KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Aug 26, 2008

Kenapa Mamak mengaku Melayu?

AKu jawa ... kalau nak di kategorikan aku sebagai bangsa Melayu .. . aku boleh terima dan kalau ada yang kata aku bukan Melayu ... pun aku terima. Asalkan aku masih lagi diterima sebagai umat Nabi. Tiada apa yang penting kecuali di terima di sisi Allah.

Di Permatang Pauh, kecoh dengan istilah Melayu dan bangsa asing kerana tujuan politik masing masing. Tapi yang penting ... isu ini boleh cetuskan kemarahan rakyat yang berbilang kaum. Sentimen seperti ini di pergunakan untuk memperbodohkan rakyat untuk terus dungu dan bangang.

Tapi sejauh mana Pengundi Permatang Pauh boleh terpedaya dengan semua ini walaupun calun yang di pilih UMNO adalah seorang Mamak.

Nak aku bagitau maksud mamak ....

Mamak is a term (derived from a Tamil word meaning uncle) used in Malaysia to describe the Tamil Muslim community and culture. Most Indian Muslims consider this term to be pejorative - wikipedia
Maknanya ... ikut sistem akal dan struktur kulit dan rupa bentuk, mamak itu asal nya dari keturunan India Islam. Kalau di Melaka dulu, kita panggil 'keling'. Tapi jangan sebut 'keling' pada orang India kerana mereka itu India Hindu yang bangga di gelar India.

Satu persoalan yang cukup menarik tentang kaum mamak yang aku tau melalui persahabatan dan rakan rakan adalah, mereka memang hebat berniaga. Hangpa campak lah mamak kat mana pun, mereka boleh hidup. Kalau restoran semua besaq besaq belaka. Kalau kecik pun, mereka masih boleh survive. Cukup tahun balik India naik flight angkut anak bini. 'Cendeke' bukan main, maksudnya 'kedekut'.

Sifat perkauman cukup kuat. Nak kawin kena cari golongan yang sama dan nak bantu berniaga pun antara mereka sahaja. Tolong boleh .... untung mesti lebih kat dia. Kawan .... pun boleh, asalkan tidak merugikan.

Bila cerita pasal politik ... depa mengaku 'melayu' pulak. Itu yang menariknya. Yang peliknya perkauman Melayu depa ni lebih kuat dari Melayu. Depa sikit pun tak sebut pasal mamak. Dan kalau mula mula DAP memerintah Pulau Pinang di bawah Ketua Menteri Lim Guan Eng pada Mac lepas ... depa lah yang mula mula bangun menentang. 'Hak orang melayu' jadi tajuk cerita. Kononnya ... Tapi Melayu ori, nun kat tepi laut, tunggu masa untuk di tolak jatuh ke laut.

Siapa mamak mengaku melayu ni ...? Kalau nak tau .. tanya Arif Shah yang sekarang mengaku melayu bila menjadi calun di Permatang pauh. Pandai berbahasa Cina pulak tu.

Hangpa ingat oghang melayu ni bodoh sangat ka? Tu sebab kita kena tahu nilai diri. Orang putih mengaku Arab ... kita ketawa. Orang melayu mengaku mat salleh, depa ketawa.

Orang mamak mengaku Melayu... kita ketawa. Untuk apa? Mesti ada udang di sebalik batu. Depa sebenaq nya nak apa?

4 comments:

mangchikla said...

Idop kang, mas, raden al jowoooooooooo!!!!! (entam sajalah labuuuuu...)

killerbee said...

jgn kita lupa melaka jatuh ke tangan portugis dulu pon disebabkan seorang mamak...iskh2,depa nie lagi tak bleh pecaya...

wak ngasri said...

alamak, malu aku bila ada orang sebangsa dan sejawa ngan aku mcm tak penah bercampur ngan org len. Mamak yg ngko describe tu berapa kerat je la. Depa ni skrg dah kaya raya & dah jd org korporat.Sama mcm org arab keturunan sheikh & syed tu. Dah diterima sbg org Melayu. Kan bagus tu sbb meramaikan org Melayu. Jgn lupa, abg Nuar kita pn ada keturunan mamak gak. Saudara seislam ngan kita.Patutnya kita sbg org Jawa ni kena ikut semangat & kerajinan yg ditunjukkan oleh golongan mamak ni, bukan tunjuk dengki...tu yang susah nak maju ni.

radenjowo said...

Jangan marah wak ngasri ... itu cuma perang saraf je. Dah menang kita lupakan semua. Kalau pilihanraya nanti, kita buat hal lagi.

Selamat menyambut hari Kemerdekaan !!!

Salam.

Posting terkini

Blog Archive