KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jan 4, 2008

YURAN: Kerajaan KELIRUKAN satu Negara

Ibu bapa keliru bayaran tambahan sekolah
www.utusan.com.my

KUALA LUMPUR 3 Jan. – Pemansuhan yuran sekolah rendah dan menengah yang berkuat kuasa serentak dengan bermulanya sesi persekolahan 2008, masih menimbulkan kekeliruan di kalangan ibu bapa.

Ini kerana mereka yang menyangka hanya perlu membayar sejumlah amaun yang kecil terkejut apabila dikenakan caj tambahan mencecah RM100.

Bayaran tambahan tersebut termasuk yuran Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), insurans, kokurikulum dan sukan, melebihi had ditetapkan dalam pekeliling mengenai garis panduan harga siling bayaran tambahan yang diedarkan ke semua sekolah oleh Kementerian Pelajaran, Oktober lalu.

Di KELANTAN, golongan ibu bapa mengeluh apabila terpaksa menanggung bayaran tambahan persekolahan yang mencecah sehingga RM180 sedangkan caj maksimum yang ditetapkan kementerian ialah RM38.50 bagi sekolah rendah dan RM55.50 bagi sekolah menengah.

Mereka mendakwa ada sekolah yang mewajibkan pembelian tudung, alat tulis dan keperluan lain yang tidak tersenarai dalam garis panduan selain bayaran Internet, latih tubi, nota amali sains, baju sukan, buku log dan kertas soalan.

Di PERAK, hal yang sama berlaku apabila pelaksanaan langkah baru itu tidak membawa sebarang kesan sebaliknya kadar bayaran yang dikenakan pihak sekolah adalah lebih tinggi berbanding tahun lepas.

Tinjauan Utusan Malaysia ke Sekolah Kebangsaan Seri Ampang mendapati, kadar yang dikenakan bagi murid tahun satu hingga enam ialah dari RM149.60 hingga RM166.20 seorang.

Di TERENGGANU, bayaran yang perlu ditanggung ibu bapa mencecah RM105.95 bagi sekolah rendah dan RM87.50 untuk sekolah menengah, yang turut melibatkan yuran tahunan PIBG.

Di PERLIS pula, kadar bayaran tambahan bagi murid tahun mencecah sehingga RM116.80.

Bayaran itu termasuk derma PIBG sebanyak RM20 selain yuran khas, keperluan pelajar, buku kerja dan alat tulis.

Di PAHANG, ibu bapa tidak dipaksa membayar yuran PIBG namun mereka digalakkan menyumbang kepada tabung PIBG.

Tinjauan di sekolah-sekolah juga mendapati tiga pakej ditawarkan melibatkan yuran kelas intensif, keahlian koperasi, insurans dan sukan berjumlah antara RM23.50 hingga RM38.50 bagi sekolah rendah manakala sekolah menengah pula antara RM23.50 hingga RM55.50.

Di PULAU PINANG, bayaran yang dikenakan ialah sebanyak RM80 meliputi baju sukan, tanda nama bersulam, yuran PIBG dan keceriaan tanpa melibatkan lain-lain kos.

Di JOHOR, kadar bayaran persekolahan yang dikenakan juga rendah malah serata bagi murid-murid tahap satu iaitu RM30.50.

Murid-murid tahun empat hingga enam pula dikenakan bayaran antara RM24.30 hingga RM73.20.

Begitu juga di SARAWAK
, bayaran tambahan sekolah di kawasan pedalaman hanya sekitar RM9.50 membabitkan sukan RM2, insurans (RM1.50) dan peperiksaan dalaman (RM6).

Di SABAH, kadar bayaran persekolahan juga agak rendah iaitu sekitar RM38 hingga RM45 bagi sekolah rendah dan RM70 untuk sekolah menengah.

Kementerian Pelajaran pada 30 Oktober lalu mengeluarkan pekeliling mengenai garis panduan amaun maksimum atau siling yang boleh dikutip daripada ibu bapa.

Amaun maksimum bayaran tambahan bagi sekolah rendah ialah RM38.50 manakala bagi sekolah menengah pula ialah RM55.50.

Bayaran tambahan itu digunakan untuk tujuan kokurikulum, sukan tahunan sekolah, kertas ujian dalaman, kegiatan pendidikan Islam dan Moral dan Skim Perlindungan Diri.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive