KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 11, 2008

2007 TAHUN BABI, 2008 TAHUN TIKUS


Masalah sangat dengan negara kita ni. Ramai sangat bangsa. Melayu, CIna dan India dah cukup membingitkan telinga. Sana gaduh, sini gaduh, semuanya gaduh. Ada ura ura nak satu kan bangsa. Gah ... Bangsa Malaysia. Tapi BN dok masih dengan 3 partinya. Bukan tak caya, tapi memang tak mau nak caya. Susah nak percaya kerana sudah 50 tahun, BN masih macam itu, perkauman dan lakonan.

Sekarang sudah ada kerajaan baru. Kalau bosan duduk di Johor, kita boleh pindah ke Perak. Kalau bosan di Perak, kita boleh ke Pulau Pinang dan anda boleh pusing semua tempat, semua negeri. MB dan kerajaannya dari berbilang parti dan bangsa. Orang kata di Kelantan Syok .... tapi jauh sangat dan mungkin kerja anda tidak ada disana. Takkan jual nombor ekor nak berniaga di Kelantan? Pening tawkey.

Kalau pindah ke Selangor, ok sikit, dekat dan di tengah tengah. Kalau bosan dengan pentadbiran Kerajaan Selangor kita boleh pindah ke Pulau pinang dan rasa pemerintahan DAP di sana. Tukar selera makan, kita tukar sekali kerajaan. Kalau nak rasa orang UMNO masak, kita turun ke Johor, kalau nak rasa Laksa DAP, kita pergi ke Pulau Pinang dan kalau nak rasa BUDU PAS, kita gi pulak ke Kelantan.

Aku masih di lembah Kelang. Kami tak perlu pindah kerana kerajaan kami sekarang sudah bertukar. Yang ada sekarang cuma bendera hijau, biru muda dan sekali sekali roket. Dacing kitorang dah tak guna. 14 hari selepas pilihanraya, semua poster dacing kena cabut. Kalau tak cabut, wang pertaruhan RM10,000 hangus.

Sekarang Rm10,000 besar nilainya, tidak seperti sebelum pilihanraya. Habis RM10,000 kontrak tak tentu dapat. Duit tabung kena jaga jangan sampai membazir. Selangor dah tak der sistem kroni.

Kalau BA kekal di Selangor, Dacing kitorang dah tak kenal. Kalau anak anak sekolah tanya, katakan sahaja dacing itu sama seperti dinasour, tapi lagi ganas. Budak akan percaya dan selepas itu, kanak kanak akan ingat sampai mati.

Sebelum ini aku rasa pernah dengar tentang 'dacing akhirat'. Siapa yang sebut ye? Rasanya menantu Dollah Badawi. Semua benda akan hancur kecuali dacing yang akan digunakan untuk timbang dosa dan pahala. Kerana Khairy cerita tentang dacing akhirat, orang yang takut dosa, bimbang nak undi Barisan Nasional. Terbayang masa mati dan terbayang siratul mustakim. Eeeee takut nye, gerunnye.

Jangan main kata kata, sebab rakyat dah semakin pandai. Terlalu banyak sangat promo sampai orang takut nak undi. Itu lah BN. Sebulan sebelum pilihanraya, ZAM belasah promo UNDI BN tiap tiap hari. Sampai yang tidak mangandung pun hampir muntah. Bila selesai pilihanraya, IKLAN DACING pun tak der, ZAM pun hilang sama.

Rakyat marah? Masakan tidak, sudah lah iklan 5 minit sekali, ini kan pula ditambah dengan promo 'undilah BN'. Kalau hari pertama aje ok jugak, tapi kalau dah tiap tiap hari, pening, mual jadinya. Bila tonton cerita sedih, artis baru nak menangis, siaran terhenti digantikan iklan BN. Artis tengah bercinta, belum habis nak mengayat, dah disambung dengan iklan BN lagi.

Aduhhhh.....dari seronok jadi menyampah. Dari bersemangat ... sampai meluat. Tiap tiap hari pun sama. Dari pagi sampai petang dan petang sampai pagi esoknya. Lepas tu penonton pun bukan saluran lain. HBO atau saluran ASTRO yang lain. Bila sudah alih siaran, berita arus Perdana, orang dah tak tonton. BN dah rugi disitu. Propaganda buat habis beratus ribu, tapi orang tak mau tengok pun.

Tapi tak per la. Lain kali takkan buat perkara yang sama. Sekurang kurangnya belajar dari kesilapan. Kalau akan datang pun silap lagi, UMNO bubar ubah jadi sdn bhd. Berniaga aje la. Edar air mineral dalam botol pun ok jugak. Diluar botol lambang dacing. Bila musim pilihanraya, penyokong parti boleh main baling baling botol .... siap ada gambar dacing lagi.

Aku tak sabar untuk menantikan perhimpunan UMNO tahun ini. Mungkin kah di PWTC atau di hotel kowloon. Kalau dulu berkereta besar, mungkin sekarang ni RAPID KL ada tugas besar untuk bawa pemimpin BN datang dari kampung. Maklumlah sekarang kena jimat, semua projek kena catu. Oiiiitttt !!! Sorry, malam dah tak der dangdut ye. Lepas perhimpunan balik bilik dan duduk sana, nasi bungkus akan dihantar sampai ke pintu bilik. Tak der lobi lobi lagi.

Siapa agaknya nak jadi ketua pemuda UMNO Selangor? Siapa nak jadi puteri UMNO Perak? Siapa nak jadi wanita UMNO Pulau Pinang dan siapa nak jadi Pemuda rempit Kelantan? Semuanya dah tak mendatangkan hasil lagi. Pangkat besar, projek tak der, takkan nak pegang jawatan lagi. Membazir. Mat rempit tak boleh cari makan dengan UMNO lagi. Mat rempit nak cari ketua pun dah tak der kerana kalah pilihanraya yang lepas. Kalau nak cari dia, ada kat BALING. Mungkin tengah repiar motor.

Tapi sekurang kurangnya ianya memberikan iktibar bahawa "KUN FA YA KUN". Kalau Tuhan kata jadi maka jadi lah ia. AKu dari dulu lagi dah kata. Cuma ramai yang tak caye, yakin sangat sampai bila dah terdesak, mula tarik balik 'dakwat jari'. Masa dah suntuk. Cop jari tiada, pengundi hantu pun tiada. Bila print Mykad dengan gambar pun lupa nak letak. Perancangan tergesa gesa, duit tak der, tapi upah pengundi hantu. Bila dah undi, tak der duit nak bayar. Pengundi hantu pun berpiket minta duit pada BN.

Semuanya serba tak kena. Gembira kami tidak terkira. Pilihanraya sudah 4 hari berlalu, tapi cerita tak habis lagi. Seronok tengok cerita lawak. Macam macam lawak ada. Di simpang jalan rumah aku, ada orang politik yang sudah tak betul. Pagi pagi baca paper kat traffic light. Sandar kepala pada tiang lampu isyarat. Sengettttt. jer kepala nya.

Memang tahun ini macam macam berlaku. Ini lah bahananya "Tahun Tikus". Kalau tahun lepas "Tahun babi" kini babi sudah jadi tikus. OK la jugak.....cari business banyak banyak dan lain tahun boleh jadi babi sekali lagi.

2 comments:

Anonymous said...

bukan sajA laksa DAP,ada juga Wak lupa LAKSA PAS KEDAH,...KUN FAYAKUN sesuatu yang tak pernah dijangka dek aqal oleh pecinta "DAL ALIH CHA YA NGA", hatta sejak Kapai Layag (PERIKATAN) memerintah Kedah dan seluruh Malaysia...
..Maka terkejutlah segala orang-orang kampong yang selama ini memegang teori bahawa DUN SALA (sEKARANG sG.limau, dulu SALA) kukuh sejak zaman berzaman, pengaruh "Paksu Mat".Dari DUN SG.LIMAU telah lahirnya MB Kedah.., entah bila DUN GUAR CHEMPEDAK (dulunya DUN YAN)hendak beralih arah....Guag masih liat sama liat dengan Johor dan Selatan Malaysia tapi JERAI telah tumbang....SYABAS PARLIMEN JERAI....

radenjowo said...

Hang ka yang tulih nih....Macam aku kenai

Posting terkini

Blog Archive