KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jul 10, 2008

PAS Pula Yang Diprovokasi??

carburator dung lewd performance at protes fuel price hike rally mppj stadium 070708email oleh: cklee

Lagi-lagi saya makin tak faham. Dah makin tua agaknya saya ini. Atau kepala saya ibarat katak di bawah tempurung. Pasal protes hari itu kecoh, rata-rata yang disalahkan adalah penyokong PAS. Alahai dunia.

Rata-rata yang turun hari itu turut membawa keluarga. Lalu dihidang sekali dengan muzik yang 'entah apa-apa'. Mungkin bagi orang yang faham dengan muzik okeylah, tapi kalau orang macam saya, saya akan cakap 'tah apa-apa'. Mentang-mentang ada kaitan dengan ground semua boleh sahaja.

Di sinilah berlakunya pertembungan agama dan budaya. Adakah 'tunjuk punggung' itu satu budaya. Yang rasanya semakin diterima berdasarkan komen-komen pengunjung blog yang pelbagai dan ada yang muda-muda. Lantas, tak salah sebenarnya tunjuk punggung ini kerana ia hanyalah salah satu menunjuk rasa. Apatah lagi trend anak-anak muda masa ini menunjukkan jenama seluar dalam mereka kepada orang-orang sekeliling. Yang lu orang pulak marah dan lebih-lebih.. kenapa??

Tunjuk punggung pun okey je. Pasal matlamat turut menghalalkan cara. Maka berlakulah pertembungan dengan agama. Jelas ia bertentangan dengan budaya Melayu dan jelas ia bertentangan dengan agama. Lalu di mana justifikasinya membenarkan 'pertunjukkan punggung' semasa PROTES ini berjalan.

Dalam pada masa itu, pertunjukkan itu dibuat oleh pemuzik underground. Sudah tentu, sepatutnya penonton-penontonnya pun underground. Ataupun ia satu percubaan untuk membudayakan underground. Kot-kot dalam ramai-ramai itu boleh tersangkut minat dengan muzik 'underground' seperti Elizabeth Wong.

Penganjur sepatutnya mengambil tanggungjawab 100% dalam hal ini. Namun, pemimpin dan penyokong juga tidak boleh lepas tangan. Janganlah mengaitkan peristiwa ini dengan PAS sahaja kerana kata mereka PAS itu hampir dengan taliban. Tak sangka saya, masih ada pemikiran jumud sebegini. Lalu mereka pula yang akan memanggil PAS sebagai jumud.

Pemuda PAS sanggup bertoleransi dan bertolak ansur bagi menjayakan PROTES. Namun, kekecohan ini tetap diletakkan di bawah bahu PAS. Sudah ditegaskan, PAS bukannya menolak muzik dan sebagainya, tetapi ia harus lah bersesuaian dengan mesej yang ingin disampaikan. Lalu apabila penganjur masih bertegas membenarkan pemuzik-pemuzik underground ini PAS juga yang disalahkan. Alahai... Alahai...

1 comments:

Unknown said...

bagi saya bukannya masalah muzik, bukan masalah PAS dan bukan masalah pengunjung tetapi ianya adalah masala adat dan agama. jadi siapa yang bertanggung jawab mebawa kumpulan underground ini membuat persembahan tanpa garis panduan yang jelas adalah pihak yang patut dipersalahkan.

usahlah melebelkan sesiapa sebagai jumud, kampungan dan sebagainya. yang salah tetap salah dan yang haram tetap haram. walau perkara salah itu adalah perkara sujektif, namun kita adalah bangsa yang berbudaya dan beragama.

Posting terkini

Blog Archive