KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 15, 2008

PAS Wilayah TOLAK Malek Husin Dan MAFREL


Haji Ishak Surin bimbang, Mafrel akan dijadikan "kuda tunggangan" Abdul Malek bagi mendapatkan maklumat dalaman, masuk ke bilik gerakan BA, berpura-pura memantau pilihan raya, tetapi terdapat agenda yang tersirat yang akhirnya menikam PAS dari belakang sekali lagi untuk kepentingan SPR!

PAS Wilayah TOLAK Malek Husin Dan MAFREL Yang Diiktiraf SPR!
MARHAENdaily

PAS Wilayah Persekutuan tidak mengiktiraf badan bukan kerajaan (NGO) yang dikenali Badan Bebas Pemantau Pilihan Raya Malaysia (Mafrel) sebagai pemerhati pada pilihan raya umum ke 12 ini.

Menurut Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Negeri, Haji Ishak Surin, Mafrel yang diketuai oleh Abdul Malek Husin dan diiktiraf peranannya oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), tidak akan mendapat sebarang kerjasama dari PAS Wilayah Persekutuan dan kawasan-kawasan yang bertanding.

PAS, katanya memandang serius sikap tidak bertanggungjawab dan khianat yang ditunjukkan Abdul Malek kepada parti itu dalam pilihan raya umum ke 9, apabila beliau yang diamanahkan bertanding dalam pilihan raya mewakili PAS di Parlimen Bandar Tun Razak bertindak "menikam parti" dari belakang, lari dan mengistiharkan menarik diri hingga memberi kemenangan kepada calon BN secara percuma.

Haji Ishak menyifatkan insiden itu suatu tragedi tragis terhadap parti apabila amanah yang diberi dikhianati sewenang-wenangnya sekaligus menghancurkan kepercayaan PAS terhadap dirinya.

"Adakah kita boleh percaya orang seperti ini. Dalam keadaan dia (Malek) berbai'ah pun, dia berani khainat, inikan pula dalam soal yang tiada kaitan dengan bai'ah dengan Allah dan Rasulnya," tegas Haji Ishak.

Beliau bimbang, Mafrel akan dijadikan "kuda tunggangan" Abdul Malek bagi mendapatkan maklumat dalaman, masuk ke bilik gerakan BA, berpura-pura memantau pilihan raya, tetapi terdapat agenda yang tersirat yang akhirnya menikam PAS dari belakang sekali lagi.

"Cukup bagi dia (Malek) mengeluarkan satu kenyataan nanti, pilihan raya ke 12 telus dan adil. Ini akan dijaja oleh SPR ke seluruh dunia dan sekaligus menidakkan tuntutan pembangkang (Bersih) untuk mendapatkan pilihan raya yang adil, bersih dan telus," tegasnya.

PAS Wilayah amat curiga dengan Abdul Malek dan pengiktirafan SPR terhadap peranan Mafrel yang diketuainya.

Pengkhianatan yang ditunjukkan oleh Malek terhadap PAS, kata Haji Ishak, mungkin akan berulang dalam bentuk yang lain.

Beliau juga hairan, bagaimana Mafrel boleh diiktiraf oleh SPR, agensi kerajaan di bawah Perdana Menteri?

Bukan mudah SPR mahu mengiktiraf badan-badan yang boleh dianggap mampu "menikamnya", tanya Haji Ishak lagi.

Selasa lalu, Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman telah mengeluarkan surat pengiktirafan kepada Mafrel sebagai pemerhati tempatan pada pilihan raya umum ke 12 ini.

SPR bersetuju untuk mengiktiraf Mafrel dalam mesyuaratnya pada 22 Januari lalu.

Pengiktirafan itu, kata Rashid, Pengerusi SPR yang penuh kontroversi, mampu menutup mulut pembangkang yang sering melabelkan pilihan raya di negara ini sebagai tidak bebas.

Surat pengiktirafan yang ditandatangani Rashid itu, juga melahirkan harapan bahawa peranan yang bakal dimainkan Mafrel akan membantu SPR mempastikan pilihan raya berlangsung secara telus.

Berita berkaitan



Legal victory: Abdul Malek and his wife Faridah Ishak, 43, leaving the High Court in Kuala Lumpur yesterday after he won RM2.5mil in damages for unlawful detention. With the couple are two of their four children, daughters Nurul Zahra, 11, and Sajdah Zahra, 16. - Star 19/10/2007

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive