KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 5, 2008

HEBATNYA TEMPE

Sebelum rawatan TEMPE



Selepas rawatan TEMPE


Wak Radenjowo cuba mencari data data berkenaan TEMPE di internet. Sejauh kebenarannya tentang khasiat tempe yang boleh memutihkan kulit dan memancungkan hidung. Mana tau, mungkin ada banyak rahsia yang wak sendiri tidak tahu tentang tempe. ASyik makan sampai lupa nak guna untuk perkara lain. Berikut adalah butir butir yang diperolehi.
TENTANG TEMPE

Tempe adalah makanan yang dibuat dari kacang kedelai yang difermentasikan menggunakan kapang rhizopus ("ragi tempe"). Selain itu, terdapat pula makanan serupa tempe yang tidak berbahan kedelai yang juga disebut tempe.

Kapang yang tumbuh pada kedelai menghidrolisis senyawa-senyawa kompleks menjadi senyawa sederhana yang mudah dicerna oleh manusia. Tempe kaya akan serat, kalsium, vitamin B dan zat besi. Berbagai macam kandungan dalam tempe mempunyai nilai obat, seperti antibiotika untuk menyembuhkan infeksi dan antioksidan pencegah penyakit degeneratif.

Secara umum, tempe berwarna putih karena pertumbuhan miselia jamur yang menghubungkan biji-biji kedelai sehingga terbentuk tekstur yang kompak. Degradasi komponen-komponen kedelai pada fermentasi pembuatan tempe membuat tempe memiliki rasa khas. Berbeda dengan tahu, tempe terasa agak masam.

Tempe banyak dikonsumsi di Indonesia, tetapi sekarang telah mendunia. Terutama kaum vegetarian di seluruh dunia banyak yang telah menemukan tempe sebagai pengganti daging. Dengan ini sekarang tempe diproduksi di banyak tempat di dunia, tidak hanya di Indonesia.

Namun demikian, beberapa negara maju berlomba-lomba membuat varian dan mempatenkan tempe. Hal tersebut dikhawatirkan dapat mengancam keberadaan tempe dari makanan rakyat menjadi sumber komoditi yang bersifat monopoli pemegang lisensi.

Tempe Bermanfaat bagi Perempuan Menopause
sinarharapan

Kesehatan perempuan di masa menopause dapat tetap dipelihara melalui pemanfaatan bahan makanan alami yang memiliki kandungan sediaan serupa khasiat hormon estrogen. Salah satu bahan makanan alami itu adalah tempe.
Guru Besar Ilmu Obstetri dan Genekologi Fakultas Kesehatan Universitas Padjajaran Bandung, Achmad Biben mengatakan tempe yang dimasak dengan baik dan benar sangat bermanfaat bagi perbaikan proses pembentukan sel tulang dan menghambat penyerapan tulang. Memakan tempe secara rutin dapat dipergunakan sebagai upaya dini pencegahan gangguan remodelling tulang.

”Tempe juga bermanfaat sebagai anti-anemia, menurunkan kadar kolesterol, dan menurunkan risiko penyakit jantung koroner,” jelas Biben di Bandung baru-baru ini. Di samping itu, tempe mengandung superoksida destumase yang dapat menghambat kerusakan sel dan proses penuaan.

Dalam sepotong tempe terkandung berbagai unsur yang bermanfaat bagi kesehatan. Seperti hidrat arang, lemak, protein, serat, vitamin, enzim, daidzein, genisten serta komponen anti-bakteri. ”Kandungan zat aktif isoflavon, khususnya daidzein, genistein, serta isoflavon tipe 2 yang dapat berikatan dengan reseptor hormon ekstrogen dalam tubuh dapat mengurangi keluhan psikovasomotor khususnya semburan atau hentakan panas di dada sebagaimana yang dialami perempuan saat memasuki masa menopause,” ujar Bibien.

Khasiat tempe bagi perempuan menopause sangat tergantung kepada proses memasaknya. Dianjurkan agar tempe dimasak dengan menu seperti sup, semur, bacem hingga pepes. Dengan menu masakan seperti itu khasiat tempe sedikit sekali mengalami penurunan dibandingkan jika dimasak dengan cara digoreng.

No2umnO - Wak terusan gagal menemukan butiran tentang khasiat sebenar TEMPE. Mungkin Khir Toyo boleh memberikan sedikit info bagaimana untuk menegangkan kulit, memutihkan kulit serta memancungkan hidung agar lobang hidung tidak menakungkan air ketika hujan. Diharap Saintis Malaysia dan luar negara SUDI menghulurkan bantuan untuk mencari kaedah penggunaan tempe agar muka wak jadi macam muka khir Toyo. Cuma wak belum cuba inject kulit muka dengan TEMPE. Berkesan kot?

http://www.bestsyndication.com/Articles/2006/Nicole-WILSON/Images/04/040506-botox_treatment_lower_doses_safer_more_effective.jpg

Haaa.... Kaedah memasukkan TEMPE ke dalam kulit wajah. Campurkan TEMPE bersama air embun pagi Jumaat. Dilenyek sampai macam GAM. Dimasukkan ke dalam jarum suntikan dan disuntik ke kawasan yang anda inginkan. PERINGATAN!!! Jangan cuba dirumah. Merbahaya untuk ibu ibu mengandung.

1 comments:

Anonymous said...

Lepas ni boleh la wak promote kat jenifer lopez dan artis-artis hollywood. Mesti gempak siot,...

Habis tak laku la SK2 dan ubat-ubat untuk rawatan muka sebab tempe punya pasal...

Naik harga la tempe lepas ni...
Kena sorok stok ni...

Posting terkini

Blog Archive