KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 27, 2008

PENIAGA MELAYU DI SHAH ALAM DIBIARKAN TERPINGGIR

berita No2umnO

Kalau sesiapa tinggal di Shah Alam, sudah pasti mereka tahu tentang pasar lama seksyen 16. Tempat berkumpulnya peniaga Melayu kecil kecilan yang menjual barangan kering dan basah. Harga nya murah dan menjadi tumpuan penduduk di Shah Alam. Buka awal pagi dan tutup pada tengahari. Pelanggan mereka terdiri dari pengusaha restoran, orang ramai dan para peniaga.

Sejak penghujung tahun 2007, keadaan pasar berkenaan semakin sepi gara gara berdirinya satu pasar baru yang di miliki oleh peniaga berbangsa asing. Menubuhkan pasar moden berdekatan dengan pasar lama tersebut. Jaraknya cuba seberang jalan.

Pasar baru yang diberi nama "De PASAR" menjual barangan kering dibahagian depan sementara dibahagian belakang dipenuhi dengan barangan basah. Beroperasi bermula jam 8 pagi dan tutup pada lewat jam 10 malam setiap hari.

Melalui temubual dengan peniaga yang berada di pasar lama, sejak pasar baru itu dibuka, pengunjung Pasar lama sudah berkurang sebanyak hampir 50%. Ini berikutan pelanggan yang datang lewat malam ke pasar baru, tidak akan lagi pergi pada waktu pagi di Pasar lama.

Mereka sudah membuat bantahan kepada MBSA (Majlis Bandaraya Shah Alam) dan menurut mereka aduan mereka tidak dilayan. Apa yang mereka pertikaikan adalah, kenapa pasar baru itu dibuka berhampiran dengan lokasi mereka. Beberapa wakil peniaga PASAR LAMA yang bertemu dengan pemilik pasar baru tersebut, telah diberitahu oleh pemilik yang berbangsa Cina bahawa beliau tidak tahu bahawa adanya pasar lama diseberang jalan. Dimana kenyataan ini sungguh tidak benar kerana lokasi kedua dua pasar itu terlalu hampir.

Tika ini banyak pasar berbentuk moden sudah pun berada di Shah Alam. Ia termasuk, TASCO, Giant dan sebagainya. Kebanyakannya di miliki oleh Syarikat syarikat gergasi. Mereka tidak pernah mempersoalkannya perkara ini sehinggalah berdirinya pasar moden diseberang jalan bersebelahan lokasi tempapt niaga mereka yang secara terang terangan cuba menyaingi mereka.

Tidak mustahil, jika penubuhan pasar pasar tidak dikawal oleh kerajaan dan MBSA, nescaya peniaga peniaga Melayu akan terpinggir oleh arus kemodenan dan kuasa wang ringgit bangsa asing. Ini adalah satu bukti bahawa kerajaan BN, tidak serius untuk membantu bangsa Melayu, melainkan hanya rektorik pilihanraya. Masihkah Melayu berharap pada UMNO dan BN?

Pasar lama

Semakin hari semakin lengang

Pasar baru "De Pasar" yang terletak hanya diseberang jalan.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive