KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 12, 2008

DIA SUDAH GABRA ..... !!!

Taklimat kenaikan harga barang untuk elak isu itu dimanipulasi
mstar

IPOH: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) hari ini menafikan bahawa situasi kenaikan harga barang kesan daripada pasaran dunia yang tidak menentu, telah mendesak kementerian itu mengadakan taklimat di seluruh negara berhubung kenaikan harga barang.

Menteri berkenaan Datuk Mohd Shafie Apdal berkata taklimat itu adalah satu usaha kerajaan supaya masyarakat tiidak dimanipulasikan dengan tuduhan dan pembohongan pihak tidak bertanggungjawab mengenai kenaikan harga barang.

"Tidak ada sebarang desakan seumpama itu tetapi kita perlu jelaskan kepada rakyat secara besarbesaran kerana masih ramai yang tidak tahu apa yang telah kerajaan lakukan termasuk pelbagai bantuan subsidi. Kita dapati ada pihak yang tidak bertanggungjawab memutarbelitkan isu seumpama ini terutama dalam keadaan sekarang (ketika bersedia untuk musim pilihan raya)," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata demikian selepas memberikan taklimat isu kenaikan harga barang yang dihadiri kira-kira 1,000 orang terdiri daripada persatuan pengguna, badan bukan kerajaan dan wakil rakyat parti komponen Barisan Nasional (BN) untuk membantu mereka membuat penjelasan kepada penduduk setempat.

Katanya kementerian juga menjelaskan memang terdapat kenaikan harga pada barang tertentu akibat faktorfaktor yang tidak dapat dikawal seperti kenaikan harga minyak serta barangan lain kesan daripada pasaran dunia yang tidak menentu.

Melalui jelajah itu taklimat berhubung isu kenaikan harga barang dapat diberikan kepada rakyat sekaligus mendapat maklum balas dalam bentuk cadangan, pandangan dan usaha lain daripada masyarakat supaya dapat mengurangkan beban mereka dan membantu masyarakat peniaga kecil, katanya.

Mohd Shafie berkata semua pandangan dan cadangan yang diutarakan sepanjang taklimat di seluruh negara itu akan diambil perhatian supaya dapat membantu kerajaan berusaha menstabilkan harga dan memastikan bekalan barangan keperluan sentiasa mencukupi.

Taklimat yang bermula awal bulan lepas itu akan berakhir di Sarawak hujung minggu ini.

Terdahulu ketika sesi soal jawab, beliau berkata kerajaan sedang berusaha untuk mewujudkan simpanan bekalan untuk barangan keperluan bagi tempoh yang lebih lama berbanding sekarang.

"Perkara itu telah kita bincang di peringkat tertinggi. Buat masa ini seperti beras kita hanya ada simpanan bekalan untuk enam bulan. Kita juga akan luaskan untuk barangan lain, selain itu teknologi yang digunakan juga perlu ditingkatkan supaya bekalan dapat disimpan bagi tempoh yang lama," katanya.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive