KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jul 18, 2008

Muzakarah ke Mesyuarat?

azzlie | Dua-tiga hari ini di celah-celah kekecohan berita tangkapan DSAI, ada juga beberapa isu yang agak menyelit. Seolah-olah kebetulan, dua tiga blog pendokong PAS sibuk bercerita pasal isu muzakarah UMNO dan PAS ini. Oleh itu, saya pun nak mencilok sekali lah. Ya lah, masing-masing punya pandangan sendiri. So, saya cubalah berkongsi pandangan saya pula.

Bila di sebut muzakarah, ramai di antara kita seolah-olah fobia. Lagilah ia berkaitan antara Umno dan Pas. Peristiwa hitam ditendang secara 'free kick' suatu masa dahulu, menjadi pengalaman pahit kepada orang-orang lama yang berada di dalam PAS. Semasa peristiwa itu, saya pun belum dilahirkan lagi. Tetapi berasaskan pembacaan dan penceritaan serta penelitian terhadap peristiwa itu jelas ia memberikan 'impak maksima' kepada pemimpin-pemimpin PAS dan penyokong mereka. Kesannya negeri Kelantan yang dimiliki dirampas dan menjadi milik orang.

Setiap yang terjadi itu ada hikmahnya. Sudah terang lagi bersuluh, kebatilan tidak dapat bercampur dengan yang hak. Golongan yang berjuang kerana Islam sudah pasti tidak akan diterima oleh golongan yang berjuang atas nama nasionalisme. Oleh itu, proses pembersihan etnik tersebut walaupun kejam sekali, tetapi lambat laun ia akan tetap berlaku. Sudah pasti bila kita meneliti kembali asas-asas perjuangan antara Pas dan Umno kita akan mendapati gap atau jurang yang terlalu luas.... selanjutnya.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive