KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 14, 2008

Rais Yatim seolah-olah memperbodohkan kewibawaan Sultan Perak

 detikdaily
Oleh Tok Ayah
Datuk Seri Dr. Rais Yatim bercakap dalam media soal formula kerajaan di Perak dan mengatakan bahawa sepatutnya BNlah yang membentuk kerajaan kerana BN adalah majoriti tertinggi di Perak berbanding dengan DAP, PKR dan PAS.

Rais berkata, bilangan kerusi yang dimenangi Pas, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Perak tidak boleh dianggap majoriti kerana mereka bukan terdiri daripada satu parti.

Beliau juga menambah ''Gabungan pembangkang yang didakwa oleh PKR, DAP dan Pas bukan satu barisan kerana ia tidak berdaftar sebagai parti coalition (gabungan).

Rais juga menjelaskan, Malaysia yang mengamalkan sistem demokrasi Westminster atau Common Law memberikan kuasa kepada Yang di-Pertuan Agong di peringkat Persekutuan untuk melantik Perdana Menteri.

Sedar atau tidak sedar Dr. Rais Yatim perlu tahu bahawa Sultan masih mempunyai kuasa multlak mengikut perlembangaan yang ada untuk menentukan siapa (bukan melantik) Menteri Besar di negeri bawah kuasaan beliau.

Dr Rais Yatim menguatkan hujahnya dengan mengatakan beliau tidak menganggap Pas, PKR dan DAP sebagai gabungan parti kerana pakatan itu bukan diwujudkan oleh undang-undang. Sedangkan, katanya lagi, BNlah yang merupakan gabungan parti komponen wujud melalui proses pendaftaran yang diiktiraf undang-undang.

Dr Rais juga mempertikaikan penasihat Sultan yang seolah-olahnya memberikan nasihat yang tidak betul.

Saya cukup hairan bagaimana pendapat Dr. Rais Yatim masih diambil dan diterima pakai. Sepatutnya beliau dibekukan bersama dengan lipatan sejarah.

 Dr Rais Yatim seolah-olah tidak sedar atau tidak mengetahui bahawa Sultan perlu bersandar kepada persetujuan majoriti anggota DUN. Jika tidak ada keseragam antara anggota DUN Sultan perlu mendengar dan mmebuat keputusan.

Sultan Perak, Raja Nazrin cukup arif tentang hal ini, bila banginda menyedari bahawa kurang kesepakatan di antara gabungan anggota DUN pembangkang soal membentuk kerajaan baginda memanggil untuk memberikan pandangan.

Baginda juga telah menasihatkan anggota DUN menandatangani surat akuan persetujuan daripada 31 anggota Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang terdiri daripada DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan PAS menubuhkan kerajaan campuran dan menerima pelantikan Adun Pasir Panjang Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar.

Apakah itu bersalahan dengan perlembangaan. Saya berpendapat Dr. Rais Yatim lebih sudu daripada kuah.

4 comments:

Anonymous said...

Please don't forget Rais is from BN and when one is from BN the brain moves to his Knee.(Most of them except people like Shahrir and Zaid Ibrahim) and Rais is not exceptional. To think the regent really needs the advice is an Insult so is to think the sultan, the former Lord President.
Who is Rais and what is so great about his doctorate?

Anonymous said...

I think the best way to find how good Rais is, ask him for a debate. Open debate ...

Anonymous said...

Laaa....teringin benor ke dia ni nakkan Perak?...Siaaannnn

Anonymous said...

Sour grapes...!

I wonder if there is anyone in the arm-no party is worth called a gentleman at all.

What an idiot is he...!

Posting terkini

Blog Archive