KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 1, 2008

Kami tidak meneruskan kesilapan dan kezaliman - Tan Sri Khalid


Tan Sri Khalid jelaskan pendirian Selangor mengenai setinggan

KeADILan

Shah Alam, Mac 28 - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim menjelaskan pendirian Selangor mengenai isu setinggan dan pekerja asing.

“Saya menghargai keprihatinan yang dipamerkan oleh beberapa badan bukan kerajaan mengenai rancangan saya untuk Selangor sejak beberapa hari yang lalu.

“Kerajaan Selangor yang baru mendapat dokongan rakyat kerana kami bertekad membuka lembaran baru dalam arus pembangunan Selangor, pendekatan yang akan menumpukan kepada kesejahteraan hidup rakyat, memudahkan perniagaan dan meningkatkan ekonomi untuk semua” kata beliau.

Tan Sri Khalid menjelaskan bahawa cadangan beliau untuk mengenakan levi RM 9 daripada majikan bagi setiap pekerja asing mereka adalah untuk berdepan dengan isu sebenar berkenaan pergantungan Selangor kepada pekerja asing dan kepingitan belia yang kini menganggur atau tidak mendapat kerja yang sepatutnya.

“Wang yang dipungut akan diagihkan untuk meningkatkan kemahiran belia supaya nilai mereka bertambah dan meningkatkan pembangunan Selangor dan Malaysia ke tahap yang lebih mantap.”

Tan Sri Khalid tegaskan bahawa Kerajaan Negeri Selangor komited untuk mengatasi masalah ini melalui proses yang sah dan menghormati hak asasi manusia dan akan mengkaji dengan lebih mendalam bagi melaksanakan dasar ini.

Beliau turut bercadang untuk terus mengurangkan bilangan setinggan di negeri ini untuk membebaskan mereka daripada kitaran kemiskinan dan menjamin hak asasi rakyat untuk mendapat tempat kediaman yang selesa tetapi turut mengiktiraf hak tuan tanah.

“Selangor merupakan negeri yang maju dan rakyatnya perlu mendapat rumah yang mampu dimiliki. Kami tidak akan menangani isu ini sama seperti yang dilakukan oleh kerajaan sebelum ini, yang melaksanakan polisi setinggan sifar untuk memberi tanah kepada pihak-pihak berkaitan dan tanpa menghormati kebajikan setinggan. Sebaliknya kami akan terus menekankan hak perumahan untuk semua.” kata beliau.

Selangor juga akan menentukan perumahan kos rendah mencapai spesifikasi minima yang lebih baik. Garis panduan baru akan diwujudkan untuk menentukan hak dan kebajikan setinggan dipertahankan setiap masa.

“Kami merancang memperkenalkan proses rundingan dengan semua pihak terbabit, termasuk badan-badan bukan kerajaan dan sektor korporat untuk memastikan semua pihak dapat memberi input dan mendapat maklumat yang sahih mengenai rancangan kami.

“Kami tidak berhasrat meneruskan amalan lama meneruskan kesilapan dan kezaliman dengan penguatkuasaan berat sebelah untuk syarikat-syarikat kroni untuk menyelesaikan isu pekerja asing dan setinggan, tetapi kami mengambil pendekatan baru mengikut proses yang sah yang mengambil pendekatan berimbang terhadap implikasi sosial dan komersial untuk pembangunan Selangor” jelaskan Tan Sri Khalid.

Dalam suatu kenyataan yang dikeluarkan oleh setiausahanya Ahmad Zaki Yamani, Angkatan Muda KeADILan Malaysia menyuarakan keyakinan mereka bahawa Menteri Besar Selangor akan mencari jalan terbaik yang adil dan manusiawi untuk memastikan para peneroka bandar dapat keluar daripada status ‘setinggan’ mereka.

“Setiap rakyat Selangor perlu diberi peluang yang adil untuk memiliki hartanah dan pada masa yang sama hak pemilik tanah dihormati dan diberi peluang untuk membangunkan hartanah mereka.

“Ini ‘keseimbangan’ yang perlu dicari seperti yang dinyatakan oleh Tan Sri Khalid. Kerajaan perlu memainkan peranan utama dengan bertanggungjawab dan penyayang. Pada masa yang sama, syarikat-syarikat perlu berperanan sebagai warga korporat yang prihatin” kata Ahmad Zaki.

1 comments:

Syalimy said...

Bukan Tan Sri dan AMK sahaja yang menginginkan perubahan. Majoriti Peneroka Bandar dan Setinggan memang menunggu perubahan corak perumahan mereka. Mereka dah lama menetap dalam serba kekurangan. Cuma Tan Sri dan AMK patut menilai semula penggunaan nama polisi 'SETINGGAN SIFAR'. Mungkin bunyinya agak angkuh walaupun niatnya baik.
Cuma yang saya hairan di Selangor ni ada 6 atau 7 kampung yang masih di dalam proses pertembungan di Mahkamah dengan kerajaan tempatan bila penggunaan Peraturan-Peraturan Perlu (Pembersihan Setinggan) 1969, Ordinan Darurat digunakan ke atas mereka. Ini cara pengusiran paksa yang digunakan oleh kerajaan BN dulu. Tidak manusiawi dan 'seimbang'. Saya tidak nampak pun Kerajaan Negeri menarik balik pendekatan 'Force Eviction' ini. Apa mungkin menarik balik notis PPP itu memerlukan 6 bulan??? atau mungkin kerajaan negeri yang baru selesa dengan penggunaan PPP ini atau kita perlu menunggu pelan komprehensif dikemukakan dulu oleh TSK.
Selesaikan lah cara berhemah!!

Posting terkini

Blog Archive