KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 16, 2008

Umno tidak lagi mewakili umat Melayu?

n32.blogspot

Ahli Parlimen Langkawi, Mukhriz Mahathir menuntut agar Presiden Umno, Dollah Badawi melepaskan jawatannya kerana Umno/BN kecundang di bawah kepimpinan beliau. Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah pula meminta agar diadakan suatu Perhimpunan Agung Tergempar (EGM) Umno pada 11 Mei ini untuk membincangkan nasib dan masa depan Umno.

Apa khabar Umno?

Diperingkat Parlimen sahaja wakil-wakil Melayu pembangkang adalah seramai 43 orang iaitu 23 dari PAS dan 20 dari PKR (baki 11 wakil PKR adalah bukan Melayu). Ini bermakna Umno bukan lagi wakil dominan suara Melayu di Parlimen. Pada PRU ke 11 tahun 2004 lalu terdapat 107 wakil Umno di Parlimen, kini tinggal 78 (itupun termasuk wakil-wakil Umno dari Sabah).
Peralihan sokongan orang Melayu dari Umno ke PAS dan PKR kali ini sungguh tidak disangka dan kiranya trend ini dapat berkekalan sebagaimana kata Ku Li satu hari nanti Umno akan tinggal dibangku pembangkang!

Mengapa orang Melayu tinggalkan Umno?

Itulah persoalan yang perlu dibincang dan difikirkan oleh pemuka-pemuka Umno. Dulu orang Melayu tiada alternatif, tiada pilihan, sebagaiman pernah diungkapkan oleh Tun Dr Mahathir, hatta letak tunggul kayu sekalipun orang Melayu akan memangkah Umno, tetapi kini bagaimana?

Ternyata PAS telah membuktikan yang mereka juga mampu. "Style" kepimpinan PAS lebih meyakinkan dan menarik perhatian dan sokongan orang-orang Melayu. Tokoh-tokoh seperti Tok Guru Nik Abd Aziz dan Hj Abd Hadi Awang, bersih, ikhlas dan jujur, kualiti berharga yang tiada dikalangan pimpinan Umno. Tokoh-tokoh muda yang bertenaga dan berkelayakan seperti Nasharudin Mat Isa, Husam Musa, Salahuddin Ayub, Hatta Ramli, Dr Mujahid Rawa, Ir Amiruddin, Takiyuddin jauh mengerhanai pimpinan muda dalam Umno.

Begitu juga dengan pimpinan Melayu dalam PKR. Ketokohan Dato Seri Anwar tiada tolok bandingnya. Azmin Ali, Saifuddin Nasution, Tan Sri Khalid Ibrahim semuanya terserlah kalau nak dibandingkan dengan tokoh-tokoh yang berada dalam Umno hari ini.

Orang Melayu sudah bosan dengan rasuah, salah-gunakuasa, kronisma, nepotisma. Keyakinan terhadap Umno semakin layu dan luntur apabila pimpinan yang ada terus lesu dan tidak bermaya disamping mempamirkan akhlak dan moral yang dibenci.

Lalu bila ada pilihan, bila ada alternatif, salahkah orang Melayu bertukar selera? Bagi orang Melayu yang berani membuat perubahan dalam PRU ke 12, mereka berubah dari yang buruk kepada yang jauh lebih baik. Jangan salahkan orang Melayu. Mereka tidak durhaka, Umnolah yang telah mendurhakai amanat yang diberi. Kata Laksmana Hang Tuah "Tak Melayu hilang di dunia", memang benar. Kalau Umno hilang sekalipun, Melayu insyallah tidak hilang, kerana Umno bukan Melayu dan Melayu bukan Umno.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive