KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Dec 21, 2007

YURAN: NAK BAYAR KE TIDAK?

Bayaran boleh dikurangkan ikut kemampuan ibu bapa selepas perbincangan dengan PIBG

KUALA TERENGGANU: Kementerian Pelajaran menetapkan tiga kategori bayaran siling yuran tambahan sekolah tahun depan yang dijelaskan mengikut pendapatan keluarga pelajar dengan paras tertinggi bagi sekolah menengah sehingga RM55.50 dan terendah RM33.50, manakala sekolah rendah antara RM38.40 dan RM23.50.

Bagi kategori A, sekolah rendah dan menengah yang mempunyai pelajar dari keluarga berpendapatan tinggi yang majoriti kumpulan peniaga besar dan kumpulan profesional, masing-masing perlu membayar yuran sebanyak RM38.50 dan RM55.50.

Kategori B membabitkan pelajar dari keluarga pendapatan sederhana, peniaga sederhana dan kakitangan awam sokongan membayar yuran siling RM30.50 (sekolah rendah) dan RM44.50 (menengah).

Kategori C, pelajar dari keluarga luar bandar, sekolah kurang murid, sosoiekonomi rendah dan kumpulan peniaga kecil siling yuran ialah RM23.50 (sekolah rendah) dan RM33.50 (menengah).

Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom, berkata harga siling yuran tambahan itu boleh dikurangkan berdasarkan kemampuan ibu bapa dan hasil perbincangan pihak sekolah dengan Persatuan Ibu Bapa dan Guru-Guru (PIBG).

"Kita beri garis panduan harga siling bayaran tambahan itu contohnya untuk MSSM (Majlis Sukan Sekolah-sekolah Malaysia) RM2 dan insuran diri RM1.50," katanya katanya ketika ditemui selepas merasmikan Ekspo Pendidikan Terengganu 2007 di Pusat Dagangan Terengganu (TTC), di sini, semalam.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive