KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Dec 29, 2007

APAKAH KUASA DAN KORUPSI KEMBAR SIAM WALAU PADA PAK LAH?

dipetik: naningku.blogspot

“SAYA BUKAN PERDANA MENTERI SATU PENGGAL!” Itu yang disebut berulang kali oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (Pak Lah), dalam gelora penangkapan para pembangkang dan aktivis Bersih, Hindraf (Hindu Action Force) dan para peguam. Bersih adalah gerakan untuk pilihanraya yang bersih dan adil.

Apa sebab Pak Lah bimbang beliau akan gugur sebelum menjamah penggal kedua? Apakah beliau dihantui dari dalam Umno untuk berundur atau olehnya ditakuti gerombolan Masyarakat Madani (Civil Society) pimpinan Anwar Ibrahim yang membawa Reformasi ala Indonesia? Atau mungkinkah siri penangkapan yang sedang berlaku ini merupakan di antara caranya Pak Lah hendak kekalkan diri sebagai PM, yakni dengan menuruti telunjuk Singapura yang berjaya menghapuskan pembangkang dan mendirikan dinasti Lee Kuan Yew?

Tak dapat tidak inilah kesimpulan yang mendakap para pemerhati, satu kesimpulan yang telah tertempah sejak usul menangkap para aktivis Bersih dilemparkan pada perhimpunan agung Umno awal November oleh anak menantu beliau, “KJ”, yang sekarang disebut orang “Kojol”.

Pak Lah kemudian mengukuhkan kemahuan Khairy, bagai anak borek, bapa pun rintek.

Rejim Pak Lah, yang baru berusia empat tahun, justeru, telah disolek dengan darah setelah polis menembak cedera dua ahli Pas dalam kerahkasar yang berlaku di Batu Buruk, Trengganu, Sept. 8. Seorang di antaranya ditembak pada dada.

Kata akhbar The Star, di antara 500 orang yang menghadiri “ceramah haram” yang jadi-tak-jadi itu, ada yang telah melempar batu, Molotov cocktail dan “bom buatan sendiri” ke arah polis, manakala pihak BERSIH semuanya mengakui tak buat dan tak tahu.

Walau apa pun yang didakwa, empat orang anggota polis turut cedera, seorang di antaranya di masukkan hospital.

Peristiwa itu diikuti tiga lagi perhimpunan, satu di antaranya turut ganas. Perhimpunan Hindraf di Kuala Lumpur pada Nov. 25 inilah yang melahirkan lima orang tahanan ISA, perintahnya berkuasa dari semalam (Dec. 13). Kepimpinan Hindraf nampaknya sengaja-ngaja mengundang ISA supaya menggamit intervensi masyarakat antarabangsa. Apa yang mungkin mewarnakan mendung ekoran peristiwa ini, justeru menjadi tanda-tanya yang ternganga bagai Gua Musang.

Perhimpunan selainnya di Kuala Lumpur adalah aman dan terkawal. Perarakan para peguam Dec. 9 hanya untuk merayakan Hari Antarabangsa Hak Asasi Manusia dan melibatkan lebih kurang 100 orang saja, termasuk beberapa orang jurnalis yang turut serta. Lapan di antara pesertanya ditangkap. Dan di beberapa tempat lain, sebilangan anggota Bersih telah diberkas serentak. Pak Lah telah menempah crackdown.

Di antara yang diberkas polis termasuk seorang yang berumur 81 tahun dari Pasir Salak, Perak dan dua orang remaja.

Barangkali polis Malaysia terlebih efisyen daripada efisyensi zero defect. Warga emas yang ditangkap berada di Nibong Tebal, konon menyertai acara Bersih di sana. Nampaknya hatinya masih muda.

Dengan langkah kasarnya itu, bayangan Pak Lah sebagai “Orang Baik” membangkai. Beliau tidak lagi dipercayai mampu memenuhi harapan rakyat untuk mengisikan Malaysia dengan kebebasan dan demokrasi yang lebih lunak dan mantap.

Pak Lah yang melaparkan kuasa ini semakin dipandang hodoh dan dibenci, tambahan dalam tempuh empat tahun beliau berkuasa belum pun meluruh dengan lengkap sebarang kemajuan hasil tangannya sendiri. Sebaliknya rakyat makin dibeban harga melambung yang kelihatan kurang terkawal.

Pada pandangan sebilangan rakyat, Pak Lah semakin mengasyik dengan tatatadbir politik Singapura yang menghapuskan pembangkang dan mendirikan dinasti.

Pak Lah bertegak pada persimpangan jalan. Beliau perlu memilih apakah hendak menunaikan segala janji-janjinya untuk meningkatkan penghayatan demokrasi dan mentality kerajaan dan rakyat ke arah modenisasi, atau menggunakan kuasa untuk menundukkan musuh-musuh politik beliau demi mengekalkan dirinya dalam himpunan kuasa dan kekayaan.Pak Lah, yang telah melampirkan dirinya dengan ikrar Khalifah Abu Bakar as-Sidiq tatkala beliau terangkat sebagai Perdana Menteri empat tahun lalu, kini perlu mencari tempat untuk bersembunyi daripada ikrarnya itu. Kuasa dan kekayaan kelihatan terbukti sebegitu mujarab meracuni cita-cita murni dengan sedemikian pantas.

Di Indonesia rakyat dan gerakan Islamnya tersinggung oleh gelagat Gus Dur yang amat tinggi sekali dihurmati sebelum pecah temelangnya bila sudah diangkat menjadi Presiden. Di sini Pak Lah itulah Gus Dur Malaysia, dan turut mengecewakan. Beliau dipandang memungkiri janji-janjinya.

Sewaktu mengunjung ke Palembang bulan Mac lalu, kata seorang aktivis Muslim pada penulis “…dengan Gus Dur apa saja pun bisa dilakukan. Maka kami di sini tertanya-tanya Islam apakah yang membolehkan anggotanya bebas berlaku seperti itu?” -----a. ghani ismail

No2umno -
cukup menarik ....layari blog a.ghani ismail dan baca artikel quo-vadis-malaysia

1 comments:

Anonymous said...

Download Blogger templates cool templates for free

Posting terkini

Blog Archive