KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Oct 8, 2008

Persetan dengan pemilihan UMNO

UMNo mahu kembali di pulihkan? Jauh panggang dari api.

Raya ni aku berkesempatan bertemu dengan beberapa orang lama UMNO. Diorang ni hardcore sampai sekarang. Kalau boleh mati nanti pun nisan nak letak logo UMNO. Gua tak lawan, gua layannnnn .. sebab nak tau apa masalah diorang.

Menurut kata diorang, Pemilihan UMNO ini adalah musim cari duit. Bagi orang bawah, musim pemilihan adalah musim menuai. Hasilnya boleh makan setahun beb.

Jadi peruntukan dan rasuah politik sekarang sedang rancak. Korang tau kenapa Mahathir kata Khairy boleh cantas Mukhriz? Kenyataan itu di buat sebab antara UMNO kesan adanya rasuah politik yang sedang berlaku. Kalau tak silap .... sekitara RM150 ribu peruntukan untuk setiap bahagian. Kalau UMNO kata tiada politik wang, aku berani potong jari. Bukan soal ada atau tidak, tapi soal mahu bertindak atau tidak.

Bukan senang nak cari bukti sebab, yang menerima dan memberi rasuah takkan mahu pecah lobang.

Pokoknya ... musim pemilihan uMNO adalah musim pelaburan. Jumlah pencalunan tak menentukan kejayaan. Yang penting fulus. Ada fulus, lulus.

Apa yang orang tua UMNO ni kata .... walaupun pencalunan lebih dari 70%, keputusan nanti akan berubah mengikut jumlah pelaburan yang dibuat. Kalau banyak boleh menang, lagi banyak .... gerenti menang. Bijak tak bijak, tunggul tak tunggul pemimpin itu bergantung kepada jumlah pelaburan. Tunggul pun boleh jadi pemimpin, kalau fulus ada.

Zaman kejatuhan UMNO berlaku di waktu Mahathir memerintah dulu. AKu tak nak nafikan, Mahathir memang bijak. Tapi bijaknya membawa kepada kehancuran. Dia bijak gelembong, berlakun, sandiwara, sinetron, percaturan, ekonomi, berucap, perkauman dan macam macam lagi. Tapi kebijaksanaannya memakan diri. Tu sebab, Mahathir tidak di jatuhkan, tetapi jatuh kerana ucapannya sendiri. "Dah lam dah !!!" huhuhuhu.... itu lah ucapan yang membawa kepada kejatuhannya. Dia tak perlu orang singkirkan, dia tersingkir gara gara egonya sendiri.

Bila dia berundur ... dia pilih Pak Lah ... yang kononnya dulu ikut apa kata Mahathir. Bila Pak Lah memerintah, dia berubah. Sekarang Mahathir tepuk dahi. Tak semua orang yang dibayar nya dulu, tunduk pada nya. Baru dia tahu, duit bukan lah segala gala. Duit tidak boleh beli jiwa dan raga. Duit tak boleh beli cinta.

Orang yang di naikkan ketika pemerintahan nya dulu adalah orang yang suka ikut cakap. Diorang cukup bijak berpolitik. Berpaut pada dahan yang rendang. Kalau tak der kuasa ... Mahathir pun diorang tendang.

Sokongan guna akal, dapat habuan, bekas pemimpin jadi kain lampin. Dah pakai buang. Kalau pakai lama lama, bontot bayi timbul kurap. Dah berkurap, susah nak baik. Bayi yang kurap orang tak panggil comel. Bayi yang comel kalau bayi tak der kurap. Muahahahaha.

Sekarang UMNO nak naikkan Najib. Kalau Najib yang begitu pun diorang nak naikkan ... aku rasa dunia dah sampai penghujungnya. Kita tak pilih tukang kebun jadi angkasawan. Kita tak lantik professor jadi tukang kebun. Kredibiliti masing masing perlu di utamakan. Tapi masalahnya Najib tidak layak jadi Perdana Menteri kerana dia tidak sebijak yang kita harapkan. Najib tak kreatif, dia ikut cakap orang lain. Sikap angguknya telah membawa kepada statusnya sekarang. Kalau mental Pemimpin serupa dengan mental kita, apa guna nya jawatan Perdana menteri. Baik tak payah ...

UMNO pilih Najib kerana dua sebab. Najib ada penyokong dan Najib ada peluang. Tunggul pun boleh guna asalkan beri manafaat. Boleh buat kayu api atau perhiasan. Yang kreatif adalah orang orang di belakangnya. Itu sebab PM perlukan tingkat 4 untuk terus hidup. Kalau tak der tingkat 4, PM dah lama kecundang.

Sekarang puak puak Najib sedang usaha lobi untuk jadikan tunggul ni jadi PM. Selepas jadi PM, mereka mereka ni lah yang senang. Korang ... masih cam biasa. Kais pagi makan pagi, kais petang, makan pagi esok.

Baik Najib atau pak Lah, baik Khairy atau Mukhriz ... semuanya sama jer. Yang penting mereka ini naik kerana sokongan orang bawah yang mahu rebut peluang. Bila mereka yang di calunkan itu menang, orang bawah akan terima habuan. Itu janji sebuah perjuangan. Semuanya kerana wang. So .... siapa pun yang ada di dalam UMNO Sekarang bukan lah kerana bijaksana, tapi kerana wang dan kuasa. Tak der wang ... abang terbang. Pandai atau tidak, bijak atau bodoh .... tak penting, kerana manusia dah tak tahu nak bezakan antara baik dan buruk.

Aku ? Tak peduli ..... UMNO tetap musuh. Siapa pun menang, pasti menyusahkan.

1 comments:

Anonymous said...

Cuba kita lihat pada sjarah Empayar dahulu kala.Negara trsebut jatuh dek kerana Pemerintahnya dan pemimpinnya Lemah,Kurang akal,Berpeleseran,Pembaziran dll.
Belajarlah
Perhatikanlah
Celiklah

Posting terkini

Blog Archive