KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jun 24, 2008

Berbaloi undi BN

Radenjowo
Hari ni aku sedikit waras. Tapi aku mulakan dengan mukaddimah ... "CELAKA PUNYA BN !!!" .... Alhamdullillah, lega rasanya.

Itu dah kira waras kerana jika tidak, mungkin lebih teruk dari itu.

AKu nak cerita tentang kemungkinan beras ST15 naik harga. Korang pergi ke pasar atau kedai, korang takkan lihat beras ST15 dijual. Korang tau kenapa? Rujuk berita ini - Beras ST15 masih tiada di pasaran, 70% rakyat makin miskin

Beras ini adalah beras yang kualitinya rendah. 15% dari kandungannya di campur dengan beras hancur. Dikatakan semenjak beras naik harga, peratus permintaan telah melonjak kepada 50% sehingga 70%. Kalau dah tak der duit, beras ini menjadi pilihan. Option kepada jenis beras yang ada. Kalau sekampit 10kilo beras ST5 dijual setinggi RM32, mungkin beras ST15 ni dijual dengan harga jauh lebih rendah, sekitar RM20.00.

Maka petang ni ada pula berita yang lewat munculnya. Harga beras ST15 naik? - utusan Meloya.

Baca lapuran lanjut ....

Kerajaan tidak menolak kemungkinan terpaksa membenarkan kenaikan harga beras Super Tempatan 15 peratus hancur (ST15) sebagaimana diminta pemborong dalam masa terdekat.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed berkata, ia bertujuan mengatasi jurang harga beras tersebut dengan beras jenis Super Spesial Tempatan 10 peratus hancur (SST10) yang terlalu tinggi.

Beliau bagaimanapun menegaskan, perkara itu masih dalam rundingan dengan pihak pemborong beras.

``Ia antara cadangan yang dikemukakan pemborong dalam rundingan kedua-dua pihak sebelum ini kerana mereka kurang berminat menjual beras ST15,” katanya.

Beliau bercakap pada sidang akhbar selepas merasmikan Seminar Usahawan Industri Asas Tani di sini hari ini.

Katanya, jurang harga yang terlalu tinggi menyebabkan bekalan beras ST15 mengalami kekurangan sehingga mencetuskan kerisauan rakyat.

``Terdapat pemborong merungut mereka jual beras 10 peratus hancur tidak untung dan sebab itu kita tengah berunding untuk melihat cara terbaik bagi mengatasi masalah itu,” katanya.

Harga semasa bagi sekilogram beras jenis ST15 yang merupakan barang kawalan ialah RM1.80 manakala beras 10 peratus hancur pula RM2.70 sekilogram....selanjutnya
Korang baca alasan menaikkan harga tu....aku ulang sekali lagi...
"ia bertujuan mengatasi jurang harga beras tersebut dengan beras jenis Super Spesial Tempatan 10 peratus hancur (SST10) yang terlalu tinggi."
Kalau dah Beras ST15 pun turut naik, maka tiadalah beras yang murah lagi akan dijual. Melainkan korang kutip padi, anginkan, di jemur, tumbuk dan di tampi untuk dapatkan beras. Tak payah pegi kilang untuk proses. Jika tidak, anda terpaksa mencari alternatif lain yang disaran oleh kerajaan. Samaada untuk memjadikan kentang dan keledek untuk jadi makan ruji anda yang baru. Merujuk kepada harga dan stok keledek dan ubi yang ada sekarang, aku rasa korang lebih baik makan pasir atau rumput di rebus dengan asam jawa. Kalau nak rasa lain sikit, korang campurkan dengan asam keping dan di toskan sebelum korang rebus.

Pada mereka yang gemar menyimpan barangan lama, elok lah korang 'framekan' beras untuk ditunjukkan kepada cucu cucu kalian 10 tahun akan datang. Beritahu pada mereka nanti, "ini lah beras yang kita pernah makan satu masa dulu".

Aku cuba untuk sabarkan hati bila menerima berita kenaikan harga barangan. Tapi sememang nya aku tak mampu. Sejak dua menjak ni, hati semakin membara, maruah rasanya sudah hilang, kesabaran sudah terbang. Rasa nak mencarut sepanjang masa. Minta maaf kepada pembaca kerana bahasa kurang elok kerana akhir akhir ini kerana kesengsaraan merosakkan akal fikiran.

Tahniah lah kepada mereka yang mengundi Barisan Nasional kerana jasa anda sekelian membuatkan bukan aku sorang yang sengsara, malah ramai lagi. Semuga tuhan buka lah hati korang dan menilai bahawasanya Barisan Nasional adalah parti BArang Naik. Korang dah kena batang hidung, anak makan pasir, baru tahu kenapa kita harus tolak parti pemalas, lembab dan tidak kreatif menangani masalah rakyat seperti ini.

3 comments:

Anonymous said...

wak sudah marah...

Anonymous said...

belasah lagi wak
esok kita makan tempe sampai kenyang

lipascongo said...

salam...
yo boto wak den pon samo...somonjak duo monjak nie...
kawan2 yang mano nyokong umno sumo den kato kan bangang dopan2...
sakit ati bona dah nie...
sobab ei...
kalo x cilako nie sumo ngundi utk umno-bn dah mmg brg x naik...
tapi dek kerano tgn2 cilako ni punyo pasa..
habih kito pon tokono...

Posting terkini

Blog Archive