KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jun 26, 2008

Mat Saman Kati lulusan Political Food Technology

Kicap Cina, Kicap Melayu
matsamankati - [...] Setakat Diploma in Food Technology, aku cuma layak jadi Penyelia Makmal dalam syarikat multinational. Tapi kat sinilah aku mula belajar tentang politik makanan, marjoring in Food Manipulation. Dan pensyarah aku ialah apek-apek tua, yang tak pernah dengar tentang milligrams ataupun parts per million. Tapi depa pakar dalam manipulasi makanan.

Tugas pertama didalam makmal R&D ialah menyediakan database tentang produk makanan yang ada disupermarket. Dari kicap, jem,minuman ringan sampailah kepada wine and whisky. Asalkan produk itu mempunyai gula, aku kena buat research. Bila bawa balik kemakmal, aku kena analyse semua chemical and microbiologial properties produk tersebut. (Sorry, banyak technical terms aku tulis dalam orang puteh, sebab aku tak tau dalam BM)

Kemudian aku kena turun berjumpa dengan pengeluar produk tersebut. Bagi pengeluar Melayu, tak jadi masalah tapi bila jumpa pengeluar Cina, aku kena bawa translator. Sebab depa gunakan istilah Cina untuk ramuan didalam produk mereka. Dan disinilah aku belajar tentang Food Politics.... selanjutnya.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive