KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jun 2, 2008

SPR: Batal guna dakwat elak krisis Perlembagaan

MStar - [...] "Buat pun salah, tak buat pun salah." Ini sebahagian reaksi Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman yang menjelaskan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) terpaksa akur dengan keputusan Kabinet dalam isu pembatalan penggunaan dakwat kekal bagi mengelakkan krisis Perlembagaan dan kemungkinan dakwaan ke atas panel suruhanjaya di Parlimen.

Sambil mengaku tiada pilihan dan tersepit dalam suasana amat sukar, Pengerusi SPR itu memberitahu, pihaknya terpaksa membatalkan penggunaan dakwat apabila Kabinet menolak syor undang-undang yang dikemukakan bagi menjadikan ia sebagai peruntukan undang-undang ketika hari pengundian.

"Alasan paling utama berkaitan dengan peruntukan Perkara 119 Perlembagaan Persekutuan, yang menyatakan hak seseorang untuk mengundi dalam pilihan raya.

"Jika SPR mengetepikan keputusan Kabinet, sebaliknya memutuskan untuk meneruskan rancangan untuk menggunakan dakwat kekal, jadi bermakna SPR mengambil risiko boleh didakwa (di Parlimen) melakukan sesuatu di luar bidang kuasanya dan sudah tentu bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan," kata beliau dalam satu pertemuan dengan mStar Online baru-baru ini.... selanjutnya.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive