KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jun 9, 2008

Memang kerajaan nak susahkan rakyat

Radenjowo
Korang tau tak, Pak Lah dan kerajaan BN memang nak bebankan rakyat dengan harga minyak melambong tinggi. Banyak kaedah yang boleh tangani maslaah ni. Kalau nak buat, dari dulu dah buat. Tapi terhegeh hegeh sehinggakan semua rakyat dah mengah dengan karenah diorang ni semua.

Mari aku tunjukkan korang satu kaedah yang cerita sejak dulu tapi tak nak buat ...

Negara asing berbelanja untuk mencari formula macamana nak kurangkan penggunaan minyak. Diorang belanja banyak wang untuk majukan teknoloji Hybrid ni. Korang baca artikel ni .....

Top 10 Fuel Efficient cars - Fuel economy - Hybrids, diesels, gas ... Thanks to the new engine, the base-model MINI Cooper is more powerful, more fuel efficient, ... Ten ways to save fuelTen small cars you can live with ...
dan ini juga ....
Future cars, Hybrid Cars: 2004 Honda Civic Hybrid Car, ** SAVE FUEL ** 2004 Honda Civic Hybrid Car, ** SAVE FUEL **. The 2005 Honda Civic Hybrid engine gets power from both gasoline and batteries. More details about Hybrid cars ...
Kalau diorang cerita pasal masalah wang, kita sebenarnya banyak wang. Tapi disebabkan ekonomi dipegang oleh ahli ahli politik, maka semua nya nak dipolitikkan. Duit untuk cari sokongan, maksud aku suap .... tentang kepentingan kepada rakyat, esok lain kali cerita.

Kita lihat apa yang dah dibazirkan oleh Petronas dan negara Malaysia. Kalau wang ini digunakan untuk membangunkan teknoloji enjin yang jimat minyak....memang dah boleh buat.
theedgedaily.com
The CamPro engine has cost Proton RM362 million. PwC notes that the bulk of R&D spending was in the area of development and production preparation. ..
dan wang untuk projek ini juga,
Projek angkasawan
Bercakap pada sidang akhbar selepas majlis itu, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Jamaluddin Jarjis dilaporkan berkata, kerajaan bersedia meneruskan program penghantaran angkasawan negara ke angkasa lepas yang dianggarkan memakan belanja sebanyak RM103.2 bilion sekiranya rakyat mahu ia dilaksanakan.
melalui pembaziran pembelian senjata pula ....
Pembaziran Projek Scorpene
M547 juta komisyen untuk projek
kapalselam Scorpene? ... selam tu mak-up harga terlalu tinggi disebabkan nak bayar komesen kepada pelobi......ataupun harga ...
Aku nak cerita tentang sukhoi sikit. Kita dengar cerita tentang jumlah sukhoi yang dibeli. tapi korang tau tak, di Terengganu, Kem Gong Kedak, ada 2 biji sukhoi yang sudah tersadai sebab rosak akibat landasan yang ada di malaysia ini tidak sesuai dengan penggunaan jet tersebut. Bila enjin di pasang dan landasan tak cukup lebar, habis batu dan sampah masuk ke dalam jet dan akibatnya jet terbakar dan tak boleh digunakan. Dalam peralatan yang dibeli, tak tau berapa banyak yang masih boleh guna, dan yang sudah jadi tukun. Isu ni sikit pun tak der orang sentuh.

Kalau di campur semua projek membazir ni, rasanya isu minyak dah tak timbul. Orang lain cerita pasal Hybrid dah lama. Kita hanya dengar cerita. Tapi bukan tak berminat, cuma kerajaan memang tak nak buat. Kalau kenderaan guna air, minyak tak boleh jual dan Petronas pun tak boleh cerita banyak.

Stok GAS pun kita ada banyak. tapi penggunaan tak menyeluruh. ASyik dengan masalah. Kononnya nak buat saluran paip ke semua stesyen pun susah. Sampai sekarang tersekat sekat. Bila ada alternatif, kita tak serius. Bila harga minyak naik, nak tukar ke LPG pun susah. Kita pun tak der pilihan, beli lah minyak. Petronas yang kaya. Yang dapat komisyen pun kaya sama.

Kalau kerajaan nak bantu, lama dah kita dibantu. Cuma tanya diri, nak buat tanggung jawab atau nak kaya sendiri. Kalau ditanya pada kerajaan, bukan sibuk nak selesai masalah, tapi sibuk cari alasan.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive