KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jan 26, 2008

Kenapa Mamak Zam Cak Kun Cak?

The Antics of Husin Lempoyang


Bernama melaporkan Zam menafikan lagu M Nasir, Seloka Cak Kun Cak, yang mengandungi perkataan "BERSIH" diharamkan. Ia menjawab tuduhan Lim Kit Siang di Parlimen.

Masaalahnya, apabila lagu atau lakunan artis kena "gam", mana ada surat rasmi atau pengumuman rasmi dikeluarkan oleh sesiapa? Kadang-kadang agak susah nak percaya penafian rasmi ini. Berapa banyak Si Dolah menafi dan menyatakan sesuatu yang terang-terang pembohongan? Kalau Si Dolah kuat bohong, inikan pula si Zam yang bukan ulamak macam Si Dolah...

Pada Husin, kalau lagu dan macam-macam bahan media mahu diharamkan pasal dalam lirik ada perkataan "BERSIH", itu kira tidak matang, tak masuk akal dan ketinggalan zaman. Pilih mana satu.

Hari minggu ni, ada pulak kumpulan PROTES nak tunjuk perasaan di KLCC petang, adakah akan digam perkatan "PROTES" dari buku-buku, majallah, drama dan wayang? Nasib baik jarang tak banyak cerita dan lagu Melayu pasal cerita protes.

Bayangkan perkataan melePAS diharamkan. Berapa banyak falem P Ramlee yang lucu-lucu kena gam. Video itu mustahak nak melalaikan anak-anak dari merengek nak ikut, bila mak bapak nak keluar rumah atas urusan.

Macam mana pula kalau DAPat diharamkan? Tiga suku bahan-bahan media, multimedia, buku-buku dan laporan-laporan kerajaan dalam bahasa Melayu kena gam.

Jika USAh sensitif untuk didegamra, semua drama TV Melayu yang mendapat tajaan dari Fab dan Breeze akan digam. Mak ai ... itu lembu tunai (cashcow) untuk RTM.

Sekarang ni, orang peka politik pantang sebut SINGAPURA. Selagi Dolah, Khairy dan Kalimullah bermaharajalela, tidaklah digam bahan-bahan yang tertulis nama negara itu. Kalau digam juga, hampir semua wayang hitam putih klasik Melayu tutup di buat di Studio Shaw Brother di Jalan Ampas, Singapura. Astro kena tutup satu channel Melayu dan tak ada lagi "cerita Melayu" di stesyen TV RTM.

Janganlah jangan jadi bodoh bangau, Zam. Apa sebenarnya yang menjadi sensiviti telinga Zam atau bosnya si Dolah? Mari kita dengar dulu lagunya

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive