KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 23, 2008

KENAPA KITA BIARKAN SULTAN BERSENDIRI?



APABILA MELAYU SENDIRI KURANG AJAR
Radenjowo
Entah apa yang dijanjikan kepada 22 orang penyokongnya? Kita tidak tahu tetapi perpaduan jelas kelihatan di wajah luaran individu 23 ADUN Terengganu.

Pada awalnya, Idris dikatakan berserah kepada Qada dan Qadar penentuan samada dirinya di lantik sebagai MB atau sebaliknya. Lunakan suara, indah pekerti di tonjolkan di dalam berita Utusan Malaysia sehingga semua berita turut memberikan pujian kepada bekas MB Terengganu itu. Tapi kita tidak tahu sikap dia sebenar selagi sikap itu tidak didedahkan kepada semua orang.

Namun disebalik topeng kemuliaan itu sebenarnya tersembunyi kerakusan dan kegilaan kuasa. Rupa rupanya semua rendah diri dan tunduk ke buminya hanyalah lakunan yang mampu bertahan tidak sampai sebulan. Kini warna sebenar IDRIS JUSOH terserlah dengan pemboikotan majlis angkat sumpah Menteri besar baru, Mohd Said si adun Kijal.

Keburukan dirinya bertambah tambah dengan usaha untuk menghalang rakan yang dulunya berjuang bersama dengan lapuran BPR. Tidak cukup dengan itu, Pihak kerajaan pusat turut memberikan kerjasama kerana masa depan Idris Jusuh adalah masa depan Abdullah Badawi. Jatuh Idris Jusoh akan jatuhkan Badawi kerana semua kerja kerja gila Idris 4 tahun yang lalu ada kaitannya dengan Patrick dan Abdullah sendiri. Maka tidak hairan lah kenapa ABdullah bertegas mahukan IDris menjadi Menteri besar berbanding Mohd Said sedangkan kedua duanya adalah ADUN BN dan dari UMNO sendiri.

Kini bersedia lapuran salah gunakuasa dan korupsi Mohd Said. Rupa rupanya semuanya sudah tersedia untuk dibawa ketengah, cuma kepastian hanya menanti kesanggupan Mohd Said menerima lamaran Istana Sultan untuk perlantikan itu. Mungkin kah semua yang bersekongkol dengan Idris turut mempunyai rekod buruk seperti Mohd Said? Kalau kau tak sokong aku, aku lapurkan salah guna kuasa atau korupsi kalian. Maka semua pemimpin UMNO yang sudah mempunyai sopak dan panau sepanjang pemerintahannya akan segera bimbang untuk berpaling tadah.

Yang paling jelas adalah Rasol Wahid (Adun Ajil) yang kelihatan begitu bersungguh sungguh untuk menjadi orang utama di dalam wayang ini. Mungkin benar beliau berjuang untuk Idris atau YB ini sememangnya mempunyai sopak yang paling besar antara pemilik sopak yang lain. Yang menariknya sehingga sekarang, Idris tidak memberi sebarang komen kerana beliau masih mahu dilihat sebagai pemimpin yang baik dan mulia. Jawatan MB itu bukan kehendaknya tetapi sokongan ramai. Itu lah akan dijadikan alasan sekiranya SUltan terpaksa melantik beliau menjadi MB sekali lagi.

Bila PAS berkata, IDRIS kejam kerana robohkan masjid, ramai yang kata itu semua fitnah kerana IDRIS sendiri tidak pernah mengaku berbuat demikian. Kalau beliau juga turut membelanjakan wang membabi buta kepada pembangunan yang bukan bukan, orang akan kata itu semua tohmahan. Tetapi ianya semua adalah kepintaran IDRIS di dalam menyembunyikan kuku yang penuh beracun sedangkan yang ditonjolkan dimata kita adalah bulu tebal yang menyelimuti.

Apa akan berlaku kalau IDRIS terus berkuasa? Sudah pasti janjinya kepada semua EXCO terpaksa di lunaskan. Janji bagaimana? Mungkin membenarkan sekelian EXCO untuk terus hidup mewah di samping terlepas dari sebarang tuduhan. Kalau ditanya bagaimana ia memewahkan EXCO EXCOnya? Sudah pasti dengan peruntukan peruntukan rakyat. Bagaimana pula dengan Baginda Sultan? Sultan akan jatuh martabatnya kerana tunduk dengan kehendak ahli EXCO dan bakal menteri BESAR. Dimana akan diletakan kedaultan baginda nanti dan dimanakah perlu diletakkan airmuka baginda pabila berdepan dengan rakyat. Kenapa Pak Lah tidak berkata apa apa? Semua ini berpunca dari Dollah Badawi. Beliau tidak cuba untuk nasihatkan Ideris untuk berundur kerana IDRIS adalah segala harapan yang dia ada. Kenapa IDRIS tidak dibawa ke pentadbiran pusat? Kerana IDRIS masih diperlukan di TERengganu untuk terus tutup pekung yang mereka lakukan disamping untuk melangsaikan peruntukan peruntukan yang akan dicurahkan.

Kini yang tinggal adalah rakyat untuk menilainya. Apa bezanya Mohd Said dan Idris Jusoh? Kenapa Dollah bersungguh sungguh mahu menggunakan Idris Jusoh? Kenapa Baginda Sultan dibiarkan sendiri sedangkan ini lah masanya untuk Melayu bersama Kesultanannya bersatu untuk jatuhkan pengkhianat bangsa.

Melayu membiarkan kedaulatan SUltannya dipermainkan. Kalau perkara ini dibiarkan, sudah pasti pada masa akan datang bangsa lain turut membuat perkara yang sama. Jadi jangan salahkan Cina atau India kerana kurang ajar apabila Melayu sendiri sudah kurang ajar kepada Sultannya.

Bangunlah wahai Melayu. Kenapa biarkan Sultan bersendiri?

3 comments:

nasa said...

Melayu yang setia pada Sultan dan nak zahirkan kesetiaan mereka dengan banner, kena tangkap polis. Macamana tu..?

puwagibbers said...

woi melayu bangunlah

Anonymous said...

aku menjadi sedih dan amat sedih jika melayu masih berdiam diri

Posting terkini

Blog Archive