KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 5, 2008

Undilah Parti Pujaan Anda : Barisan Nasional

muhammadkamal

Mengapa ?

1. Indeks jenayah makin meningkat

  • Kes kehilangan dan penculikan anak kecil semakin menjadi-jadi. Contohnya dalam kes kehilangan adik Nurin Jazlin dan yang terbaru adik Sharlinie.
  • Jenayah pembunuhan semakin berleluasa dan melibatkan kes yang berprofil tinggi contohnya dalam kes pembunuhan Altantuya, Cany Ong, dan yang terbaru ialah pimpinan MIC
  • Kes pembuangan anak luar nikah semakin meningkat. Jika Thailanf terkenal dengan sardin dalam tinnya, kini Malaysia bakal mendapat gelaran pengeluar bayi dalam beg ?

2. Gejala sosial dikalangan anak muda semakin teruk. Hiburan yang diterapkan bukan saja melalaikan, bahkan melanggar dan melampaui batas-batas agama. Hasilnya kita dapat dengar berlakunya seks bebas, vandalisme, mabuk dan ‘lalok’

3. Barang-barang keperluan bertambah naik sesuai dengan singkatan BN yang memberi maksud ‘barang naik’. Hari ini harga minyak, beras, tepung, minyak masak dan lain-lain semakin mahal. Alasannya : “harga barang yang dinaikkan sebenrnya masih murah jika nak dibandingkan negara lain”

4. Jenayah politik wang atau rasuah dikalangan pemimpin negara. Statistik juga menunjukkan bahawa Malaysia adalah antara negara yang menduduki ranking teratas

5. Seramai 18 ‘jerung besar’ akan kita dakwa di bawah Akta Rasuah di mahkamah. Itulah janji PM kita di awal sesi pemerintahannya. Namun setelah 4 tahun berlalu ? Apa cerita ?

6. Integriti dan kredibiliti institusi kehakiman yang mencurigakan. Kes V.K Lingam telah membuktikan bahawa adanya ‘hidden agenda’ dikalangan pemimpin dengan institusi kehakiman. Tindakan 400 peguam berdemonstrasi di Putrajaya adalah tindakan yang wajar. Anda bagaimana ?

7. Pembinaan projek mega yang membazir dan pembahagian tender tertumpu kepada kroni sahaja
  • Pihak yang diberikan tender tidak melalui proses tender terbuka
  • Mengishtiharkan kos projek yang tinggi dari kosa yang sepatutnya. Duit lebih masuk poket sendiri.
  • wang lebihan digunakan untuk ‘wang gula-gula’ yang akan diberikan kepada pihak yang meluluskan projek dan memberikan tender.
8. Tiada lagi biasiswa kerajaan dan kini mahasiswa dibebebankan dengan pinjaman wang bagi meneruskan sesi pengajian merera (PTPTN). Di mana kebajikan ?

9. Kes-kes besar seperti kehilangan wang berbilion ringgit dalam Perwaja Still masih tak dapat diketahui siapakah yang menggelapkan wang tersebut. Dalam masa yang sama ramainya ‘ikan-ikan bilis’ yang ditangkap dan dihebohkan. Beli pen sebatang RM 4 dijual dengan harga RM 6 itulah yang ditangkap. Tapi kes menggelapkan duit berbilion ringgit ? Ini bermakna kita semua telah kehilangan dan kerugian berbilion ringgit.

Ke Mana Wang Petronas ?

Penggunaan wang rakyat (Petronas) bagi menampung (bail out) projek mega yang menelan belanja besar
  • Projek MISC milik Mirzan Mahathir, PETRONAS tampung kos sebanyak RM 1.8 bilion
  • Bank Bumiputera rugi sebanyak RM 4 bilion
  • Litar F1 Sepang sebanyak RM 288 juta
  • KLIA Sepang sebanyak RM 10.5 bilion
  • Putrajaya dan MSC sebanyak RM 19 bilion
Jika dilihat, negara tidak akan ‘bankrupt’ jika memberi subsidi minyak untuk rakyat. Namun apa yang terjadi, Malaysia hari ini bakal bankrupt akibat salah guna wang milik rakyat.

Laporan tahunan PETRONAS bagi 2007 menyatakan bahawa PETRONAS memperolehi keuntungan sebanyak RM 118 bilion. Manakala subsidi minyak untuk rakyat hanya sebanyak RM 9.76 bilion sahaja. Ini bermakna, kemungkinan dan kebarangkalian untuk mengalami bankrupt : jika B.N masih diberikan mandat untuk memerintah negara.

Fikir-fikirkanlah….

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive