KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

May 22, 2008

Mari kita serbu Parlimen!

harakahdaily - Dalam bisik-bisiknya, Awang Selamat merungut seperti berikut:

Apa sudah jadi dengan keadaan di bangunan Parlimen kita? Sejak penggal baru persidangan Dewan Rakyat bermula bulan lalu, suasana lobi Parlimen jauh berubah.

Lobi Parlimen sepatutnya ruang yang dihadkan untuk Ahli Parlimen dan mereka yang berkenaan atas tujuan tugas seperti pegawai kementerian dan wartawan.

Tetapi kini hampir semua orang boleh berada di situ. Ada yang mahu menyebarkan risalah, menyerahkan memorandum dan berhimpun untuk mendesak kerajaan, menjadikan suasana hingar-bingar.

NGO tertentu seperti HINDRAF boleh mengadakan sidang akhbarnya, malah sampai ke tahap mengadakan majlis hari jadi di situ, sebagaimana yang ber- laku semalam.

Awang geleng kepala macam tidak percaya. Maka tidak hairanlah ramai yang menganggap kawasan Parlimen kita seperti pasar dan kelab sukaria. Mungkin kita tidak peduli tentang aspek keselamatan dan eksklusif Parlimen sebagai bangunan strategik.

Rasanya tidak ada negara lain membenarkan keadaan sedemikian di bangunan Parlimen atau Senat mereka.

Jika begini keadaannya, jangan terkejut kalau ada kumpulan manusia yang pelik-pelik akan berkampung di situ se- lepas ini.
Awang � Banyak geleng kepala.

Ini negara demokrasi. Awang Selamat ada hak demokratik untuk merungut. Akhbar Awang Selamat juga menyiarkan berita bertajuk "Lobi Parlimen jadi kelab suka ria". Tidak mengapa. Itu juga hak demokratik mereka.

Saya pun pergi Parlimen semalam. Hantar seorang ahli Parlimen. Memang ramai rakan-rakan dari kaum India.

Walaupun sekejap sahaja saya pergi, seingat saya, rakan-rakan dari kaum India itu hanya menziarahi para pemimpin yang bersimpati dengan mereka. Mereka tak buat kacau apa pun. Kalau nak dikirakan, keadaan di luar Dewan jauh lebih aman dari di dalam Dewan.

Memanglah, nak ziarah ahli-ahli Parlimen untuk memohon mereka menyuarakan masalah kita, kena pergi Parlimenlah. Di situlah ahli-ahli Parlimen berkumpul. Boleh jumpa mana-mana ahli-ahli Parlimen yang kita jangka bersimpati dengan kita.

Sama seperti hendak berjumpa mak ayah kita. Memang boleh jumpa di tepi jalan, tepi longkang, di warung teh tarik, di kedai pasu bunga atau hon dari jauh sambil pecut kereta. Tetapi lebih elok kalau kita balik kampung jumpa mak ayah kita. Jumpa di rumah mereka lebih selesa. Macam-macam kita boleh cerita atau mengadu.

aya tak tahu la. Tetapi jarang benar saya dengar mak ayah yang komplen "apa ni mari ramai-ramai ni! Daripada aman tenteram dan jadi riuh-rendah rumah aku. Dah jadi macam Central Market. Ni sambut pulak hari jadi di sini. Dah jadi macam kelab suka ria pulak!" ... selanjutnya.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive