KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Oct 15, 2008

Perwakilan Setiawangsa boo Khairy

siasah | Calon Ketua Pergerakan Pemuda Umno Pusat, Khairy Jamaluddin dan jentera kempen dikatakan menghadapi tekanan apabila beliau masih belum melepasi kouta pencalonan untuk membenarkan dirinya bertanding walaupun setelah 72 bahagian Pemuda Umno seluruh negara selesai mesyuarat.

Tekanan semakin bertambah terhadap dirinya apabila nama beliau di boo beberapa kali dalam satu mesyuarat pemilihan pergerakan Pemuda Umno bahagian Setiawangsa yang diadakan di PWTC pada 4 Oktober lalu.

Insiden ini berlaku apabila salah seorang perwakilan yang juga seorang wartawan, Dahalan Makmur cuba mencalonkan nama Ahli Parlimen Rembau ini sebagai calon Ketua Pergerakan Pemuda Umno Pusat dari bahagian terbabit.

“Dahalan tidak tahu dan memahami mood pergerakan pemuda Umno di peringkat akar umbi di sini kerana dia jarang turun ke cawangan. Kerana itu, tindakan beliau ini mengambil risiko sehingga nama Khairy di boo oleh para perwakilan pemuda,” kata salah seorang perwakilan pemuda Umno yang hadir.

Situasi ini diterjemahkan di kertas undi apabila Khairy hanya memperolehi empat undi daripada 154 perwakilan yang hadir. Keputusan terus berpihak kepada Datuk Mukhriz Mahathir yang mendapat 135 undi sementara Dato Seri Dr Muhd Khir Toyo pula dikatakan mendapat 15 undi.

Perasmian mesyuarat Pergerakan Pemuda, Wanita dan Puteri Umno bahagian dilakukan oleh Pengerusi Perhubungan Umno Wilayah Persekutuan, Dato Seri Zulhasnan Rafique yang juga Ketua Umno bahagian Setiawangsa.

Perwakilan ini memberitahu, dia juga agak terkejut apabila nama Khairy dicalonkan sebagai Ketua Pergerakan Pemuda Umno Pusat memandangkan seluruh pergerakan Pemuda Umno di peringkat akar umbi begitu kuat dengan anak bekas Presiden Umno ini.

Sehingga mesyuarat kelmarin, Mukhriz telah melepasi kouta pencalonan apabila dia mendapat 40 undi. Khairy pula mendapat 20 pencalonan, Dr Mohd Khir mendapat 11 dan Dato Zahidi Zainal Abidin hanya memperoleh satu undi. Kouta untuk melayakan diri bertanding adalah 39 pencalonan dari bahagian-bahagian.

Dalam kenyataannya kepada media, Ahli Parlimen Jerlun, Mukhriz mengakui dirinya tidak menyangka mendapat banyak pencalonan malah menyaingi pesaingnya dalam rebutan jawatan Ketua Pemuda Umno menjelang pemilihan parti pada Mac depan.

“Ia adalah di luar jangkaan saya. Ia satu kejutan yang mengembirakan (pleasant suprise),” katanya. Dia bagaimanapun yakin berdepan saingan tiga penjuru bagi jawatan itu walaupun sehingga kini dua pencabarnya belum memperoleh pencalonan mencukupi.

Dia berkata, masih banyak bahagian belum bermesyuarat, sekaligus memberi banyak peluang kepada kedua-dua pesaingan itu untuk memperoleh pencalonan mencukupi.

"Saya yakin Mukhris tetap dicabar Khairy dan Dr Mohd Khir walaupun kedua-duanya belum mendapat pencalonan yang cukup”.

“Pertandingan ini ibarat perlumbaan marathon, tempoh masih panjang dan saya yakin kedua-duanya dapat cukup pencalonan,” katanya di Lobi Parlimen kepada wartawan media baru-baru ini.

2 comments:

Anonymous said...

Tulisan ini tidak patut disiarkan kerana ada perkataan CELAKA.

Bila kita mengaku kita Islam dan ingin membentuk kerajaan baru, maka kita tidak boleh mengHALALkan perkataan yang tak baik.

Kita KJ anak diplomat kelulusan Oxford ini adalah asset kepada bangsa Melayu.

Bukan SETIAWANGSA yang menjadi penentu.

Putra IJ80 said...

Quote"Tulisan ini tidak patut disiarkan kerana ada perkataan CELAKA"unquote.

Bagaimana di dalam terjemahan Alquraan dan Hadis terdapat perkataan celaka?.

1.Celaka lah bagi mereka yg.mencuri dalam Sembahyang nya.

2.Celaka lah mereka yang mendustakan ayat ayat ku.

Ada banyak lagi perkataan sedemikian di dalam nya.

quote"Kita KJ anak diplomat kelulusan Oxford ini adalah asset kepada bangsa Melayu"unquote..

Allah menilai hamba(manusia) dari keimanannya, kita juga menilai dari budi pekertinya.

Kepada penulis komen,belajarlah dan berguru.

mkh s.alam.

Posting terkini

Blog Archive