KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

May 9, 2008

OKU Serah Memorandum Bantahan

suarakeadilan - [...] Tindakan tersebut telah dilihat oleh MDD sebagai simbolik menghina golongan OKU di negara ini memandang pemimpin DAP tersebut kini masih menggunakan kerusi roda untuk menghadiri sidang Dewan Rakyat yang berlangsung sejak 30 April 2008.

Berikutan daripada tindakan menghina tersebut, wakil MDD yang hadir di Parlimen telah menghantar memorandum tersebut yang antara lain menuntut agar:

  1. Ahli YB yang berkenaan segera meminta maaf kepada seluruh golongan OKU di Malaysia.
  2. Meminta sebarang bentuk tindakan diskriminasi terhadap OKU di dalam Parlimen segera dihentikan.
  3. Menuntut sebarang tidakan disipin diambil terhadap Ahli Parlimen yang melanggar peraturan menghina golongan OKU.
  4. Menuntut supaya tiada sikap prejudis dilabelkan kepada OKU dimana setiap Ahli Parlimen sepatutnya menggunakan kedudukan untuk mengemukakan soal pembelaan golongan OKU sama ada dari segi pengangkutan awam, kebajikan kesihatan, pendidikan, pengangguran, komunikasi dan seumpamanya.
  5. Menuntut Parlimen supaya mesra-OKU.
Memorandum tersebut telah diserahkan kepada Ketua Parti Pembangkang, Datin Seri Dr.Wan Azizah Wan Ismail pada jam 12.47 tengah hari di Perkarangan Dewan Rakyat.
...selanjutnya [KLIK DI SINI]

Imej kemarahan OKU di parlimen

AHLI kumpulan yang dikenali Rakyat Malaysia yang Menentang Diskriminasi Terhadap Orang Kurang Upaya (MADD)  menggesa Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali supaya menarik balik apa yang mereka sifatkan sebagai 'kata-kata yang menghina' terhadap Karpal Singh (DAP - Bukit Jelutong) apabila beliau meminta Pengerusi DAP yang berkerusi roda itu berdiri ketika  bercakap dalam Dewan Rakyat. Ibrahim meminta maaf kepada kumpulan berkenaan, tetapi bertegas enggan meminta maaf kepada Karpal. Pertengkaran tercetus di lobi Parlimen, semalam apabila sekumpulan orang kurang upaya bersemuka dan mendesak Ibrahim meminta maaf.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive