KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 18, 2008

Rahin Mohd Said bakal MB Terengganu?

siasahdaily

KUALA TERENGGANU, 18 Mac: Adun Teluk Pasu, Datuk Abdul Rahin Mohd Said bakal ditabalkan sebagai Menteri Besar Terengganu, bukannya Datuk Seri Idris Jusoh, tulis Ketua Pengarang Siasah, Mohd Sayuti Omar dalam blognya.

"Dari satu sumber Umno Terengganu yang diterima lewat malam ini pula 'mengesahkan' bahawa Idris sudah pasti tidak akan dilantik menjadi MB Terengganu.

Nama Adun Telok Pasu, Abdul Rahin Mohd Said (foto) dikatakan sudah diperkenan oleh Sultan Terengganu untuk mengganti Idris.

"Nama Datuk Rahin adalah satu-satu nama setakat ini yang diperkenankan oleh Sultan," ujar sumber berkenaan, tulis Sayuti dalam blognya.

Sementara itu, Buletinonline melaporkan, upacara angkat sumpah jawatan Menteri Besar Terengganu masih samar-samar dan tiada petunjuk ia akan diadakan hari ini, walaupun akhbar media perdana melaporkan kelmarin majlis itu dikatakan akan berlangsung Selasa.

Namun sehingga lewat petang ini tiada pihak dapat mengesahkan tarikhnya.
Buletin Online dimaklumkan bahawa Tuanku Sultan Mizan tidak meletakkan jadual kerangkatannya hari ini(18/3) manakala anakandanya Tengku Muhammad dimaklumkan ada di Singapura.

Sumber-sumber yang rapat dengan istana yang sepatutnya menghubungi Buletin Online, tidak berbuat demikian sehingga lewat semalam.

(Gambar: Istana Maziah tempat sepatutnya istiadat mengangkat sumpah diadakan)
Akhbar media perdana yang melobi Idris Jusoh supaya meneruskan khidmatnya sebagai Menteri Besar melaporkan Idris mempunyai jadual yang agak padat esok sekali gus memberi petanda bahawa tiada upacara angkat sumpah jawatan akan berlangsung.

Jika upacara angkat sumpah masih tidak diadakan esok, bermakna Terengganu merupakan satu-satunya negeri yang masih belum mempunyai Menteri Besar selepas sepuluh hari Pilihan Raya Umum Ke-12 berakhir.

Sehingga pukul 6.30 petang kelmarin, tiada petunjuk jelas mengenai persediaan bagi mengadakan majlis itu. Semua pihak yang dihubungi enggan mengulas mengenai perkara itu dan meminta pihak media menunggu sehingga pengumuman dibuat oleh pihak istana.

Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mokhtar Nong pula dilaporkan enggan menjawab sebarang soalan berkaitan dengan isu itu.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive