KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jun 26, 2008

Subsidi Menurut Pandangan Islam

azzlie - [...] Oleh kerana kita ingin mencari adakah subsidi ini dibolehkan atau tidak dari sudut Islam marilah kita kembali kepada Sirah Sayyidina Umar Al-Khattab. Sayyidana Umar semasa pemerintahannya mengistiharkan setiap tahun satu hari di mana segala dana negara perlu dikosongkan dan diberi kepada rakyat dalam bentuk subsidi. Amirul Mukminin mengeluarkan arahan tersebut kepada Abu Musa As-Shaari yang menjaga perbendaharaan negara pada masa itu. Lalu Abu Musa menyimpan sebanyak seribu dinar sebagai simpanan(backup) kerana pada masa itu, dana negara benar-benar kosong dan kehabisan. Lalu apabila ia berjumpa dengan Saidina Umar, Saidina Umar menyatakan bahawa syaitan telah bertenggek di telinganya dan menyuruh beliau mengambil seribu dinar itu dan diberikan kembali kepada rakyat.

Pada tahun berikutnya Saidina Umar R.A menyuruh Menteri Kewangan pada masa itu, iaitu Abu Huzaifah Ibnu Yaman untuk melakukan perkara yang sama. Ini kerana, segala harta di dalam dana negara bukanlah hak kerajaan atau khalifah(Umar sendiri), tetapi adalah hak rakyat.

Menurut seorang professor pakar ekonomi Islam iaitu Badawi Abd. Latif di dalam bukunya(lupa tajuk), tindakan Saidina Umar R.A dilihat sebagai agak radikal atau konservatif. Tetapi ia sebenarnya mendedahkan modus operandi sebenar ekonomi Islam. Di mana sebuah kerajaan Islam itu bukanlah mementingkan poket kerajaan tetapi lebih mementingkan poket rakyat.... selanjutnya.

1 comments:

Mat Komando said...

Apo baranggg bg rakyat subsidi..???
tak gentle la pimpinan klo cm tuu..
ada untung kasik buat projek mega laa....
koridor kaa....
menara kaa....
litar kosong kaa.....
baru gempak....
baru penoh pokettt....
yo tak..????
hakhakhak....

Posting terkini

Blog Archive