KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

May 10, 2008

BUKAN KAH KETUANAN MELAYU ITU RACIST?

hamirdin - [...] GAPENA, yang menjagohi isu ini, melalui ketua satunya , Profesor Emeritus Tan Sri Ismail Hussein cuma menerangkan keadaan mengikut pandangannya, yang bukan menjadikan perkara ini semakin jernih. Mengikut beliau, istilah ketuanan ini tidak boleh diertikan mengikut kamus, tetapi hendaklah mengikut tafsirannya. Tafsiran beliau ialah: tuan rumah. Sebagai tuan rumah, setiap tetamu akan dilayan dengan bersopan-santun dan berbudi bahasa. Istilah ketuanan dalam erti sebenarnya adalah tuan rumah, bukannya tuan yang menguasai hamba. Salah faham kepada maksud istilah ini menyebabkan ia menjadi isu sensitif, katanya.

Kalau kita ambil makna tuan rumah sekali pun, ketuanan Melayu akan membawa maksud orang Melayu adalah tuan kepada negara ini, sementara bangsa-bangsa lain ialah tetamu. Kita tahu tetamu tidak boleh membuat sesuatu di rumah yang dikunjungnya secara sesuka hati, ada batas-batas yang perlu dijaga. Ini dengan sendirinya meletakkan status tetamu lebih rendah daripada status tuan rumah.

Yang tidak difahami oleh puak ini, atau pura-pura tidak memahami , ialah bahawa apabila kita mengakui bahawa yang diistilahkan sebagai tetamu tadi adalah warganegara, seperti yang termaktub dalam MyKad atau kad pengenalan Malaysia, maka mereka mempunyai semua hak seperti yang dipunyai oleh setiap bangsa dalam negara ini. Sebab itulah mereka diberi hak membuang undi, yang merupakan satu hak yang sangat besar nilainya dalam kehidupan bertata negara.

Tetapi kalau kita junamkan darjat mereka menjadi tetamu sahaja, maka semua bangsa akan merasa terhina dan akan menggelogakkan rasa ketidak puasan. Ini adalah bibit-bibit perpecahan yang sangat besar implikasinya kepada kestabilan negara ini.
...selanjutnya [KLIK DI SINI]

1 comments:

Anonymous said...

Yeah, its all about the race.
I guess those who race after money are definitely 'racist' too, in the truest sense of the word.

And you and I know, the Chinese live n die for money! Making them the world's largest race, racer & racist. Go to any Chinatown overseas, and you know what I mean. Not their fault if God created more Chinese than any other race in the world or if pigs breed faster than you can kill them!

You and I, we are all racist. I can only identify myself as a Malay, and not a Tahitian. So whats your problem eh? Ketuanan Melayu is obviously about race and I dont see whatdafuck is wrong with that too. Ooops

Apa yang buat pendatang cina lari dari tanah besar cina?
apa pulak masalah buruh india yang lari dari india?

Sekarang ni org Nepal, Bangla, Myanmar, Kemboja, Vietnam pun terhingin sangat nak jadi rakyat Tanah Melayu @ Malayland. Tak ubah macam apek candu dari tanah besar Cina & keling botol dari Benua India 50 tahun dulu.

Yg anehnya politikus India dan Cina selalu hantam pasal masalah pendatang Indonesia [ dan Filipina di Sabah ] dlm nada perkauman. Hipokrit tahap gaban dorang nih!

Hmmm .. what goes around, comes around. Aku harap Kerajaan akan bagi status warganegara kepada semua pekerja Indon di sini. Kita dari rumpun bangsa dan agama yg sama.

Why not ? China dan keling pun dulu asalnya pendatang. Apa salah suku sakat Wak juga dapat layanan yang sama.

Now, who's racist ?

Posting terkini

Blog Archive