KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 19, 2008

Hikmah disebalik langkah Kerajaan Kedah kekalkan tanah sawah

Izwan Abdul Halim
Kedahlanie - Bukanlah mudah untuk menyingkap hikmah disebalik sesuatu kejadian. Usahkan mudah untuk menembusi atmosfera yang tidak berhalangan itu, perkara yang berlaku disekeliling kehidupan kita juga selalunya tidak mampu diolah.

Hikmah atau kebijaksanaan itu sendiri, kepada manusia adalah satu bentuk kurniaan daripada Allah. Namun tidak semua manusia menerimanya. Nabi Adam diberi hikmah mengenali nama-nama benda, Nabi Sulaiman diberi hikmah menguasai makhluk bumi lain.

Di antara mereka yang terpilih diberi hikmah ada pula yang lebih tinggi hikmahnya sepertimana kisah antara Nabi Khidir dan Nabi Musa. Kadang-kadang orang marah kepada orang yang berhikmah kerana tidak memahami hikmah disebalik tindakan mereka sepertimana yang dialami oleh Baginda Rasulullah s.a.w dalam peristiwa Perjanjian Hudaibiyyah.

Namun, atas taqwa dan tawadhuk Baginda lembut menjelaskan bahawa Baginda seorang Rasul dan tidak akan menyalahi ketetapan Allah kepadanya.

Sememangnya hikmah yang dimiliki seseorang, tetapi orang disekeliling sukar memahami baik perkataan, keputusan mahupun perbuatan menyebabkan kepada konflik. Tidak kurang hikmah yang akhirnya difahami bersama berlalunya masa.more...

No2umnO - Segala perancangan kerajaan baru negeri Kedah ada muslihatnya. Untuk kebaikan rakyat. Semakin lama semakin menarik. Sebelum ini Kerajaan kedah di sokong untuk YAM Sultan Kedah turut mewajibkan zakat di kutip. Nampak seperti kasar tetapi sebagai rakyat perlu memikirkan sedalam dalamnya tentang keberkesanannya. Dibandingkan dengan cukai, lebih baik berzakat. Cukai ke pusat, Zakat ke negeri. Fikirkan sendiri apa kah akibatnya. Kalau semua ke pusat, rakyat tak dapat lihat kebaikan kecuali pembaziran terutama ketika negara masih berkerajaankan kumpulan manusia yang tamak, ego, korup dan pentingkan diri sendiri. So....jangan cepat melatah kerana setiap kebaikan itu perlu di teliti. Ungkap tujuan dan rahsia sebenar kerana Al Quran juga memiliki kandungan yang misteri sehingga kini.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive