KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 19, 2008

ISU BABITKAN TUN SALLEH ABAS

ISU KEHAKIMAN 1988

KRISIS Kehakiman 1988 bermula sejurus selepas pemilihan Umno 1987 apabila 11 ahli parti itu memfailkan petisyen membatalkan keputusan pemilihan yang menyaksikan Presiden Umno merangkap Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad mengekalkan jawatannya mengalahkan Tengku Razaleigh Hamzah dengan kelebihan 43 undi.

Sebelas ahli terbabit difahamkan penyokong Tengku Razaleigh, walaupun beliau tidak mengakuinya secara terbuka, mendakwa keputusan pemilihan itu wajar dibatalkan kerana ada antara perwakilan yang mengundi datang dari cawangan yang belum didaftarkan mengikut Akta Pertubuhan.

Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Harun Hashim, yang mengadili kes berkenaan ketika itu, membuat keputusan berpihak kepada plaintif dan mengisytiharkan Umno sebagai pertubuhan tidak sah dari segi undang-undang kerana mendapati ada cawangannya tidak berdaftar mengikut Akta Pertubuhan.

Susulan itu, Dr Mahathir membentangkan satu Rang Undang-Undang di Parlimen bagi meminda Artikel 121 dan 145 Perlembagaan Persekutuan yang secara tidak langsung mengehadkan kuasa badan kehakiman kepada apa yang diperuntukkan Parlimen saja manakala Peguam Negara diberi kuasa menentukan di mahkamah mana kes tertentu boleh dibicarakan.

Berikutan pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan, Ketua Hakim Negara ketika itu, Tun Salleh Abas, membuat kenyataan mempertahankan kebebasan dan kuasa mutlak badan kehakiman negara daripada campur tangan cabang eksekutif, yakni kerajaan.

Berikutan itu, beliau dipanggil ke pejabat Dr Mahathir dan badan kehakiman didakwa bersikap berat sebelah dalam kes ‘Umno 11’ sehingga mengakibatkan Umno diisytiharkan pertubuhan haram.
No2umnO - Disebabkan desakan demi desakan dan dalam masa yang sama keceluparan mulut Mahathir ketika ini, Tun Salleh Abas di raikan semula. Terus senyap tak kedengaran lagi lolongan lolongan dan jeritan. Tunggukan....mungkin ada yang berdecit decit selepas ini.

Rujukan lain:
‘Ex-gratia bukan tanda mohon maaf’
RoslanSMS: Perjuangan Tun Salleh dan rakan-rakan
1988 crisis triggered by 'Umno 11' after party polls

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive