KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 11, 2008

SEKADAR PERINGATAN

Makan harta anak yatim seolah menyalakan api dalam perut

ISLAM agama keadilan sangat mengambil berat terhadap keselamatan seseorang, Sesama Islam , kita bersaudara, Menjadi kewajipan kita memelihara hubungan, kebaikan dan kebajikan. Apalagi kebajikan insan yang lemah, Mereka memerlukan perlindungan dan perhatian. lebih-lebih lagi kanak-kanak yang tidak berdosa terutamanya anak-anak yatim.

Menjadi yatim bukanlah kehendak mereka, Hilang kasih ayah dan ibu maka Hilanglah tempat bergantung, Hidup tanpa bimbingan kasih, terumbang-ambing adalah dugaan Tuhan yang adakalanya tidak terpikul oleh kanak-kanak lemah ini. Mereka memerlukan insan pengganti yang dapat membimbing. mencurah kasih dan yang penting untuk membesar dengan sempurna.

Seandainya ayah meninggalkan sebahagian harta pada ibu atau pada penjaga walau tanpa kasih sejati mereka dapat membesar sempurna.Namun bagaimana pula mereka yang tiada berharta atau harta anak-anak yatim Ini dikhianati?

Perkara ini kerap terjadi, harta anak yatim disalahgunakan. Baik harta persendirian atau sumbangan dermawan. "Mereka yang merarnpas, memakan harta anak yatim ini telah melakukan satu dosa yang sangat besar, jelas Mufti Selangor, Dato' Ishak Haji Baharom.
"Di dalam AI-Quran ada tercatat sesiapa yang memakan harta anak yatim dia seolah-olah menyalakan api di dalam perutnya, Tuhan memberi amaran keras mereka yang cuba mengkhianati anak-anak yatim.

"Nabi junjungan pernah bersabda, kalau seseorang itu berjumpa anak yatim kemudian dengan hati yang ikhlas dia menyapu tangan pada kepala anak yatim, perbuatan itu sangat-sangat disukai Allah.

"Ini menunjukkan betapa kita disuruh mengasihi anak yatim. Mengusap kepala dengan niat sahaja sudah dimuliakan Allah apalagi melindungi mereka."

Sabda Nabi lagi, Anak-anak yatim akan mempunyai kedaulatan besar di akhirat kelak. Menyakiti dan menzalimi mereka dosanya tidak terhingga, Kita amatlah digalakkan memberikan pertolongan apa saja termampu.
Kata Dato' Ishak walaupun melindungi, membantu serta memelihara kebajikan anak-anak menjadi fardu kifayah tetapi seandainya di kampung itu hanya kita berkemampuan untuk membantu mereka, la menjadi fardu ain.

"Rasulullah sendiri dilahirkan sebagai anak yatim apabila ayahanda baginda meninggal sewaktu masih dalam kandungan. Kemudian ibunya menyusul. Hiduplah baginda sebagai anak yatim piatu, bergantung kasih kepado datuk.

" Pengalaman hidup sebagai anak yatim seakan tarbiyah Tuhan kepada boginda supaya baginda dilimpah-ruahkan lagi sifat-sifat terpuji yang sedia dibekalkan Allah. Lewat pengalaman itu boginda sendiri dapat merasakan pahit getir hidup sebagai yatim piatu yang menuntut kesabaran.

"Membantu dan menjaga kebajikan anak-anak yatim dijanjikan ganjaran pahala tidak terhingga. Di dunia logi Tuhan akan memurahkan rezeki. Oleh yang demikian carilah keredhaan Tuhan berbuat kebajikan kepada insan memerlukan.

"Namun tidak semua daripada kita celik memandang perkara ini. Masih ramai yang menganggap perkara kecil sehingga cenderung menyakiti, menzalimi serta memakan harta anak-anak yatim. Pertubuhan atau rumah anak yatim didirikan tidak lagi berlandaskan niat jujur sebaliknya berselindung maksud kotor, mengaut keuntungan."

Menurut Dato' Mufti lagi sememangnya manusia mudah memandang rendah lagi hina pada anak yatim kerana angkara syaitan. Di zaman pemerintahan Nabi Sulaiman. baginda pernah melihat sendiri bagaimana syaitan memainkan peranan menutup pintu hati manusia mengerjakan kebaikan untuk mendapatkan ganjaran pahala dijanjikan Tuhan,

"Sebagai seorang raja, baginda Nabi Sulaiman sering keluar malam sendirian untuk meninjau perkembangan rakyat jelata. Suatu malam baginda melihat syaitan sibuk turun naik ke rumah orang sambil kiri kanan tangannya memegang dua bekas.

"Baginda merapati syaitan dan bertanya kenapa turun naik ke rumah orang di waktu malam sambil memegang bekas di kiri kanan tangan. Jawab syaitan. untuk mencari-cari kalau ada anak yatim di rumah tersebut, Semen rara bekas yang dipegang satu berisi abu dan satu berisi madu, Kalau ada anax yatim dl dalamnya dia akan menabur abu pada ubun-ubun kanak-kanak tersebut. Tujuannya apabila orang memandang anak yatim ini akan timbul rasa benci, jijik, menyampah dan tidak sudi merapati apalagi menolongnya. Ini adalah kerana syaitan tahu membantu anak yatim banyak pahala dan menzalimi mereka tergolong dosa besar.

"Sementara madu yang ada di da-lam bekas satu lagi akan dilumurkan pada muiut orang yong sedang mengumpat. Katakan sewaktu dia naik ke rumah dan didapati ada orong mengumpat syaitan akan melumurkan madu supaya mereka yang sedang mengumpat tu berasa manis, enak dan Ingin terus mengumpat, Begitulah jahatnya syaitan yang kerjanya sentiasa mencari ruang dan kesempatan menyesatkan umat Muhammad, Andai ada ruang manusia berbuat kebaikan, dia akan menutup ruang tersebut sementara ruang berbuat kejahatan akan dilebarkan lagi."

Menurut Dato' Mufti di dalam AI-Quran surah AI-Maa'uun ayat ketujuh ada menjelaskan kewajipan bersedekah dan mengambil berat kebajikan anak yatim, Ayat tersebut membawa maksud; Tahukah kamu orang yang mendustakan agama. Orang itulah orang yang menindos serta berlaku zalim kepada anak yatim dan dia tiddk menggalakkan untuk memberi makanan kepada yang berhak diterima oleh orang miskin. (Kalau orang yang demikian, dikira daripada orang yang mendustakan agama), makakecelakaan besar bagi orang ahli sembahyang iaitu mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya. Juga orang yang berkeadaan riak (dalam ibadat dan bawaan-nya) dan orang yang tidak memberi sedikit pertolongan (kepada .orang yang berhak mendapatnya).

Ayat ini jelas memberi maksud orang yang berkemampuan tetapi tidak mengarnbil berat kebaikan anak miskin dan meskipun dia kuat beribadat, dia masih disifatkan sebagai pendusta agama. Begitu juga orang yang riak, melakukan amal dengan niat bukan setulusnya kepada Allah.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive