KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jan 8, 2008

UBAH SEBELUM PARAH, UBAH DEMI MARUAH

iskandar56100.blogspot

Menurut para pemerhati politik, Parlimen akan dibubarkan pada hari Chap Goh Mei, penamaan calon pada 8 Mac dan hari mengundi pada 16 Mac.

Kita tertunggu-tunggu akan bentuk Malaysia selepas pilihanraya umum yang ke 12 ini. Adakah satu kerajaan baru akan dibentuk di peringkat Persekutuan atau di negeri-negeri yang dianggap sebagai “panas”? Atau BN akan dapat terus bertahan dan akan menjadi lebih ganas, zalim, gelojoh dan rakus lagi?

Sekiranya BN gagal ditumbangkan, walaupun jangkaan ini berbunyi sungguh pesimistik dan menentang arus, saya berharap di Parlimen dan di Dewan-Dewan Undangan Negeri, mereka tidak akan diberi laluan yang mudah.

Kita semua masih ingat nostalgia pasca pilhanraya umum 1999 di mana BN digasak dan dibelasah oleh ahli-ahli Parlimen BA. Tidak seinci pun ruang diberikan oleh wakil-wakil rakyat BA yang dapat mematahkan hujah dan seterusnya menutup mulut wakil-wakil rakyat BN.

Pada hakikatnya wakil-wakil BA walaupun dipilih untuk mewakil pengundi di kawasan-kawasan mereka namun mereka mewakili kepentingan seluruh rakyat Malaysia. Ditambah pula dengan jumlah mereka yang sedikit, pada Parlimen kali ini jumlah pembangkang tidak sampai 10% dan wakil-wakil PAS hanya boleh dikiri dengan jari di sebelah tangan, mereka yang dipilih mestilah mempunyai kualiti dan kaliber yang boleh bercakap untuk seluruh rakyat Malaysia dan bukan kawasan yang mereka wakili sahaja.

DAP telah lama menyedari akan hakikat ini dengan memastikan pimpinan tertinggi mereka dapat dihantar ke Parlimen. Itulah sebabnya Lim Kit Siang kerap berpindah, dari Melaka ke Pulau Pinang dan sekarang di Perak. Beliau tidak berucap untuk Ipoh Timur tetapi seluruh rakyat Malaysia.

Oleh itu, sebagai ahli PAS saya amat berharap agar PAS menurut jejak DAP di dalam hal ini. Hanyalah yang terbaik perlu “dilepaskan” ke Parlimen. Lebih-lebih lagi PAS sebagai suara Islam di Malaysia perlu memastikan bahawa suara ini kedengaran di peringkat yang paling tinggi di negara kita.

Di dalam dunia tanpa sempadan, sentimen-sentimen kenegerian dan kedaerah perlu dileburkan.

PILIHANRAYA SATU PESTA?

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive