KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 1, 2008

Menjawab Persoalan ‘Rakyat Yang Ikhlas’

anwaribrahimblog

By Anwar Ibrahim

respon rakyat yang ikhlas:

First sekali, data yang diberi betul, populasi penduduk Malaysia dalam lingkungan 27 juta..Kedua, indeks competitiveness bukanlah ukuran sebenar kepada ekonomi sesebuah negara..Banyak yang boleh ditafsir daripada ukuran berkenaan,tapi yang penting sekali melihat US yang bakal bankrup berada di tempat pertama,Japun dan German sama sekali tidak berada ddalam tempat ke-10 kita boleh menilai sejauh mana maksud indeks berkenaan..

Persaingan antara negara sekarang ini dilihat sebagai Global trade..Memang tidak dinafikan international trade dapat membantu negara,seperti keupayaan menarik pelabur asing dan sebagainya..Tapi ada juga kelemahannya..Tapi memperlihatkankan betapa DSAI tertarik dengan indeks competitiveness ini,munngkinkah DSAI terlalu taksub dengan idea bahawa hanya dengan meningkatnya pelaburan asing di negara ini ekonomi dan negara akan maju?? Untuk pengetahuan sumer, negara Jepun sering dilihat sebagai negara yang tidak menarik kepada pelabur luar,tidak competitive,tapi negara berkenaan dapat terus membangun malahan yen terus mengukuh,dan eksport negara berkenaan lebih tinggi dari import..

Sebenarnya dah banyak debate di kalangan ahli ekonomi tentang perihal balance of trade nih kerana ia sangat mempengaruhi kekuatan mata wang sesebuah negara..Bagi saya,langkah kerajaan untuk memperkukuhkan dan mengutamakan domestic trade adalah langkah yang tepat,menggalakkan duit lebih banyak berputar di dalam negara,dan dalam masa yang sama tetap memberi peluang kepada pelabur asing melabur sekiranya mereka berminat.Kita sebenarnya perlu belajar untuk berdiri dengan sendri juga seblum terlalu mengharapkan bantuan luar dan hanya dengan itu sahaja ekonomi jangkamasapanjang akan terjamin..Jadi,persoalan seterusnya,adakah keupayaan domestik trade dalam negara telah meningkat,jawapannya ialah saya tak tahu,tapi dalam berita mainstream media die cakap yer,hahaha..

Saye adalah bisnesman,kenape bisnes saya tetap merosot??Jawapannya ialah bukan awak sorang jer yang rugi..Ramai orang yang tidak sedar,rakyat di Singapore juga merana dengan kesan kenaikan barang sumer akibat kenaikan minyak seperti kita,tanyalah sesape yg ade sedara kat Singapore..Disebabkan polisi yang menekan rakyat nih jugalah,ekonomi Singapore dikatakan kukuh..

Tapi apepun perihal makro ekonomi nih memang terlalu kompleks,pendekatan yang terlalu ekstrem ke arah negara “kebajikan” sememangnya boleh menjatuhkan ekonomi negara,manakala negara yang terlalu menumpukan kepada pertumbuhan ekonomi boleh mengakibatkan peningkatan kos hidup tinggi,kenaikan harga barang dan sebagainya..Jadi apakah langkah yang terbaik sekali???? Jawapannya ialah serahkan saja kepada yang pakar,MOF dan Bank Negara bukan kepada politikus,klau tak nanti keluarlah idea2 seperti nak menurunkan harga minyak,tanpa memikirkan kesan jangka masa panjangnya..

Manakah yang lebih baik, beri peluang pekerjaan kepada orang miskin untuk keluar dari kemiskinan atau terus beri duit kepada mereka??.. Dan manakah yang lagi baik, koridor-koridor utara selatan,timur,Sabah yang bakal menjanjikan peluang pekerjaan kepada orang miskin ataupun cadangan DSAI menurunkan harga minyak bagi mengurangkan beban orang miskin wlaupun keadaan harga minyak dunia mustahil sekali untuk turun lagi dan akan terus naik sampai bila2..Tak kisahlah, dua2 cadangan baik pun..Nak tukar pemimpin tukarlah,tapi jangan terlalu taksub dan fanatik sehingga lupa akan jasa orang kepada kita..Dan klau boleh jangan mudah sangat terpengaruh kepada persepsi,lagipun kita semua mesti da penat dah dengar benda nih sumer..

DSAI pun difitnah rasuah,Tun M pun dikatakan ada rasuah kroni ngn keluarganya,Pak lah juga dituduh ada kroni ngn keluarganya,BPR sendri pun dituduh rasuah,Presiden badan bebas anti rasuah ape tah BEBAS kot saudara E pun orang cakap rasuah,hai macam2..Tapi yang pelik dan ajaibnya ialah walupun terdapat pelbagai bukti badan kehakiman yang corrupt,dimiliki oleh taukey judi dan ketua hakim yang dibayar,bagaimanakah DSAI dibenarkan oleh mereka untuk dibebaskan lebih awal dari yang disangka??? Herm, no komen..

Teliti saja ulasan rakyat yang ikhlas untuk membedakan di antara fakta dan prasangka. Kita mengulas kenyataan PM Abdullah memutarbelitkan indeks daya saing; beliau menjawab mengapa harus taasub dengan indeks tersebut!

Lihat permainan media Umno-BN menjaja indeks putarbelit BN?

Harga minyak? Ditentukan pasaran dunia, katanya. Mengapa dibandingkan harga dengan negara pengimport dan tidak pengeksport minyak?

Justeru dibelenggu propaganda Umno maka rakyat yang ikhlas tidak pun maklum bahawa saya merengkok di penjara lebih dari tempoh hukuman hakim hacks yang awal - satu tahun ekstra kerana kezaliman pemimpin Umno dengan dukungan kuncu-kuncu yang sedia bersekongkol dgn muslihat tauke judi.

Wallahualam.

ANWAR IBRAHIM

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive