KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 4, 2008

TIDAK BABI HILANG DIDUNIA ..... LAWAKNYA

Sudah hampir dua minggu aku menjelajah bertemu dengan beberapa orang teman berbangsa India. Yang tidak kenal dan mereka yang aku kenal. Menyampaikan hasrat Barisan Alternatif untuk menurunkan harga minyak dan memberikan bantuan percuma kepada penuntut sekolah rendah, menengah dan universiti kalau mereka menang. Rata rata kaum India sudah mencapai kata putus. TOLAK MIC, UNDI BA. Dendam masih membara, kemarahan sudah tidak boleh dikawal lagi. Tinggal menanti tarikh pilihanraya untuk membuang undi. Ada yang bertanya , kenapa lambat sangat?

Malangnya ramai yang kehilangan nama dari senarai pengundi. Usaha masih diteruskan untuk mengesan tempat undi masing masing. Kalau tahun 1999 dahulu, Melayu sudah tidak memihak kepada UMNO dan BN, kali ini tahun 2008, India pula berpatah arang dan berhasrat untuk berpaling tadah. Aku tidak bimbang dengan bangsa India kerana marah mereka bakal membawa perubahan. Yang aku bimbang bangsa aku sendiri.

Teringat kata kata DS Anwar Ibrahim, perjuangan UMNO menghunus keris dan keris itu lah yang membunuh bangsa Melayu. Namun masih ramai bangsa Melayu yang tidak faham apa itu politik dan apa itu propaganda. Menelan semua putar belit Barisan Nasional yang disiarkan melalui media. Mudah sangat Melayu ditipu maka semudah itu lah Tanah Melayu dijajah.

Baru baru ini aku bertemu dengan bangsa Melayu dari Melaka yang petah bercakap tapi tidak menggunakan akal untuk berfikir. Mencemuh pemimpin Melayu UMNO serta mengaitkan dengan pelbagai masalah termasuk penternakan BABI, Rasuah dan penyalahgunaan kuasa mereka. Semua perkara diketahui kerana hidup nya bercampur. Maklumat maklumat keburukan pemimpin mudah diperolehi. Yang memusykilkan, beliau kekal menjadi pengundi BN yang setia.

Bila saya bertanya kenapa beliau masih lagi mempercayai UMNO, jawapannya adalah kerana beliau bimbang kalau pemerintah bertukar, negara menjadi kucar kacir. Ini lah dia Pemikiran bodoh dari Melayu kolot yang sering ditakutkan dengan propaganda media.

Kalau sikap begini membelengu bangsa melayu di Melaka, tidak mustahil Melaka akan dipenuhi dengan babi babi satu hari nanti. Yang menarik di ceritakan oleh sipolan ini adalah tentang tiadanya bantuan diperolehi sepanjang Barisan Nasional memerintah Melaka.

Pelbagai kursus pertanian yang dihadiri dan menjadi ahli bagi pelbagai persatuan, sayangnya bantuan yang dipohon tidak pernah di luluskan. Lalu sumpah seranah berjela jela mengutuk kepimpinan Barisan Nasional di Melaka. Kebodohannya disambung pula dengan pujian nya kepada Abdullah badawi kerana berjaya menaikkan daya saing negara kita ke tangga yang ke 6. Aduh.... bila dengar apa yang diceritakan memang jelas beliau tidak tahu apa yang beliau katakan. Menelan bulat bulat semua maklumat tanpa membuat sebarang penyelidikan. Tambah lagi, tidak menilai diri yang di dalam kesusahan.

Sungguh tidak menghairankan kalau Melaka menjadi sebuah negeri yang terbiar tanpa Sultan. Mungkin SUltan pun tidak boleh percaya kepada rakyatnya sendiri menyebabkan Sultan Melaka lari entah kemana. Rakyatnya mudah sangat dipesongkan dengan dakyah pemerintah sekarang apatah lagi dengan dakyah penjajah zaman dahulu. Kerana tiada SUltan maka melaka di perintah oleh Gabenor yang bukan rakyat Melaka sendiri. Rakyat Melaka angguk macam daung pisang kena hujan.

Bila aku bandingkan antara kaum India dan Melayu di dalam keadaan ini, aku menjadi malu. Kaum India berani menentang pemimpin, kaum Melayu pucat teloq ketakutan. Apa nak jadi dengan Melayu. Jangan menjadi pendekar hangat hangat tahi ayam. Bila diri dihina, Melayu bangun bagai pendekar. Bila dengar berita, melayu lari lintang pukang. Kalau bercerita tentang Pahlawan, Melaka ada lah negari yang dijadikan contoh. Mendabik dada lagak Hang Tuah. Rupa rupanya Melayu di melaka bukan lah berani sangat macam Hang Tuah tapi pengecut macam Hang Bapuk dan Hang Pondan. Melayu tidak hilang didunia tapi Melayu bodoh sampai ketua. Merempat di tanah air sendiri. Nak salahkan siapa?

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive