KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jun 3, 2008

Bila kedaulatan tergadai

harakahdaily - [...] Susah sebenarnya hendak menggambarkan perasaan saya bilamana pertikaian mengenai Pulau Batu Puteh (Pedra Branca) akhirnya menyebabkan Singapura mendapat laba.

Walaupun mengikut fakta sejarah dan lokasi, Singapura tidak berhak sama sekali untuk memperolehi Pulau Batu Puteh. Namun atas kelemahan dan kekhilafan yang ditonjolkan oleh barisan para peguam yang mewakili Malaysia di ICJ, maka akhirnya yang untung hanyalah Singapura.

Isu ini mungkin nampak tidak akan menimbulkan apa-apa masalah di masa akan datang, namun sebenarnya inilah satu daripada "Precedence Case" yang pastinya akan digunakan oleh Singapura bila mana mereka akan cuba untuk mendapatkan beberapa lagi kawasan yang strategik seperti mana yang ditonjolkan oleh laman blog ini.

Apa yang pasti di masa akan datang Singapura pastinya akan mencabar Malaysia sekali lagi di ICJ mengenai hak-hak kedaulatan bagi beberapa kawasan termasuklah satu kawasan yang dijangkakan akan juga tergadai kepada Singapura iaitu WPI. ...seterusnya.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive