KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jun 18, 2008

MB Khalid: Balkis still registered

sun2surf - Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim says the Registrar of Societies (ROS) has not approved the dissolution of the Wives of Selangor MPs and Assemblymen Welfare and Charity Organisation (Balkis).

"The state government received a letter from the ROS about a week ago confirming the status of Balkis," he told reporters in a post weekly state exco meeting media briefing today.

"The letter states that Balkis has not been dissolved. We are still collating information on land ownership and management of its assets, like the building (they operated in), to be given to the ROS.

"These serve as an explanation to the ROS as it is important for it to inform those involved in the handling of these assets, should the dissolution be approved.

So there will not be losses or destruction of the assets that were entrusted (to Balkis) to carry out activities for the benefit of the people in Selangor," he said.
Khalid said: "Whatever happens, our activities will continue. I don’t know about a new society but all our welfare activities will continue."

He affirmed that the wives of assemblymen and MPs as well as women elected representatives in the state have held discussions to continue with providing welfare and social services to the people....selanjutnya.

Apa kata Mufti Perlis?

“Kita mengucapkan terima kasih kepada pihak kerajaan pusat dan negeri yang berusaha melakukan pemotongan elaun demi kepentingan rakyat. Di harapkan langkah-langkah lain terus diambil. Pihak istana-istana di seluruh negara juga perlu melakukan tindakan yang menggambarkan keprihatinan mereka terhadap rakyat. Demikian juga syarikat-syarikat swasta dan badan koperat yang berasingan yang mempunyai pendapatan yang tinggi termasuk Petronas perlu mengambil langkah yang sama. Pada masa inilah kita semua cuba membuktikan tangungjawab dan cinta kita terhadap rakyat”.

Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, 13hb Jun 2008.

They Live Like Kings!


mob1900

Dewan Pemuda Pas Hanya Mempertahankan Maruah Dirinya

msomelayu - [...]


KONSERT ITU DIADAKAN SEMPENA PERLAWANAN BOLASEPAK PIALA SULTANSELANGOR....IA DIADAKAN SEBELAH PETANG SBLUM PERTANDINGAN BOLASEPAKBERMULA...CARA SUADARA TULIS SEOALAH OLAH KONSERT ITU AKAN DIADAKANPADA MALAM MENYAMBUT 100 TAHUN PEMERINTAHAN PAKATAN RAKYAT. HALLOBRADER....SAYA HARAP SUADARA TAK JADI MCM ROSLAN SMS TU....JANGANLAHMENAMBAH KEBENCIAN ANAK ANAK MUDA KEPADA PAS...
Terima kasih kepada sdr Rouslan atas ralat itu. Tidak sesekali niat saya nak menimbulkan kebencian anak muda kepada Pas. Tetapi sdr dan sesiapa juga kena faham dan mengerti bahawa Pas berbeza dengan DAP dan PKR. Pas ada prinsip dan dasar perjuanganya sendiri. Teras perjuangan Pas ialah Quran dan Hadith.

Saya percaya anak muda yang bersama Pas mereka yang memahami dasar-dasar Pas. Apapun kerana timbul kekeliruan di kalangan anak muda tentang dasar dan prinsip Pas ini kerana sikap pemimpinnya yang cuba mengubah perinsip dan dasar ini perlahan-lahan.

Kerana inginkan kuasa dan sokongan Pas bersedia membuka dirinya untuk disesuaikan dengan keadaan. Bersikap liberal dalam perjuangan tidak menjadi masalah, tetapi kalau sampai mengadaikan prinsip ia memalukan.

Dalam hal ini baik Roslan SMS, Pemuda Pas Selangor, Dewan Muslimat yang membantah konsert berkenaan kerana mereka ingin kekalkan identiti Pas sebagai harakah dan siasah Islam. itu sahaja.... selanjutnya.

Jemputan Debat 30 minit di Awani Astro

Hari ini che'GuBard mendapat satu jemputan untuk muncul dalam program debat 30 min. "Sudut Pandang" yang akan di siarkan secara lansung menerusi Astro Awani (Channel 501), 19 Jun 2008, jam 8.30 malam.
chegubard - [...] Pada 8.15 malam saya telah hadir di IPD Seremban ditemani Setiausaha Bahagian Teluk Kemang dan selaku penyelaras (penaja) keADILan Rembau, Nor Azizi A. Aziz dan beberapa teman lain. Selepas kenyataan saya diambil oleh ASP Mohd Fadhli Daud, Pegawai Penyiasat Jenayah, IPD Seremban, saya telah meninggalkan IPD Seremban sekitar jam 9.30 malam dan terus bertolak ke Taman Angsamas, Rantau untuk mempengerusikan sendiri mesyuarat persiapan program Anti ISA anjuran Jawatankuasa (penaja) keADILan Rembau yang akan berlansung pada 22 Jun 2008,jam 8.00 malam di Taman Angsamas, Fasa 2, Rantau.

ASP Fadhli menyatakan ada dua laporan polis (yang dibuat oleh anggota polis sendiri) ke atas saya berkenaan dengan PROTES 6 Jun di Pasar Besar Seremban
dan PROTES 14 Jun di Terminal One Seremban. Menurut ASP Fadhli beliau hanya ditugaskan menyiapkan kertas siasatan. Keputusan pendakwaan terletak pada orang atasanya dan jika disabitkan maksimum melibatkan hukuman denda dan penjara.

Secara peribadi bagi saya ini hanya asam garam dalam perjuangan, malah jika nak dibezakan dengan dugaan yang telah dilalui ia hanya satu yang kecil. Ini tidak sedikit pun melarikan fokus saya selaku jawatankuasa PROTES untuk menerangkan kepada rakyat mengenai kedudukan sebenar dan kegagalan kerajaan BN dalam isu kenaikan harga minyak dan terus bersama teman lain berusaha bersungguh - sungguh untuk menjayakan Himpunan Sejuta Rakyat 5 Jun Kuala Lumpur.
Rakyat diseru bangkit menyatakan hak tanpa rasa takut. Yakinilah nasib kita hanya terbela apabila kita bersuara dengan berani dan buang jauh ketakutan kerana kita sudah dipusingan akhir ke arah 'kemerdekaan rakyat'... selanjutnya.

Kenapa Abdullah pilih Anwar

sangkelembai - [...] Tunku meletakan jawatan selepas Tun Razak Hussein di akui diterima oleh ahli UMNO, Tun Husseein Onn juga meletakan jawatan setelah kesemua Naib Presiden UMNO dirundingkan dan menerima Tun Dr Mahathir Mohamed dan begitu Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan peletakan jawatan satelah dia merasakan Abdullah Hj Ahmad boleh mengambil tanggung jawab bagi meneruskan kesemua program yang dirancang.

Sebenarnya orang-orang di luar komuniti UMNO, sangat mengalu-alukan kenyataan Abdullah Hj Ahmad itu, dia memberikan andaian bahawa ada kebenaran bahawa Abdullah Hj Ahmad sudah berpakat dengan Anwar Ibrahim untuk kerajaan ini berpindah kepada Pakatan Rakyat atau kerajaan campuran di peringkat Persekutuan dan UMNO hanya menjadi parti serpihan memerintah hanya Terengganu, Melaka dan Johor sahaja atau Sabah jika Ketua Menteri tidak melompat. Tetapi rasanya dia akan melompat apabila kepentingan sudah tidak terjamin atau Kerajaan Federal yang baru memberi jaminan kepentingan tidak diganggu.

Melihat senario hari ini, apakah yang ditakuti oleh Abdullah Hj Ahmad, jika dia mempunyai latar belakang agama, sudah pasti dia lebih mengetahui hukum dan hakam pemimpin sepertinya dari sudut agama, Tetapi ada perkara lain dari Allah yang di takuti oleh Abdullah Hj Ahmad. Apakah perkara itu? Perkara tersebut adalah perniagaan anaknya yang sudah mencecah nilai RM5 Billion

Kerana Abdullah Hj Ahmad bukan seperti mana pendahulunya yang pernah menjadi Perdana Menteri, di mana anak-anak, kaum kerabat dan menantu tidak mencari keuntungan dari jawatan itu dan mengaut perniagaan yang bukan haknya, maka sudah tentu terlalu sukar mencari seorang pengganti yang boleh memastikan dan menjamin segala urusan perniagaan anak tidak terganggu dan di ganggu.... selanjutnya.

Berita geli geli hari ini [18 - June-2008/Rabu]

DAP questions SAPP no-confidence motion and motive [nst]
SAPP's motion against PM may not see the light of day: Nazri [nst]
Musa Aman ragui motif tindakan SAPP [bhairan]
Dr M hits back at Justice Chin, denies making any threat [nst]
Pas state govt yet to win the public over [nst]
Kerajaan Pas Kedah ugut tebang balak selagi pampasan RM100 juta tidak dibayar [bhairan]
Malacca bus operators call for increase in fuel subsidy quota [nst]
Dua Ahli Parlimen BN Sabah sokong undi tidak percaya PM, Isnin ini [bhairan]
Jurutera tak mengaku salah terima rasuah [bhairan]
Isteri tak sangka ‘orang’ mahu Adun Tenggaroh mati [bhairan]
Tiada niat susahkan rakyat [utusmeloya]
Pengguna tumpu beras harga kawalan punca kehabisan stok [utusmeloya]
Celcom akur keputusan Jakim [utusmeloya]
Kenaikan tambang bas dipastikan adil [utusmeloya]
Persatuan terima aduan gas NGV dijual lebih mahal [utusmeloya]
Pekerja galeri didakwa lupus lukisan curi tukar pengakuan [utusmeloya]
Penternak mungkin semak harga ayam [utusmeloya]
Selangor kaji semula perjanjian projek penswastaan [utusmeloya]
Beras murah habis - Pengguna merungut kesukaran mendapatkan beras tempatan [kosmo]
Bunuh: Pemimpin MIC direman [kosmo]
Harga minyak palsu [kosmo]
Piring terbang buatan China [kosmo]
Keluarga pengebom Bali sedia kain kapan [kosmo]
Dua rakyat Malaysia ditangkap kerana dadah [kosmo]

Protes minyak Jumaat ini



Pada 20hb Jun 2008 ini, selepas Solat Jumaat, perhimpunan 'protes minyak' bakal di adakan di beberapa lokasi masjid sekitar Selangor. Untuk mengetahui lokasi lokasi tersebut, sila rujuk keterangan di bawah ...

[Kemaskini pada 13/06/08] Road Show GERAMM di Seluruh Negeri Selangor Darul Ehsan. Diadakan Kearah 1 juta perhimpunan pada 5 Julai 2008 di ibukota. - Rujuk GERAMM

Tarikh: 20-Jun [Jumaat]

  1. Masjid Kampung Melayu Ampang, Ampang
  2. Masjid Puncak Jalil, Serdang
  3. Masjid Simpang Tiga, Gombak
  4. Masjid Raja Muda Musa, Hulu Langat
  5. Masjid Sekincan, Sungai Besar
  6. Masjid Damansara Utama, PJU
  7. Masjid Negeri, Shah Alam
Datang lah bersama sepanduk-sepanduk bagi menunjukkan persepakatan kita, menentang kenaikan harga minyak yang diumumkan secara tergesa gesa oleh kerajaan Barisan Nasional.

Manakala pada malam hari nya pula, bakal di adakan hari sambutan 100 hari pemerintahan Pakatan Rakyat di Stadium Shah Alam [bersebelahan Stadium Melawati] . Di jangkakan bandaraya Shah Alam akan di penuhi dengan limpahan rakyat dari 5 buah negeri yang di pimpin oleh 5 Menteri Besar dari Pakatan Rakyat.

Upacara ini akan bermula pada jam 7.00 malam, dimulai dengan sembahyang berjemaah di luar Stadium dan ucapan dari pemimpin pemimpin. Dilapurkan TG Nik Aziz turut akan memberikan ucapan beliau. Butiran lanjut boleh di perolehi di Laman Web selangortoday.

Khususkan hari Jumaat anda pada minggu ini untuk bersama sama memeriahkan upacara sambil menuntut hak kita bersama.

Business Woman Discovered Mould in Condensed Milk

consumersrighteousness - This is quite a recent discovery in Langkawi and was reported to Berita Harian Newspaper. The newspaper took up the news on the 19th April 2008. Does the tin-can looks familiar (upside-down)? Mr GM of F&N Dairies Sdn Bhd, can you please explain on this discovery? Is it the same grievances like mine?

Pengusaha kantin sekolah, Siti Eshah Jalaludin, 48, menunjukkan susu pekat manis yang mengandungi kepingan kulat yang dibelinya dari sebuah pasar raya di Kuah di Langkawi, baru-baru ini.Inilah pengalaman pertamanya menemui benda asing dalam susu dan berbau busuk selepas membuka penutupnya." Saya hairan bagaimana susu berjenama dan sudah pasti melalui pemeriksaan di kilang boleh mengandungi benda asing, malah baunya cukup meloyakan," katanya.Tarikh luput pada tin susu pekat itu pada 29 September 2008.... selanjutnya.

Apabila Manusia Semakin Jauh Dari Islam

ciklee
Peristiwa Pertama :
Seorang wanita, sedang riang-ria mandi di pantai bersama rakan-rakan. Tiba-tiba terasa dirinya semakin jauh dari pantai dan tiba-tiba dihempas ombak yang semakin ganas. Sedar-sedar dirinya sudah tercungap-cungap akibat tertelan air masin yang semakin banyak masuk ke dalam mulut dan hidungnya. Tangannya mengapai-ngapai kelemasan, terasa kakinya tidak terpijak oleh pasir di dasar laut. Tiba-tiba terasa ada tangan seseorang mengapai kepalanya dan perlahan-lahan dia mula dapat bernafas sedikit selesa. Akhirnya dia selamat di bawa ke tepi, dan mula dapat mengatur pernafasannya. Tiba-tiba dia terus menampar orang yang menyelamatkannya dan memaki-hamun orang yang telah berjasa kepadanya tadi.

Peristiwa Kedua :
Seorang buta berjalan-jalan dengan tongkatnya. Meraba-raba mencari arah untuk meneruskan perjalanannya. Lalu dia hampir termasuk ke dalam sebuah lubang yang dalam tanpa disedari. Lalu datang seorang pemuda melihat lalu menjerit. Dilihat seolah-olah orang buta itu tidak sempat mendengar arahannya, beliau meluru dan menolak orang buta tersebut ke tepi. Jika terjatuh ke dalam lubang itu, sudah tentu orang buta itu akan mengalami kecederaan yang agak parah. Tetapi, akibat perbuatan pemuda tadi orang buta itu sedikit luka. Oleh itu, kemarahannya tiba-tiba sahaja memuncak. Bukan lagi ingin berterima-kasih kerana memberitahu akan menyelamatkannya dari lubang tersebut, tetapi dijerit dan dimakinya pemuda yang telah menyelamatkan tadi kerana merasakan perjalanannya diganggu.

Mungkin kita tidak nampak perkaitan antara perkara pertama dan kedua. Tapi apabila kita melihat ulasan ini mengenai bantahan konsert Ella dan Mas Ayu kita boleh melihat perkaitannya. Kata-kata yang diulas oleh bekas seorang pengetua Akademi Fantasia yang berjaya menghasilkan ramai alim-ulamak dalam bidang seni dan nyanyian. Yang menjadi kegilaan kepada makcik-makcik, pakcik-pakcik, nenek-nenek, datuk-datuk, adik-adik, kakak-kakak, abang-abang dan ramai lagi.... selanjutnya.

Nasib baik bukan Planet Hollywood

penarikbeca - [...]

(Ihsan Malay Mail)

Kepada Freddie Fernandez, since you do not know anything about having some respect to other people's religion, you are the one who "should go live in a cave" and dont poke your nose in our religious issue. I dont give a damn if you dont like our religion and its dos and donts. But, keep your filthy mouth shut! Tentang Roslan Aziz, saya tak perlu tambah apa-apa. Orang lain dah tulis banyak dah.... selanjutnya.

Contohilah rakyat Malaysia

Kalau korang tanya aku pasal bahasa Siam .... apa yang aku tahu adalah Sawadikap, Tomyam, Padprik, dan Lai lai Katong. Yang lain, aku minta ampun.

Aku nak sound sikit pada orang Thailand pasal politik diorang. Kalau tak pandai politik jangan main politik. patutnya Thailand ambil contoh Malaysia. Politik kitorang hebat bagai nak rak ... kenapa aku cakap cam ni?

Hah korang baca berita ni ...

Parti pembangkang Thailand hari ini membentangkan usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Samak Sundaravej, sekali gus meningkatkan tekanan ke atas kerajaan beliau yang didirikan empat bulan lalu.

Parti Demokrat mahu menyoal Samak dan tujuh anggota Kabinetnya berhubung prestasi mereka setakat ini.

Usul itu dikemukakan selepas kesatuan-kesatuan sekerja firma kerajaan mengancam untuk menyertai protes jalanan bagi menuntut Perdana Menteri itu meletakkan jawatan.

“Walaupun baru empat bulan, kerajaan Samak telah menyebabkan kerosakan besar terhadap negara ini kerana ketidakcekapan dan perpecahan,” menurut usul itu.

Salah satu aduan utama Parti Demokrat terhadap Samak ialah bertindak sebagai proksi bekas Perdana Menteri, Thaksin Shinawatra yang diharamkan menyertai politik selama lima tahun mulai 2007. - Utusmeloya
Thailand sepatutnya contohi rakyat Malaysia. Dah di bodohkan 4 tahun pun, masih boleh bersabar. Kalau ada orang Thailand yang baca artikel ni .... nasihat aku ...... Jangan jadi macam kitorang. Minyak dah naik, baru naik minyak.

Kenaikan 100% gaji CEO TNB melampau, tidak berhati perut, kata Mahfuz

Harakahdaily - Kenaikan gaji 100 peratus bagi CEO Tenaga Nasional Berhad (TNB) adalah satu tindakan yang tidak berhati perut pada masa rakyat sedang bergelumbang dengan kenaikan bahan api yang melampau, kata Ahli Parlimen Pokok Sena Mahfuz Omar.

Beliau ketika dihubungi berkata, rakyat yang juga pengguna TNB telah menyumbang keuntungan berganda kepada syarikat GLC itu tidak mendapat apa-apa daripada keuntungan sebaliknya terus dibebani dengan pelbagai kenaikan.

"Rakyat terus terhimpit dengan kenaikan petrol baru-baru ini dan pada Julai nanti pula rakyat akan berdepan dengan kenaikan tarif elektrik, sedangkan CEO mereka mendapat kenaikan gaji sekali ganda di atas beban yang dipikul rakyat.

"Kenaikan gaji CEO itu menyebabkan wujud jurang pendapatan yang terlalu besar antara pegawai GLC dengan pengguna," katanya.

Sehubungan itu katanya, Perdana Menteri selaku Pengerusi Khazanah Nasional Berhad tidak menggunakan kuasanya sebaliknya hanya menyerahkan keputusan kepada Pengarah Urusannya iaitu Tan Sri Azman Mokhtar.

"Abdullah sepatutnya bertanggung jawab dalam hal ini tidak boleh serah bulat-bulat kepada Azman untuk tentukan kenaikan atau pertambahan gaji di kalangan CEO GLC termasuklah CEO TNB," katanya.

Apa yang dikesali kata Mahfuz, pengguna TNB yang membayar tarif elektrik walaupun RM10 setiap bulan, sekurang-kurangnya mereka juga penyumbang kepada keuntungan kepada TNB. ... selanjutnya.

PAS tak macam UMNO

Satu pujian kepada YM Sultan Selangor yang sanggup mencemar duli bertemu dengan Pemuda PAS .... Satu penyelesaian yang baik dan terpuji buat Pemuda PAS juga. PAS perlu membezakan diri dari UMNO. Pendekatan yang BUKAN menjerit jerit dan pasang sepanduk 'Natang' ...cam orang kat belah sana tu. Aku rasa korang pun masih ingat lagi. Hellloooo ... Rosol Wahid, are u listening?

Berita berkaitan

Sultan akan temui Pemuda PAS
“Saya ada berbincang dengan Yang Teramat Mulia Sultan. Saya rasa Tuanku bersetuju bertemu Pemuda PAS bagi membincangkan isu berkaitan konsert itu.


“Saya tidak fikir kita mahu hentikan 'perlawanan diplomatik' melibatkan pasukan Selangor dan Singapura. Saya rasa idea yang baik untuk Pemuda PAS adalah mengadakan diskusi dengan Sultan.

“Kita akan uruskan (pertemuan tersebut) sebelum akhir bulan ini,” kata Khalid dalam sidang akhbar selepas mesyuarat Exco kerajaan negeri di Shah Alam hari ini.

Menjawab soalan pemberita, sama ada bantahan Pemuda PAS itu wajar atau tidak, memandangkan PAS mempunyai wakil dalam kerajaan, Khalid berkata, kerajaan negeri bersedia mendengar semua bantahan dan pandangan.

“Kita mendengar semua bantahan. Saya rasa kebimbangan Pemuda PAS berkaitan pakaian dan aksi penyanyi itu. Jadi bukan lagi isu. Saya tak rasa Pemuda PAS ingin hentikan satu bentuk persembahan. - Malaysiakini

Gua dah tak caya sama lu

Radenjowo
Dari semalam aku tunggu depan komputer kalau kalau ada berita yang baik. Pagi pagi lagi aku dah pergi bersiar siar berjumpa kawan cerita kecoh tentang isu SAPP yang dijangka lompat parti. Bila jam 2.00 ptg, hati dah berdebar debar. Maka yang mamat mamat di Shout Box pun dah tak boleh bertahan lama. Yang nak kencing, kena tahan kencing. Yang nak kentut, kena tahan kentut dan yang disuruh isteri beli barang, tangguh dulu.

Tepat jam 2.00 ptg, ada kawan kawan yang suruh tunggu depan TV. Tapi aku tak yakin kerana sepanjang umur hidup aku, tak pernah aku lihat berita segera tentang permasalahan kerajaan disiarkan terus menerus. Kalau ada pun mungkin dunia dah nak kiamat atau BN dah hilang akal. Diorang pasti sorok, sama seperti keputusan pilihanraya PRU ke 12 lepas. Kira siap jam 10.00 malam, siarkan esok pagi.

Bila berita tersiar, aku hampir pecahkan kepala. Kerana harapan aku hancur berkecai. Ingatkan SAPP yang 4 kerat tu akan memeranjatkan dunia politik tanah air, tapi rupanya mereka cuma mewartakan tujuan mereka untuk membawa usul tidak percaya kepada kepimpinan PAK LAH pada hari Isnin depan di Persidangan Parlimen. Tapi tak ape .... lebih ramai yang akan angkat tangan di Parlimen nanti kerana disana lebih selamat berbuat begitu.

Tindakan sebegitu memang merbahaya. Tabik spring wak berikan pada mereka berdua. Antara jadi atau tidak. Mungkin ketika ini, mereka tidak sudah hilang dari Sabah dan menyorok entah kemana. Kalau nak menebeng muka kat kedai kopi dah sah nyawa dihujung tanduk. Kalau ikut cerita, memang menakutkan. Macam jalan atas C4. Silap langkah, badan boleh meletup, tubuh boleh berkecai. Itu kalau cerita tentang diri sendiri, bagaimana pula dengan keluarga dan rakan rakan rapat? Memang bukan mudah. Tak caya tanya orang politik sana. Kalau ugut mengugut usah cerita. Dah jadi mainan.

Kita baca lapuran sedikit tentang peristiwa yang berlaku tadi .....

In the coming sitting of the Parliament session on Monday, its two Members of Parliament will support a vote of no confidence against the Prime Minister, the party said.
Whether its MPs table the vote of no confidence, or whether other MPs will do it, would be determined in due course, it said in a statement.
SAPP’s two MPs are Datuk Eric Enchin Majimbun (P171 Sepanggar) and Datuk Dr Chua Soon Bui (P190 Tawau).
The party also has four state representatives.
The statement was read out by Dr Chua and signed by Majimbun, who was overseas on official duties. He will be back for the Parliament sitting next Monday, June 23.
The statement listed four areas of dissatisfaction with Abdullah's premiership:
1) That no concrete action had been taken on the issue of illegal immigrants, despite repeated requests by SAPP and other Barisan component parties;
2) That the government had offered no holistic economic solutions to cushion the blow of the sudden hike in fuel prices, which had greatly burdened the people and threatened further hardcore poverty;
3) That not enough attention had been paid to issues raised by the people of Sabah -- poor delivery systems, corruption, wastage, lack of transparency and accountability -- and that SAPP would have failed in its duty as elected representatives if these issues continued to be ignored; and
4) That the people have lost confidence in Abdullah, and that if he can't perform, he should step aside and make way for another leader to take over. - jeremytuah
Kita yang mengharap perubahan berlaku harus mendoakan agar semuanya berjalan lancar. Tidak akan berlaku sebarang insiden yang pelik pelik. Maklumlah ... dalam dunia politik ni, ada orang yang sanggup buat apa sahaja. Tak dapat terang, gelap. Tak dapat gelap, samar samar.

Jangan terkejut kalau pada hari Isnin nanti .. mereka yang sepatutnya datang, tapi tak hadirkan diri. Orang cari kemana pun masih tak jumpa. Sedangkan hari penamaan calun pun ada calun yang pergi bercuti tanpa berpesan. Hilang kan diri dengan anak bini. Ini kan pula tentang peralihan kuasa. Namun ... nak aku bagi tau, rakyat menyokong tindakan seperti ini.Tapi ....... Korang ingat Musa Aman akan duduk diam?

Kenapa berdalih - Anwar

Kenapa Berdalih Dedahkan Perbelanjaan Keuntungan Petronas?

anwaribrahimblog - [...] Ini bukannya permohonan baru, tetapi sudah tertangguh sekian lama.

Saya di Pulau Pinang pagi Isnin kelmarin dan tidak dapat mengikuti prosiding mahkamah.

Kebetulan semalam saya sempat mengikuti bahagian akhir temuramah bersama Tan Sri Hassan Merican, ketua eksekutif Petronas di televisyen.

Jika dirujuk rencana saya di blog sebelum ini, diakui tahap pengurusan Petronas yang membanggakan. Saya dapat sahkan hal sedemikian selaku mantan Menteri Kewangan termasuk usaha mereka menangani tekanan politik ketika itu. Malah saya sedia maklum betapa pihak pengurusan sering saja mengeluh kesal manaka terdapat tekanan politik dalam kontrak dan bailout!

Seharusnya Petronas membedakan peranan mereka memikul amanah dengan kecaman rakyat terhadap kelembapan, dan rasuah dalam pengurusan ekonomi Kerajaan.

Apakah bermasalah buat rakyat menanyakan bagaimana hasil khazanah negara sebanyak lebih 500 bilion ringgit dibelanjakan?

Apakah janggal bagi kita menuntut agar Petronas bertanggungjawab kepada Parlimen dan tidak hanya kepada PM?

Kita mampu berhujah cara korporat, pakar ekonomi atau pemimpin politik, tetapi kita juga harus membuat perkiraan bagaimana seorang pekerja, pegawai rendah atau peladang yang punyai pendapatan RM1500 sebulan menyara hidup keluarga dengan harga minyak dan barang melambung seperti sekarang?... selanjutnya.

Tahniah SAPP - Anwar

Tahniah Atas Ketegasan SAPP Perjuangkan Hak Rakyat
anwaribrahimblog

Tahniah dan salut perjuangan kerana ketegasan dan keberanian Parti Progresif Sabah (SAPP) dan dua Ahli Parlimen mereka mempertahankan hak rakyat khususnya Sabah.

Saya telah mengadakan dua perbincangan sebelum ini dengan Dato’ Yong Teck Lee, Presiden dan pimpinan SAPP. Isu pokok adalah berkaitan good governance atau pengurusan pemerintahan baik dan mematuhi prinsip pertanggungjawaban. Jaminan keadilan bagi rakyat, bumiputra dan lainnya termasuk Sabah.

Kita menjamin 20 peratus royalti minyak kapada Sabah, Sarawak dan Trengganu, serta perwakilan yang adil bagi negeri Sabah dan Sarawak.

Saya gembira dengan tindakan awal ini dan menyeru supaya rakan-rakan lain segera bertindak demi menjamin politik yang stabil dan pengurusan ekonomi cekap yang akan menjamin pertumbuhan pantas serta pengagihan adil.

ANWAR IBRAHIM

Hassan, Husam and The Truth About Fuel Subsidy

kickdefella - [...] I have written in this blog all the facts and have published the figures to justify the claim where many are more interested to use rhetoric and to show the slimy strength by demonstrating and cause misery to the already much affected taxi drivers and shoppers in KL.

To some politicians, it is easier to get your photos and story published in newspaper by behaving like hooligans in public places yet when you got the chance to speak up, only buckets of nonsense do come out.

Today I will continue with my essay and we will discuss how it is possible to reduce the price of fuel prices and to put a stop in the already escalating cost of living.

Kerajaan Tidak Berlaku Jujur Di dalam Soal Subsidi Bahan Bakar

Kerajaan mendakwa terpaksa membelanjakan hampir RM40 Billion untuk menampung subsidi bahan bakar. Ini adalah sebenarnya satu dusta ataupun, satu cubaan oleh kerajaan untuk mengelirukan rakyat Malaysia.

Hakikatnya adalah,

• Kerajaan tidak menanggung satu senpun untuk subsidi bahan bakar.
• Subsidi bahan bakar juga tidak termasuk dalam data perbelanjaan kerajaan.
• Subsidi bahan bakar sebenarnya tiada.
• Yang ada hanyalah wang yang dibelanjakan oleh kerajaan untuk subsidi tol, subsidi pengangkutan awam, subsidi bahan makanan dan lain-lain subsidi tetapi bukan untuk bahan bakar.

Oleh yang demikian, kenyataan berikut oleh Menteri Kewangan Ke Dua adalah tidak tepat dan bersifat cuba mengelirukan rakyat.

Data yang dikeluarkan oleh Perbendaharaan Negara jelas tidak seperti yang dinyatakan oleh Menteri Kewangan Ke Dua, Menteri-Menteri Kabinet, Abdullah Ahmad Badawi dan juga oleh Khairy Jamaluddin di Persidangan Agung UMNO 2007.... selanjutnya.

Apa pendirian Sallahuddin mengenai konsert Ella dan Mas Idayu?

msomelayu - SEHINGGA jam 4:00 petang ini saya masih belum dengar atau terbaca dalam mana-mana blog mengenai komen atau kenyataan Ketua Dewan Pemuda Pas,Sallehudin Ayub (foto) berhubung konsert yang akan menampilkan Ella dan Mas Idayu (goyang politik), yang akan diadakan pada 6 Julai hadapan sempena sambutan 100 hari kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.
Ketua Dewan Pemuda Pas Selangor khabarnya telah menghantarkan memorandum membantah konsert yang akan menampilkan dua penghibur itu atas alasan ia boleh mengundang keruntuhan moral. Sehubungan itu Dewan Pemuda Pas meminta agar kerajaan Selangor mengkaji balik akan kesesuaian konsert berkenaan.

Ternyata bantahan Dewan Pemuda Pas itu menimbulkan berbagai reaksi dan bingkasan tidak senang dari berbagai pihak. Ia juga dengan mudah telah dieksploitasikan oleh pihak tertentu untuk melagakan Pas dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat dan sekaligus melagakan Pas dengan pihak istana.

Mereka yang tidak senang dengan kerajaan Pakatan Rakyat akan mencari helah dan alasan bagi memburukkan keadaan. Konsert itu telah dijadikan umpan yang cukup baik bagi menimbulkan suasana keruh yang akhirnya meretakan paduan Pakatan Rakayat. Sebuah akhbar yang terang-terang tidak mesra Islam (Pas) telah memainkan isu ini seluasnya bagi meretakkan hubungan Pas dengan rakan Pakatan Rakyat.
... selanjutnya.

`Win-win solution': Mahfuz legakan rakyat

harakahdaily - Ramai penonton dan peminat setia rancangan Hujah yang biasa disiarkan jam 9.30 malam Selasa kecewa dan terkejut kerana siaran tersebut diganti dengan Bicara Media.

Penulis yang setia menanti rancangan tersebut turut terkejut lantas mengubah siaran ke RTM1 dan NTV7.

Semuanya mempaparkan rancangan yang sama, Bicara Media membincangkan isu minyak yang dipengerusikan Dato' Johan Jaafar.

Tanpa berlenggah penulis terus menghantar sistem pesanan ringkas (SMS) kepada Ketua Penerangan PAS, YB Mahfuz Omar; "Mengapa Hujah tiada?" Mahfuz dengan ringkas membalas, 10.30 pm.

Fikiran penulis mula bersoal jawab mengapa dialih waktu siaran. Apakah kerajaan kena 'tibai' teruk oleh Mahfuz. Apakah Mahfuz berjaya menguraikan dengan lebih tepat bahawa kenaikan tidak sepatutnya berlaku kerana negara memperolehi pendapatan tinggi kesan daripada kenaikan harga minyak?

Sementara menanti siaran Hujah, penulis terpaksa menahan telinga menonton Bicara Media. Apa yang menyakitkan hati apabila wakil akhbar langsung tidak menghuraikan soalannya dengan baik. Bertambah sakit hati Bicara Media diulang tayang di TV3 jam 11.00 malam.

Mungkin kerajaan sudah tertekan dengan desakan dan bantahan daripada rakyat. Rakyat yang semakin cerdik sudah tidak percaya dengan jawapan daripada pihak kerajaan berhubung alasan menaikkan harga minyak.

Sembang santai selepas menonton rancangan tersebut bersama Mahfuz melalui talian telefon bimbit, beliau yakin sudah tentu ada agenda terancang supaya kali ini rakyat akan melepaskan marah kepada Petronas.

Sebab itu katanya, kerajaan terpaksa memperalatkan Tan Sri Hassan Merican untuk menyakinkan rakyat mengapa harga minyak petrol dan diesel perlu dinaikkan. ... selanjutnya.

S'gor bagi beras percuma Jumaat ini

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ms/thumb/7/73/YosriBeras.jpg/300px-YosriBeras.jpgmalaysiakini - Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor akan membahagi-bahagikan beras, susu dan gula secara percuma mulai Jumaat kepada rakyat Selangor yang berpendapat di bawah RM1,500 sebulan, sempena sambutan 100 hari pentadbirannya.

Exco Kebajikan Negeri, Dr A Xavier Jayakumar berkata, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, bahan-bahan tersebut akan dibahagi-bahagikan melalui seluruh Dewan Undangan Negeri di Selangor.

Katanya, bagi kawasan yang dimenangi Pakatan, bahan-bahan tersebut akan diedarkan melalui Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun).

Manakala di 20 kawasan yang dikuasai Barisan Nasional (BN), ia akan dibahagi-bahagian melalui exco kerajaan negeri.
Beliau memberitahu demikian dalam satu sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat exco kerajaan negeri di Shah Alam hari ini.

Beliau berkata, 800 beg pertama yang masing-masing berisi lima kilogram beras, setin susu dan sekilo gula akan diedarkan mulai Jumaat ini manakala bakinya akan diedarkan secara berperingkat-peringkat.

Bulan lalu, Dr Xavier dilaporkan berkata, golongan miskin di Selangor akan mendapat bantuan beras bagi menampung kenaikan harga makanan ruji itu.

Untuk itu, beliau dilaporkan berkata, kerajaan negeri akan membelanjakan RM500,000 untuk membeli beras untuk dibahagikan kepada golongan miskin di Selangor.

Kesatuan TNB kecewa ... rancang piket

http://www.ddsb.com/images/tnblogo.jpgmalaysiakini - [...] Kesatuan Pekerja Tenaga Nasional Berhad sangat kecewa dengan tindakan syarikat tersebut yang hanya menawarkan pelarasan kenaikan gaji sebanyak tiga peratus kepada kakitangannya.

Seorang pemimpin kesatuan itu yang enggan namanya disiarkan berkata, TNB juga tidak membayar elaun sara hidup (COLA) dan elaun perumahan kepada kakitangannya.

"Kami telah berunding empat kali sejak April lalu tetapi belum menemui jalan penyelesaian kerana TNB tetap berkeras hanya mahu menerima pelarasan kenaikan gaji tiga peratus sahaja.

"Jika isu ini tidak selesai dalam masa terdekat, kami akan mengadakan piket membabitkan 20,000 ahli kesatuan.
... selanjutnya.

Masjid Islam Hadhari?

cursingmalay - Itu baru pembahagian kerana tak sama fahaman politik.Tapi apa akan jadi pulak kalau projek "Satu Negeri,Satu Masjid Hadhari" ni dijalankan.Bukan setakat projek tu akan memisahkan orang Islam ikut politik malah projek tu akan juga memisahkan orang Islam ikut Islam tu sendiri,kerana banyak perbezaan pendapat berlaku setelah wujudnya "Islam Hadhari" itu.

Persoalannya,tak cukup kah Masjid kat Malaysia?Aku rasa tak perlulah nak membelanjakan RM4.2 juta untuk sebuah masjid.Kalau nak sangat buat Masjid,ikut cara Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary,keluarkan duit sendiri,buat la masjid selawa-lawa yang anda nak.Cantik masjid tu,betul2 belakang rumah aku kat Alor Setar.

Perlukah "Masjid Islam Hadhari" itu?Adakah Pak Lah terlalu desperate untuk menjadikan Islam Hadhari sesuatu yang berjaya sebelum dia berundur? (lambat lagi tu,sori Najib)

Mahukah kita,bila solat Jumaat terpaksa membuat pilihan,ke Masjid Islam Ordinary atau ke Masjid Islam Hadhari?Bila agama dijadikan satu bentuk taktik peperangan dalam politik,benda2 macam ni la yang akan timbul nanti.... selanjutnya.

no2umno - kita disuruh jimat cermat, ubah gaya hidup. BN terus membazir tak tentu arah. Dah la membazir, ini juga bakal menjadi masalah kepada perpaduan kaum. Woiiii ghenti la.

Kelebihan Taugey

email oleh: hanixx@xxx.com

Menu tauge untuk hidangan makan tengah hari mahupun makan malam sering kali dipandang sebelah mata oleh kebanyakan kita. Tauge dilihat sebagai hidangan yang langsung tidak menyelerakan.

Tapi tahukah anda, tauge yang kerap kali menjadi pilihan terakhir untuk dijadikan syaur ini sebenarnya mempunyai banyak khasiat. Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita.Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.

Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dukatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.

Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)

Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.

Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan tauge secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus. Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka. Saponi dalam tauge, menghalau "lemak jahat" LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.

Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.

Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser.

Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser. Selepas membaca kebaikan sayur tauge janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya

PANTUN MINYAK NAIK LAGI....

Hari nie tah hari berapa Pak Lah jadi PM kami
Memang dari dulu kami sokong sampai lani
Tapi hari nie, buka mata, senak perut anak bini
Tengok Pak Lah habag minyak naik lagi

Memang kami tak tau pasai ekonomi
Yang tau semua Pak Lah ngan kroni
Tapi sampai bila nak jadi lagu nie
Dapat gaji habis tak berbaki

Pak Lah habag tak boleh buat apa
Nie semua ekonomi dunia
Kalau tak naik nanti dunia kata apa
Habis tu yang rakyat dok menderita, tak pa ka

Dulu Pak Lah kata nak jaga rakyat
Kunun Pak lah nak kerja sama sama dengan rakyat
Nie dok nampak macam nak telan kederat
Dok nampak kami yang nak melarat

Pak Lah kata masalah rakyat nak ambik berat
Kunun tak mau tengok rakyat hidup melarat
Tapi kalau macam nie punya sarat
Darah rakyat pun boleh sejat

Kerajaan ada kata rakyat manja subsidi
Kunun asyik kerajaan saja dok bagi
Sapa kata kami rakyat tak pernah bagi
Tu...yang lima tahun sekali tu....sapa bagi??

Tiap kali naik harga, dok banding sini sana
Hampa tengok, kat Thailand lagi mahai dari kita
Apa jenis depa punya kira
Awat tak ikut pulak Brunai punya harga

Brunai tak leh kira
depa punya minyak berlambak tak terkira
Awat, minyak Malaysia tak dak harga ka?
kalau tidak, tak kan jual minyak kita beli minyak depa

Ada Petronas pun tak leh buat apa
Ada duit sikit, dah nak mengada
Pi buat segala menara pagoda kembaq dua
Nak tunjuk, kami la kaya

Petronas kata kami tak tau apa
Kerajaan yang buat kira bicara
Kami ikut apa depa kata
Royalti jadi ehsan pun kami tak leh kata apa

Kunun dok habag petronas hak rakyat semua
Pakailah minyak petronas, nanti untung dapat kat kita
Nie, nak tanya la....tiap tahun untung beribu juta
Rakyat dapat apa ????? kudis buta....

Hari nie petrol naik 2.70 woi...
Tengok pulak apa cerita sat lagi
Habis ikan, ayam, cabai sampai ke cili
depa pun sama tumbas naik sekali

Nanti ada la menteri tolong bercakap
Sapa naik harga dia nak pi tangkap
Sampai bila la dia nie nak ubah sikap
Ingat yang dok meniaga kat market tu heran kot dia
punya cakap

Pak Lah mau renung nasib kami
Kais hari nie makan untuk kemarin pagi
Anak kecik pun dok ada lagi
Boleh hidup ka kami lagu nie

Dah tak larat nak tanggung cukai
Sini cukai, sana cukai
Dari tanah sampai ke pintu punya ada cukai
Dah sampai masa kot Pak Lah kena guna akai

Jangan dok ingat rakyat macam Pak Lah
Gaji berpuluh ribu hidup tak susah
Ada anak pulak bisnes sebelah sebelah
Dapat tender pun tak payah susah susah

Kami rakyat bukan macam tu
Malah la nie pun dah ada rebus siput babi dgan batu
Sedih sungguh ohhhh negara ku
Biar tak merdeka terus pun tak pa kalau lagu tu

Dah sampai masa Pak Lah ingat
Selesai masalah rakyat cepat cepat
Nanti kot rakyat naik meluat
satu undi pun Pak Lah tak dapat

Cukup la sampai di sini
Tobat dah...aku tak mengundi BN kali nie
BN-Parti Barang Naik pulak kot jadi depa lani
Kot ada sapa nak Barang Naik lagi undi la depa
lagi...

email oleh: seabass

Rakyat Patut Tukar Cara Hidup

email oleh Sebastianjoshua

kepada pak lah... PM kesayangan ku

saya ingin mengucapkan terima kasih kepade pak lah kerana menaikkan rege minyak..
selepas ini apebile rege minyak naik.. rege barang yg lain akan naik..
saya akan merubah tabiat saya dari makan ikan kembung yg dah merah mate dan pecah perut kepade ikan kering sahaja..
saya sanggup berkorban untuk UMNO dan bn..
anak saye yg seramai 5 org itu boleh bekerje selepas waktu sekolah untuk membantu keluarga dan meneruskan tradisi menyokong UMNO dan bn
saya akan merubah bilik bilik yg ade di rumah saya untuk dijadikan tempat menternak ikan dan menanam sayur secare hidroponik
saya terpakse tanam dalam bilik kerna saya dok kat umah flat..
rebet yg diberikan kepade saya memang melebih dari keperluan saya..
apebile saya congak.. saya hanya menggunakan 20 sen aje duit minyak moto sehari.. ade untung 21 sen
saya tak pakai pon kete... sebab bile minyak naik.. saya kene jual datsun kotak mancis saya.. dapat gak duit..
anak anak saya, saya akan soh eksesais setiap hari dengan berjalan kaki atau naik beskal ke sekolah.. sejauh 5 km
walaupon saye berpendapatan rm 1000.. ia terlebih cukup untuk keluarga saya...

buat permulaan untuk merubah kehidupan saya..
saya tidak akan menggunakan gula... tak akan menggunakan tepung untuk buat jempot-jempot
akan menggantikan beras ngan ubi... setiap hari saya dan keluarga akan berpuasa (kecuali pade hari hari yg dilarang ajerk)
saya akan buat minyak masak sendiri
itu antara care saya merubah hidup..
ade banyak lagi care
semuanya kerna UMNO dan bn...

dan saya ingin meminta pak lah supaya menaikkan lagi rege minyak yg ade..
bukan tu ajerk.. diminta menaikkan lagi rege tol kerna org sebelah rumah saya nih org pembangkang dia selalu ikut highway, bior padan ngan muke dia.
mungkin pak lah boleh melawat saya dan bersedekah kepade saya sehelai kain pelikat dekat-dekat pilihanraya nanti..
insyaallah kain pelikat itu saya akan framekan dan gantung dirumah.. tapi jangan lupa.. pak lah tandatangan yerk..!

jgn lupe pak lah.. naikkan lagi rege minyak..
jgn turun kan gaji menteri menteri dan tuan penasihat 25%..
saya tetap akan menyokong pak lah..

akhir kata bior pak lah senang, janji kami susah.. hidup UMNO, hidup bn..

sekian terima kasih..

ps/ sampaikan salam saye pade KJ dan patrik badawi.. dan tak lupe gak tuan punya syarikat scomi

pecah kaca, pecah gelas,
sudah baca, harap balas.

SAPP not pulling out from BN but calls for PM to step down

LATEST
NST - SAPP president Datuk Yong Teck Lee said the party is not pulling out from the Barisan Nasional but has called for Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi to step dowe because they do not have confidence in his leadership.
Yong said the party would make its stand known in Parliament on June 23.

His two MPs will move to table a vote of no confidence on June 23. The party's supreme council will meet on Friday to discuss its membership in the Barisan Nasional.

Rujuk - Usul tidak percaya terhadap PM

Who really made money from the RM 625.00/car subsidy pay out?

bigdogdotcom - Recently, Government announced that the pay out subsidy for private cars below 2000cc, SUVs below 2500cc and motorcycles below 250cc be made on cash, via all the post offices in the country.

RM billions have been put aside for this exercise, meant to alleviate the burden of the much thought to be a ‘Flip-Flop’ decision of the exorbitant increase in retail price of petrol and diesel two weeks ago. The exercise was said to be decided by the ‘Cabinet technocrats’ Second Finance Minister Tan Sri Nor Mohamed Yackop, Minister in the PM’s Department (in charge of EPU) Dato’ Amirsham Aziz and Agriculture and Agrobase Industry Minister Dato’ Mustapha Mohamad (from his NEAC experience), in a discussion meant to address the issue of IPPs and the affect on electricity tariffs. Eventually, someone proposed to unlift all subsidies on retail petrol and diesel eventually and pushed for PM ‘Flip-Flop’ Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi to announce hastily.

Maybe the public is not aware who are the shareholders of Pos Malaysia Services Holdings Bhd., the wholly own parent company of Pos Malaysia which has been given the authority and funds to channel these monies.... selanjutnya.

1:02 pm - KLCI breaking 1214 meaning SAPP is crossing over.

klse2118 - Sabah Progressive Party (Sapp) is calling a press conference at 2pm today at its headquarters in Kota Kinabalu where it is expected to make an important announcement.

MCPXWhile speculations are rife that the party might decide to leave Barisan Nasional, sources close to the party have revealed that such a defection may not take place today.

“Today is just the first step. There might not be any defections yet,” said a source.
It is learnt that at the press conference, the party might once again call upon Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi to do more for Sabah, especially in regards to solving the illegal immigrants' problem as well as poverty eradication.

“The party might even say that it has lost confidence on Abdullah's leadership,” said a source.
Anwar needs 30 MPs Malaysiakini learnt yesterday that Sapp was calling for a press conference today to make a key announcement that will "lead to a drastic change of the political scenario in Malaysia".... selanjutnya.

Petang ini BN kena 'serangan' pertama



agendodaily - Sementara semua perhatian kini menunggu-menunggu apakah keputusan daripada sidang media yang akan diadakan oleh parti SAPP Sabah jam 2 petang Rabu, Agendadaily difahamkan oleh sumber rapat dengan parti itu, kenyataan yang bakal dibuat merupakan ‘serangan’ pertama parti itu sebelum sampai kepada tahap meninggalkan Barisan Nasional (BN). Menurut sumber berkenaan ketika dihubungi, ‘serangan’ pertama yang bakal dilancarkan oleh parti itu ialah dengan membuat kenyataan bahawa parti berkenaan telah hilang keyakinan terhadap kepimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri. ‘Serangan’ SAPP itu menurut sumber berkenaan, sebagai ujian pertama untuk melihat apakah ada parti komponen lain yang akan membuat pendirian yang sama dengannya dan pada masa yang sama ingin menunggu reaksi Perdana Menteri sendiri. ... selanjutnya.

"Saya tidak popular di kalangan DBKL"

Imageharakahdaily - Ahli Parlimen Titiwangsa Dr Lo' Lo' Ghazali memberitahu bahawa beliau adalah antara individu yang 'tidak popular' di kalangan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dalam menjalankan tanggung jawabnya memenuhi kehendak dan suara hati rakyat khususnya melibatkan warga kota.

Katanya apa yang dilakukan selama ini yang melibatkan sebarang kritikan, teguran dan cadangan adalah semata-mata untuk memastikan pihak berkuasa tempatan seperti DBKL dapat berfungsi dan menyediakan khidmat masyarakat dengan lebih efisien dalam menyediakan infrastruktur dan prasarana kepada rakyat.

"Saya tahu, saya tidak popular di kalangan DBKL kerana menjalankan tanggung jawab saya sebagai ahli parlimen dan wakil kepada rakyat yang perlu membawa dan menangani masalah rakyat dengan sebaiknya.

"Lihat hari ini, saya kesal kerana tiada seorang pegawai DBKL yang hadir bersama-sama dalam lawatan saya hari ini untuk memberi taklimat tentang kompleks ini," katanya ketika ditemui sewaktu membuat lawatan ke tapak Kompleks Pasar Keramat pagi tadi dekat sini.

... selanjutnya.

Sultan to PAS: Call off protest or I call off matches

thestar - Mokhyi said the movement felt that performances by the singers were inappropriate as it would be attended by many youngsters.

The youth wing threatened to stage a demonstration at the Shah Alam Stadium if Ella and Mas Idayu were allowed to performed.

Sallehen’s call came on the heels of a statement by national PAS Youth vice-chief Azman Shapawi that the party wanted all the Pakatan Rakyat states to implement Syariah laws.

The Sultan said yesterday Ella and Mas Idayu were chosen because they were good entertainers and that the organisers felt that they would be able to entertain the people before the match began.

The other singer is David Arumugam of Alleycats.

“The organising committee even planned for the performance by the singers to end before the maghrib prayers. They are performers suitable for the family and I don’t know what the fuss is all about,” he said.

The Tuanku said Selangor did not comprise of “just PAS and Muslims,” adding that the state had many political parties and people of other races and faith.... selanjutnya

Ini kata artis - Ella disappointed with PAS Youth

Ikut macam wak ... tak suka tak payah pegi. Baik aku layan anak bini.

"Sempit sungguh fikiran Umno, seperti tempurung jantan" - Nik Aziz

Imageharakahdaily - Buat julung kalinya lautan manusia yang terdiri daripada pelbagai kaum memenuhi Dataran MPAJ, Pandan Indah pada 14 Jun lalu untuk mendengar tazkirah serta amanat yang disampaikan oleh Mursyidul Am, Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Majlis tersebut juga mencatat sejarah kerana berjaya menghimpunkan dua Adun dari kawasan Chempaka iaitu beliau yang juga Adun Chempaka di ImageParlimen Pengkalan Chepa dan Iskandar Abdul Samad, Adun Chempaka di Parlimen Pandan.

Selain itu majlis tersebut turut menampilkan AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad, dan Pengerusi Kelab Penyokong PAS Pandan, Ramamoorthy sebagai penceramah. Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Adun Lembah Jaya, Khassim Abdul Aziz.

Nik Abdul Aziz dalam ucapannya menekankan mengenai konsep perpaduan yang disarankan dalam agama. Beliau menceritakan, melalui pertemuannya dengan ketua-ketua agama lain di Kelantan, beliau mengingatkan mereka bahawa semua kaum berasal daripada satu keturunan yang sama yang menjamin satu ikatan persaudaraan.

"Saya menyatakan kepada mereka, oleh kerana kita semua berasal daripada keturunan Adam, kita semua bersaudara. Apabila kita menganggap kita semua bersaudara, akan timbul perasaan hormat, sayang dan kasih. ... selanjutnya.

Khairy mula bergeser dengan 'orang penting' di Negeri Sembilan?

harakahdaily - Hubungan Menantu Perdana Menteri, Khairy Jamaluddin yang juga Ahli Parlimen Rembau dengan beberapa 'orang penting' Umno di Negeri Sembilan didakwa mula retak berikutan beberapa perkara yang menyebabkan mereka tidak sehaluan lagi.

Sumber mendakwa, keretakan itu bermula sebenarnya sebelum Pilihan Raya Umum ke-12 lagi, namun ia tidak kelihatan kerana ketika itu Umno/BN terdesak untuk memastikan Negeri Sembilan terus menjadi benteng mereka.

Kehilangan 15 kerusi yang sebahagian besarnya di kawasan bandar dan campuran menyebabkan Umno Negeri Sembilan mula 'goyah' dan ada pihak yang mula menyalahkan satu sama lain.

Tidak kurang juga ada yang menyalahkan 'perancangan' PRU-12 yang kononnya dibuat oleh menantu Perdana Menteri tanpa memikirkan pandangan 'orang lama' Umno di Negeri Sembilan.

Namun, sumber yang juga orang Negeri Sembilan mendakwa keretakan hubungan itu dapat dilihat dalam satu program bersama rakyat di salah satu kawasan di Rembau baru-baru ini. ... selanjutnya.

Mahkamah putus kerusi DUN Sanglang dikosongkan

atranungkite - Mahkamah Tinggi di sini, hari ini memutuskan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sanglang yang dimenangi calon Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum Mac lalu, dikosongkan selepas mahkamah menerima permohonan petisyen yang dikemukakan bekas calon pilihan raya Pas bagi kerusi berkenaan.

Keputusan itu bermakna pilihan raya kecil perlu diadakan untuk memilih wakil rakyat baru kawasan DUN berkenaan. (foto: Ustaz Hashim Jasin - pempetisyen)

Hakim Datuk Zainal Adzam Abdul Ghani ketika membuat keputusan itu bagaimanapun menolak permohonan bekas calon Pas yang juga Pesuruhjaya Pas Perlis, Hashim Jasin supaya mengisytiharkan beliau sebagai pemenang kerusi kawasan berkenaan.

Zainal Adzam berkata, mahkamah tiada hak untuk mengisytiharkan Hashim sebagai pemenang kerusi DUN itu kerana Seksyen 35(c) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 yang memberi bidang kuasa kepada mahkamah untuk berbuat demikian sudah dimansuhkan pada 2003. ... selanjutnya.

Menjelang 100 hari Pakatan Rakyat

email oleh: zaidixx@xxx.com.

Menanti 100 hari kepimpinan Pakatan Rakyat, Lembah Kelang berubah. Dari di penuhi dengan wajah wajah pemimpin Barisan Nasional. Kini sudah berubah ...bukan ganti, tapi berjaya di tutup.

Contohnya ini ......

Dajal di Sungai Galilee, Israel

Isuhangat - [...] Yg pasti ianya adalah tanda akhir zaman, memasuki era Dajal. Hadith Muslim(spt di bawah) ada mengatakan bahawa Dajjal akan muncul apabila Tasik Tabariyya kering. Tasik yg dimaksudkan adalah dikenali sebagai Sea of Galilee yg berada di Negara haram Israel.

Mungkin ada yg sudah mengetahui tentang krisis Lake of Tabariyya atau Sea of Galilee atau nama lainnya Lake Kinneret di Israel yang semakin mengering.




1. Sea of Galilee at lowest level in 5 years, (Dated January 02, 2008)
... selanjutnya.

All about 'cleaning up the mess'

Free water... something M. Buguna at Taman Puchong Permai low-cost flats would appreciate. — pictures by Choo Choy May

malaysianinsider - This week, Selangor approaches 100 days of Pakatan Rakyat government since Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim was sworn in as menteri besar on March 13. In the Jules Verne novel, Phileas Fogg managed to go around the world in less than that, but taking over a state after 50 years of Barisan Nasional rule is far more challenging.

Like many Malaysians, most of us were surprised at the outcome of the election. Personally for me, it was about managing expectations, having seen how difficult it is to overcome the BN machinery in previous years in spite of the apparent desire for change among the people. I preferred not to set my expectations too high, only to be disappointed.

But change Selangor did. As the night of March 8 stretched into the next day and the EC still not wanting to verify the results, we feared the worst. I had to speak to our anxious supporters, telling them, “If we can wait for 50 years, we can wait for the next few hours.” Keadilan garnered 15 seats, DAP 13 and PAS 8. As a result, the Pakatan Rakyat government has a comfortable 16-seat majority over BN.

While on the day of March 9 itself, I immediately had obligations to fulfill – the funeral of a BN local leader as well as the wedding of a supporter – I was immediately asked by Tan Sri Khalid to help him in the preparation to take over the state government on March 10. It felt surreal. ... selanjutnya.

Raden kata .... "Aci!!! Jangan buang air, nanti orang negeri lain jealous sama kita."

Jaga anak anda

Wak teliti artikel di dalam Malaysia today dan wak jumpa kartun ni .... Ishk Ishk ishk .... nakal betul budak ni.
Amaran - Jaga anak anak anda agar tidak kencing merata rata.

Mat Saman Kati tak beri bukti

Berikut apa yang dikatakan dek matsamankati,

[...] Aku tak percaya apabila ada orang kata, usaha untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat ini dilakukan oleh Ezam, sebab mereka tak ada bukti. Dan aku tak percaya, Salahudin Ayub dan Mahfuz adalah diantara mereka yang masih percaya kepada Ezam, juga kerana mereka tiada bukti. Walaupun satu persatu isu-isu dibawa oleh Pemuda Pas untuk mengeruhkan keadaan, manakala Ketuanya berdiam diri, aku tak percaya bahawa Salahudin yang merancangnya, kerana aku tak ada bukti.

Dan bila ada orang memberitahu, bahawa Salahuddin dan Mahfuz adalah diantara 9 MP PAS yang akan keluar menjadi ahli bebas sekiranya Anwar membawa 30 MP BN menyertai Pakatan Rakyat, aku juga tidak percaya. Malah menganggap ia hanyalah khabar-khabar angin.... selanjutnya.
Korang tahu kenapa Mat Saman Kati tak caya? Sebab tak diberikan bukti. Dan aku pun tak caya sebab Mat Saman Kati tak berikan bukti. Nasihat kepada pembaca semua, jangan percaya sebab tak der bukti.

Petronas sebenarnya ...

Termasuk aku, mungkin ramai yang tidak tahu apa kah fungsi penubuhan Petronas. Nah korang baca ni dan pahamkan sebenar benarnya....

hids.arkib
Pada hari ini dalam tahun 1974. Petroleum Nasional atau PETRONAS telah ditubuhkan di bawah Akta Syarikat-syarikat 1965. Kemudian pada 1 Oktober 1974, Akta Kemajuan Petroleum telah diluluskan di Parlimen. Akta ini telah meletakkan hak Petronas kepada ke semua hakmilik dan kawalan ke atas sumber petroleum negara dan menjadikan Petronas bertanggungjawab untuk mengurus sumber ini demi kepentingan negara1. Di samping itu, Akta Kemajuan Petroleum ini juga telah membentuk Majlis Penasihat Petroleum Negara yang bertanggungjawab menasihati Perdana Menteri mengenai perkara-perkara yang berhubung dengan petroleum dan petrokimia. Akta ini juga memberikan kuasa kepada Petronas memproses, menapis petroleum, menghasilkan petrokimia dan memasarkan hasil-hasil tersebut seiring dengan lain-lain syarikat minyak antarabangsa.

Petronas mula menjalankan operasinya di Jabatan Perdana Menteri di Jalan Dato'Onn sebelum berpindah ke Ibu pejabatnya di Kuala Lumpur. Pengerusi dan Ketua Eksekutif pertamanya, YM Tengku Razaleigh bin Tengku Mohd. Hamzah telah dilantik oleh Perdana Menteri, YAB Tun Abd. Razak bagi menerajui perbadanan ini.

Matlamat utama penubuhan Petronas boleh digariskan seperti berikut:-
  1. Untuk melindungi hak kedaulatan negara dan hak serta kepentingan yang sah bagi rakyat Malaysia untuk memiliki dan memajukan sumber petrolium.
  2. Untuk melaksanakan perancangan yang sempurna bagi mengusahakan hasil dan menggunakan sumber petroleum dengan cara yang teratur agar dapat memenuhi keperluan sekarang dan masa depan negara.
  3. Untuk menyertai secara aktif dalam pengusaha hasilan petroleum dan memasar serta mengedarkan petroleum dan hasil petroleum.
  4. Untuk memastikan yang pasaran tempatan dibekalkan dengan petroleum dan hasil petrokimia dengan harga yang berpatutan.
  5. Untuk menggalakkan penyertaan rakyat tempatan dalam membuat, memasang dan membina loji dan alat perkakas untuk kegunaan industri petroleum dan dalam menyediakan perkhidmatan tambahan dan sokongan.
  6. Untuk menyumbang ke arah pembangunan sektor ekonomi yang berasaskan pertanian dengan menyediakan baja nitrgjen.
  7. Untuk memastikan rakyat Malaysia secara keseluruhannya menikmati faedah sepenuhnya daripada pembangunan industri petroleum negara.
Sehubungan dengan matlamat tersebut, Petronas telah menjalankan rundingan mengenai perjanjian perkongsian pengeluaran dengan syarikatsyarikat minyak dan dengan itu telah menamatkan sistem konsesi minyak. Sehingga hari ini Petronas telah menandatangani tujuh perjanjian perkongsian pengeluaran, tiga dengan Syarikat Esso dan tiap-tiap satu dengan Sarawak Shell, Sabah Shell, Carigali BP dan Elf Aquitaine.

Dengan tertubuhnya Petronas, kerajaan akan dapat menentukan bahawa rakyat dan negara ini mendapat manfaat yang besar dari kekayaan hasil bumi negara.
Itu dulu .... mungkin sekarang berubah. Siapa tahu? Kerana petronas di letak di bawah bidang kuasa Perdana menteri ... ini buktinya
PETRONAS yang ditubuhkan di bawah Akta Pembangunan Petroleum (1974), sebagai perusahaan kepunyaan negeri (SOE) yang mempunyai hak eksklusif pemilikan, penerokaan dan pengeluaran yang terletak di bawah bidang kuasa Perdana Menteri dan bertanggungjawab bagi perancangan, pelaburan dan kawal selia bagi semua aktiviti upstream. - ktak.gov
Kalau tiba tiba manusia berubah hati...macam macam boleh jadi. Dan bila ada ciri ciri pentingkan diri sendiri maka sehingga sekarang AKTA itu tidak diubah.

p/s malam tadi di adakan sessi soal jawab Tan Sri Hassan Merican [CEO Petronas] dengan wartawan di TV9 dan bila di tanya tentang ketelusan lapuran audit Petronas, beliau tergagap gagap apabila persoalan tentang lapuran yang masih tidak telus kerana setiap lapuran terpaksa di serahkan kepada PM.....namun isu ini di potong oleh Johan Jaafar, selaku pengerusi rancangan tersebut.

Roslan Aziz : Orang kata UMNO Itu Jahat

http://img136.imageshack.us/img136/5235/untitledwo6.pngedyesdotcom - [...] Siapa tak kenal kontrovesi, pasti tidak kenal Roslan Aziz, iaitu mantan suami Shila Majid. Bukan mantan suami orang gaji Shila Majid ok.

Kenapa perlu menghina wahai Roslan? Mengatakan Pas menggunakan agama untuk tujuan politik adalah satu tuduhan yang berat. Adakah Roslan faham dengan agenda yang diperjuangkan oleh Pas?

Kita sebagai umat Islam harus menyokong sebarang bentuk usaha memartabatkan Islam. Jadi, adakah kerana Pas sering mengadakan aktiviti berbentuk islamiah maka Pas dituduh menggunakan Islam untuk tujuan politik?

Saya sentiasa membayangkan bahwa Pas itu adalah gerakkan Islam. Hidupnya parti Pas, maka hiduplah gerakkan Islam. Bukan bermakna Pas itu Islam dan Islam itu Pas. Gerakan Islam juga harus melalui medan politik. Gerakan Islam pada kamus hidup saya adalah amat penting sekali demi masa depan anak-anak saya. ... selanjutnya.

Kassim mandi air percuma

kassim8888 - [...] Petang ini aku bermandi-manda setelah sekian lama tak berpeluang berbuat begitu. Gembira sekali hatiku. Tambah pula bermandikan air 'percuma' . Air subsidi...hehehe

Sebelum mandi aku mendongak ke arah langit. Melihat keindahannya. Terang benderang wajah langit petang ini. Sudah dua minggu aku tidak berpeluang mendongak ke arahnya.

Alhamdullilah! Bekalan air telah kembali pulih seperti sediakala. Hampir sejam aku dimandikan. Aku memilih untuk dimandikan dengan air yang diangkut oleh isteriku semalam. Air yang telah semalaman disimpan di dalam bekas besar. Sejuk airnya sesejuk air di perigi.

"Nah! mandi air percuma ni," kata isteriku sambil menyiramkan air keseluruh tubuhku.

Terasa sejuk dan segar sekali badanku.

Sambil tersenyum aku berkata, "Rasa macam mandi di Sunway Lagoon pula"

Terkenang aku saat manis di waktu sihat dahulu, bercanda dan bermain air dengan isteri dan anak² di pantai buatan di Sunway Lagoon. Sungguh manis saat itu! Jika boleh di ubah 'jarum kehidupan' ini, mahu saja aku pusingkannya supaya hidupku kembali seperti dahulu.

Setelah selesai aku dimandikan, kini giliran keretaku pula dimandikan. Aku melihat isteriku 'menyampoo' ke seluruh badan keretaku. Tugasku dahulu kini di ambil alih oleh isteriku. Terasa hati ingin membantu.

"Ain hulurkan hos air tu," pintaku cuba menawarkan bantuan.

Aku cuba memegang hos air itu dan cuba menghalakan pancutannya ke arah badan kereta. Beberapa kali hos air terlepas dari gengamanku. Setelah beberapa kali di cuba, akhirnya mampu juga aku melakukannya walaupun hanya seketika.... selanjutnya.

DEFECTION! DEFECTION! FINALLY HERE IT COMES FROM SAPP

kamal-talks - For months Malaysians have been hearing that BN elected representatives would DEFECT which will result in the Barisan Nasional (BN) would lose its controlling power in governing the country for the first time in Malaysian history. BN have been ruling since Independence.

Its widely reported that Sabah Progressive Party (SAPP) has called for a press conference tomorrow (Wednesday) at 2pm to inform that they will be leaving the BN since their demand for a Royal Commission of Inquiry on the illegal immigrant issue has fallen in deaf ears. Sabahans have viewed this matter as a serious matter but since this creation is by the UMNO BN people, every effort seem to indicate that the BN leadership is not interested in pursuing this matter with seriousness. UMNO Sabah was able to administer the country due to the assistance of these illegal immigrant voting for them. MyKad very easily given to these illegal immigrants for their undivided vote for the UMNO BN. ... selanjutnya.

Wang royalti yang disekat dan tertunggak hendaklah dikembalikan - Tengku Seri Paduka Raja

The image “http://buletinonline.net/images/berita6/kuduka1.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.buletinonline - Penasihat MAMPAT, Tengku Seri Paduka Raja, Tengku Ibrahim Sultan Ismail Nasiruddin Shah menuntut pihak yang menyekat royalti minyak kepada rakyat dan kerajaan

Beliau menyatakan demikian ketika berucap merasmikan Konvensyen Royalti yang dianjurkan oleh sebuah Badan Bukan Kerajaan (NGO) disini, Sabtu lalu.

Terengganu, bukan sahaja mengembalikan royalti tersebut, bahkan memulangkan kembali wang royalti yang telah disekat dan tertunggak.

Beliau berkata negeri Terengganu layak menerima royalti berasaskan kepada perjanjian antara kerajaan negeri Terengganu dengan Petronas berdasarkan Akta Kemajuan Petroleum 1974.

Beliau berkata perjanjian itu antara lain menyebut dengan jelas bayaran tunai sebanyak lima peratus perlu dijelaskan oleh Petronas kepada kerajaan Terengganu dan bayaran pertama telah diterima oleh kerajaan Terengganu pada tahun 1988 sebanyak RM 40 juta.

Beliau berkata jumlah royalti tersebut terus meningkat dari setahun ke setahun sehingga Terengganu dikenali sebagai ‘Kuwait Malaysia’ pada sekitar tahun 1990-an kerana hasil minyak yang dikurniakan oleh Allah kepada rakyat negeri Terengganu ... selanjutnya.

Posting terkini

Blog Archive