KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 27, 2008

Hayat bumi di penghujung jalan?

KITA kini berada pada hari kelima selepas Hari Bumi yang disambut Selasa lalu. Sekadar bertanya, apakah sumbangan anda kepada bumi pada hari itu? Atau ada di kalangan kita yang langsung tidak menyedari bahawa adanya sambutan Hari Bumi pada hari tersebut? Tidak mengapa. Tidak ada apa-apa yang perlu ditakutkan tentang bumi. Selagi kita masih bernyawa dan bebas melakukan apa sahaja. Selagi kita boleh memandu untuk ke mana-mana. Selagi kita tidak ditimpa masalah atau diancam oleh sesiapa. Kenapa perlu menyesakkan fikiran untuk mengambil peduli mengenai bumi?

Beberapa hari sebelum sambutan Hari Bumi Selasa lalu juga, sebuah danau di Chile tiba-tiba lenyap sekelip mata. Air danau itu mengalir laju ke sebatang sungai selepas bentengnya, iaitu bongkah-bongkah ais mencair kerana suhu di sekitarnya yang panas.

Dalam sekelip mata, kawasan-kawasan rendah di tebing sungai itu ditenggelamkan tsunami dan Chile, buat kali kedua, terpaksa mengecilkan keluasan negara mereka atas peta dunia.

Dalam putaran proses yang berlangsung sejak sejarah kewujudan manusia bertamadun itu, maka hasilnya bumi menjadi semakin panas dengan kemuncaknya direkodkan sepanjang 1995-2005 apabila suhu bumi meningkat di antara 0.15 hingga 0.3 darjah celsius.


Bagaimana? Tertarik untuk mengetahui kisah-kisah bumi di belahan lain dunia?

Kehilangan danau di Chile itu sebenarnya hanyalah satu kejadian terpencil yang berlaku disebabkan pemanasan global yang menghantui seluruh penduduk dunia ketika ini. Kerana jika laporan United Nations Intergovermental Panel on Climate Change (IPCC) yang dikeluarkan tahun lepas diambil kira, banyak lagi kawasan di dunia akan tenggelam dalam dekad mendatang.

Hakikatnya, bumi kita semakin panas, dan kepanasan itu menurut rekod IPCC, meningkat sehingga 90 peratus dalam dekad ini dengan sebahagian besarnya berpunca daripada aktiviti manusia.

Hukum alam selama ini mewujudkan sebuah vakum yang atmosferanya terdiri daripada komposisi gas rumah hijau dalam nisbah yang sangat ideal untuk memerangkap cahaya matahari pada kuantiti yang diperlukan manusia untuk hidup di bumi.

Bagaimanapun perlumbaan manusia untuk menjadi sebuah tamadun yang maju dan berkuasa, membebaskan gas rumah hijau dalam kuantiti yang tinggi menyebabkan lebih banyak cahaya matahari diperangkap berbanding yang dipantulkan semula.

Situasi serupa turut berlaku di Taman Negara Glasier Montana, apabila 150 pergunungan saljinya yang direkodkan pada 1910, hanya tinggal 27 ketika ini, selebihnya mencair dan lenyap daripada permukaan bumi.


Gas-gas rumah hijau itu pula terutamanya karbon dioksida, dibebaskan lebih banyak daripada tumbuhan-tumbuhan yang juga semakin gondol, atau lautan mampu menyerapnya.

Dalam putaran proses yang berlangsung sejak sejarah kewujudan manusia bertamadun itu, maka hasilnya bumi menjadi semakin panas dengan kemuncaknya direkodkan sepanjang 1995-2005 apabila suhu bumi meningkat di antara 0.15 hingga 0.3 darjah celsius.

Menurut IPCC, darjah kepanasan bumi dalam dua dekad ini dicatatkan paling tinggi dalam tempoh 400 tahun lalu, berkemungkinan juga sepanjang hayat bumi. Bumi pada 11 daripada 12 tahun kebelakangan ini juga lebih panas sejak 1850.

Apa yang membimbangkan saintis, bumi yang panas memberikan kesan negatif dalam dua bencana yang berbeza tetapi sangat besar risikonya, iaitu banjir besar dan kemarau yang panjang.

Dari sudut pemahaman kita sebagai manusia biasa, memang agak menghairankan bagaimana bumi yang panas ini boleh mewujudkan dua fenomena alam yang sangat berbeza, namun itulah yang sedang berlaku ketika ini.

Bumi yang panas mencairkan Artik, Antartika (Kutub Selatan) dan Greenland dengan pantas ketika ini dengan ramalan bongkah ais Artik akan lenyap pada 2040 atau mungkin lebih awal.

Bongkah ais di Antartika dan Greenland pula menjauh kira-kira 80 peratus daripada kedudukan asalnya 50 tahun lalu ekoran suhu permukaan kawasannya meningkat sehingga 2.5 darjah celsius.

Ais di pergunungan Himalaya dan Andes yang menjadi nadi kepada sumber air kepada penduduk China, India, Peru, Bolivia dan Ecuador saat ini mencair dengan pantas tanpa mengira musim dan membeku semula lewat beberapa minggu.

Situasi serupa turut berlaku di Taman Negara Glasier Montana, apabila 150 pergunungan saljinya yang direkodkan pada 1910, hanya tinggal 27 ketika ini, selebihnya mencair dan lenyap daripada permukaan bumi.

Ais yang mencair itu akan mengalir terus ke laut dan jika keadaan ini berterusan, paras air laut yang sepanjang abad ke-20 lalu meningkat setinggi 0.17 meter, akan bertambah melebihi satu meter.

Sekadar makluman bersama, sekiranya semua bongkah ais mencair seperti yang dijangka oleh saintis pada 2040 (jika suhu bumi terus meningkat), 2,000 buah pulau di seluruh dunia akan tenggelam.

Sepuluh tahun berikutnya, manusia yang masih bertahan akan berdepan dengan krisis bekalan makanan dan air bersih yang kronik, udara akan menjadi sangat panas dan kering manakala yang tersisa di dalamnya untuk disedut adalah habuk dan debu. Apa yang akan berlaku selepas itu rasa-rasanya tidak perlu diperincikan lagi, kerana sejarah bumi membuktikan ada kehidupan yang pernah pupus di sini sebelum sempat manusia mengenalinya.

Sebenarnya masih banyak fenomena luar biasa yang berlaku kepada alam ketika ini, yang jika disenaraikan pastinya menyentak nilai sedar kita kepada betapa alam selama ini begitu terseksa dengan tindakan rakus manusia.

Siapa yang dapat menerangkan bagaimana lembah di Argentina dan Afrika tiba-tiba dilitupi salji selepas ratusan tahun lamanya kawasan itu tidak pernah merasai waima udara yang dingin?

Cukuplah kita terleka dengan kesakitan bumi, ambil sedikit masa untuk mengetahui apa yang sedang ditanggung oleh planet kita ketika ini. Sudah terlalu banyak tanda-tanda yang menunjukkan bahawa pemanasan global menyebabkan perubahan iklim, cuaca dan persekitaran bumi yang luar biasa, yang hanya menunggu masa untuk meledakkan kesakitan dan membalas semula kerakusan manusia.

KehilanganAdakah kita begitu selesa dan yakin bahawa bumi yang kita diami ketika ini boleh diwarisi kepada beberapa generasi akan datang? Bagaimana jika dikatakan, kita sebenarnya berkemungkinan besar untuk kehilangan bumi ini sewaktu hayat kita, mungkin dalam masa beberapa tahun akan datang, atau mungkin juga esok atau lusa?

Banyak kejadian alam yang berlaku sebelum ini menyentak rasa sedar kita kepada kuasa alam. Lihat sahaja bagaimana Aceh menjadi padang jarak padang terkukur sekelip mata dilenyapkan tsunami. Begitu juga dengan Bam, Iran yang kini menjadi tinggalan sejarah diranapkan oleh gempa bumi. Lalu mengapa amaran demi amaran alam ini masih gagal difahami dan diinsafi oleh manusia?

Bukti-bukti sains yang sangat mengerikan itu barangkali membuatkan kita terfikir bahawa kita sudah berada di penghujung jalan untuk menyelamatkan bumi. Mungkin juga ramai yang beranggapan bahawa sudah tidak ada apa lagi yang boleh dilakukan untuk menghalang bumi daripada membalas semula kerosakan manusia terhadapnya.

Apatah lagi mengetahui bahawa gas-gas yang dibebaskan sebelum ini terkumpul di atmosfera bertahun-tahun lamanya, bermakna meskipun punca-punca pelepasan gas itu tidak lagi wujud, ia tidak akan menghentikan pemanasan global dengan segera.

Namun, untuk hanya berdiam diri tanpa berbuat sesuatu bukanlah tindakan yang murni ketika segala macam kesakitan bumi kini terpampang di depan mata.

Sudah banyak yang diperkatakan tentang apa yang boleh disumbangkan oleh setiap daripada kita dalam bersahabat dengan alam sekeliling. Berkongsi kereta, menjaga kebersihan sungai, tidak merokok, berjimat menggunakan elektrik dan air serta banyak lagi amalan terpuji bukan lagi sekadar perlu dilakukan, tetapi seharusnya menjadi keutamaan dalam kehidupan seharian.

Benarlah kecintaan terhadap alam tidak akan timbul jika kita tidak menghargai setiap kejadian yang diciptakan olah Allah s.w.t. Namun, mana mungkin perasaan cinta itu akan terbit di dalam hati setiap daripada kita jika kehidupan yang diteladani hari ini semakin menjauh dan menyimpang daripada landasan Islam yang sebenar? Atau mungkinkah bencana alam yang semakin luar biasa ketika ini juga sebagai tanda amarah Allah kepada makhluk manusia yang semakin kurang mengingati-Nya? Jika itu boleh dijadikan ukuran, mungkinkah pemanasan global ini akan membawa kita kepada berakhirnya hayat bumi dan kita sebenarnya semakin menghampiri kiamat dunia?

dipetik - utusanloyasangat

1 comments:

rasaBijak said...

salam again and again and again wak..

ais di kutub utara diramalkan akan cair sepenuhnya menjelang musim panas 2008

lihat sini:
http://www.youtube.com/watch?v=0S6oyTdkOWc

Posting terkini

Blog Archive