KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 16, 2008

Azhar Ibrahim tak faham Perlembagaan UMNO

kudaranggi.

Azhar Ibrahim, setiausaha Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, jelas tidak faham isi kandungan yang termaktub dalam Perlembagaan UMNO apabila dia meminta Ketua Pemuda UMNO Hishamuddin Hussein memecat ahli Exco Pemuda yang terpilih sebagai Ahli Parlimen Jerlun, Mukhriz Mahathir (Foto).

Bukan pecat sebagai Exco Pemuda tetapi sebagai ahli UMNO.Cukup hebat desakannya itu.

Azhar, yang juga mantan Ahli Exco Kerajaan BN yang tumbang baru-baru ini, marahkan Mukhriz kerana anak mantan PM Tun Dr Mahathir Mohamad itu menulis surat kepada PM Abdullah Ahmad (Pak Lah) supaya letak jawatan. Sepatutnya, dia menghormati pendirian tegas dan berani Mukhriz demi kelangsungan hidup UMNO itu sendiri.

Sekiranya Azhar membaca Perlembagaan UMNO, dia akan tahu bahawa Ketua Pemuda tiada kuasa untuk berbuat demikian. Inilah masalah dengan pemimpin bawahan UMNO yang dalam nada mengampu membuat desakan yang amat kurang bijak (saya dah malas nak gunakan perkatan bodoh). Sebenarnya, banyak pemimpin UMNO yang tak baca Perlembagaan apatah lagi mengetahui semangat Perlembagaan itu sendiri.

Apakah UMNO mengamalkan dasar kuku besi sehingga tiada ahli yang boleh membuka mulut untuk menyuarakan pendapat yang tidak popular seperti yang dilakukan oleh Mukhriz Mahathir? Bukankah apa yang dilakukan oleh Mukhriz adalah satu amalan lazim dalam sistem demokrasi? Nampaknya, gambaran yang diberikan menjurus kepada tanggapan bahawa UMNO bukan sebuah parti yang demokratik. Itulah gambarannya wahai Azhar Ibrahim.

Isu yang dibangkitkan oleh Azhar dan beberapa kerat pemimpin pertengahan dan bawahan UMNO melibatkan isu disiplin.

Oleh itu, ia mesti dirujuk kepada FASAL 20 Perlembagaan UMNO yang memberi kuasa kepada Majlis Tertinggi (MT) menubuhkan Lembaga Disiplin dan menentukan peraturan-peraturan, kuasa-kuasanya dan mengenakan hukuman kerana melanggar peruntukan Perlembagaan UMNO dan kesalahan lain yang disenaraikan di dalam Tataetika Ahli UMNO atau mana-mana peraturan lain.

Amat jelas Perlembagaan UMNO tidak memberi kuasa sedemikian kepada Ketua Pemuda UMNO atau mana-mana pihak lain melainkan, menurut Fasal 20.3, Majlis Tertinggi boleh menurunkan kuasa disiplin kepada mana-mana Jawatankuasa di peringkat Perhubungan Negeri atau Bahagian.

Fasal 20.3 juga tidak menyebut yang kuasa itu diperturunkan kepada Ketua Pemuda UMNO atau pihak-pihak lain. Ini cukup jelas.

Dengan itu, desakan Azhar supaya Ketua Pemuda UMNO mengambil tindakan memecat Mukhriz dengan sendirinya memperlihatkan betapa ceteknya pengetahuan beliau mengenai Perlembagaan UMNO. Kalau tak tahu dan tak faham, jangan bercakap.

Untuk pengetahuan Azhar, mari kita fahami FASAL 10 PERLEMBAGAAN UMNO - TANGGUNGJAWAB MAJLIS TERTINGGI

Kita terus ke Fasal 10.10: Melucutkan jawatan mana-mana Ahli Badan Perhubungan, Jawatankuasa Bahagian dan Cawangan atas apa-apa sebab sekalipun.

Fasal ini memberi kuasa melucutkan jawatan kepada Majlis Tertinggi sekiranya ia membabitkan barisan kepimpinan parti peringkat Negeri, Bahagian dan Cawangan. Kuasa itu hanya diberikan kepada MT dan bukan kepada pihak lain.

Dalam hubungan inipun ia tidak boleh dikenakan ke atas Mukhriz apatah lagi oleh Ketua Pemuda UMNO.

FASAL 20 juga menggariskan langkah-langkah yang kena diambil sebelum seseorang ahli itu boleh dipecat. Ini diperjelaskan dalam Fasal 20.9 iaitu:-

(a) Diberi amaran;
(b) Digantung hak-haknya dalam parti;
(c) Dilarang daripada bertanding bagi mana-mana jawatan dalam parti ataupun sebagai calon dalam Pilihan Raya Negeri atau Umum bagi mana-mana tempoh yang ditentukan oleh Majlis Tertinggi;
(d) Dipecat daripada parti;
(e) Dikenakan lain-lain hukuman yang difikirkan wajar dan selaras dengan Perlembagaan ini.


Azhar dan sesiapa jua ahli UMNO yang tidak bersetuju dengan pendirian berani Mukhriz Mahathir atau mana-mana ahli parti yang lain, tidak boleh membuat kenyataan sesuka hati meminta orang yang mereka tidak setuju itu dipecat.

Mereka kena ikut saluran parti seperti yang ditetapkan dalam Perlembagaan UMNO.

Kedudukan UMNO dan BN di Dewan Rakyat agak rapuh. Sokongan setiap ahli Dewan amat penting dan diperlukan. Jika ahli UMNO dengan begitu mudah nak pecat ahlinya yang juga Wakil Rakyat, apa kesudahannya? Adakah Azhar Ibrahim memikirkan persoalan ini?

Apa yang dapat saya amati, suara Azhar Ibrahim tiba-tiba begitu kuat dilalakkan selepas BN tewas dan setelah dia sendiri terlepas peluang untuk meneruskan untung nasibnya selaku Ahli Exco Kerajaan Negeri. Sebelum ini, kita amat jarang mendengar suara Azhar Ibrahim.

Azhar dan rakan-rakannya perlu menerima hakikat tentang apa yang berlaku. Segala-galanya ditentukan oleh Allah. Bukan manusia.

1 comments:

Anonymous said...

siapa dia azhar ni? sebelum ni tak pernah kenal pun. hebat sangat ke barua ni? minta tolong no2umno bongkar sikit file2 rasuah, dan salahguna kuasa dia. juga kalau boleh file barua2 lain yang mengetuai demo kat KOMTAR pun bukak sekali...

Posting terkini

Blog Archive