KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jan 16, 2008

CIKGU CAKAP MACAM PUNGKOK AYAM

Hishamudin tipu lagi!
matsamankati


Pada 5 Jan 2008, Hishamudin mengeluarkan kenyataan berikut.

Semalam, Hishammuddin mengingatkan para pegawai pelajaran daerah dan sekolah supaya memastikan bahawa dasar kerajaan tidak pernah mewajibkan bayaran yuran tambahan benar-benar dilaksanakan.

“Nak minta (balik), mintalah. Itu (bayaran tambahan sekolah) bukan suatu bayaran yang wajib,” katanya..(Utusan)

Pagi tadi, aku diminta hadir kesekolah untuk membincangkan tentang yuran tambahan. Sekolah dah kelam kabut bila ada ibubapa yang datang kesekolah mintak balik yuran tambahan pasai Menteri kata boleh mintak balik. . Dan ada yang belum bayar, dah buat keputusan tak mahu bayar. Jadi, ada yang dah bayar, merungut sebab kena tipu. Kalau tahu awal-awal, dah tentu depa tak mahu bayar. Ada pulak yang datang mintak balik duit yuran tambahan ini, terkejut bila Cikgu kata ada yang wajib, ada yang sunat. Tapi yang sunat tu pun bukan betul-betul sunat, tapi sunat wajib.

Hangpa paham ka apa aku cakap? Kalau tak paham, apa lagi orang kampung.

Jadi aku diminta, sebagai YDP PIBG, untuk menerangkan kepada ibubapa tentang apa yang wajib dan apa yang sunat. Tapi macam mana aku nak terangkan kepada ibubapa, kalau aku sendiri kalut pasai yuran ni!

Maka Guru Besar pun menerangkan kepada aku.

Sekolah telah memilih Pakej C iaitu berjumlah RM23.50. Pecahannya seperti berikut:

1. Kokurikulum RM2.00
2. Kertas Ujian Dalaman RM6.00
3. Sukan Tahunan Sekolah RM6.00
4. Kegiatan Pendidikan Islam/Pendidikan Moral RM6.00
5. Skim Perlindungan Diri RM 1.50
6. MSSM RM2.00

Yang wajib dibayar ialah perkara 5 dan 6 berjumlah RM3.50. Perkara 1,2,3 dan 4 ikut kemampuan. Kalau mampu boleh bayar, kalau tak mampu boleh mintak bantuan melalui Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM).

"Kalau tak dapat bantuan macam mana?" Aku tanya.

"Kalau seseorang tu tak dapat bantuan, maknanya dia mampu lah" Jawab Guru Besar.

"Dulu, bantuan KWAPM adalah untuk membeli keperluan sekolah, tapi sekarang digunakan untuk membayar yuran tambahan? Kalau dulu, duit RM20.00 dari bantuan ini kita boleh beli 2 helai baju, sekarang duit ini kita kena bayar yuran. Nak beli baju pakai duit sendiri?"

"Ini arahan dari atas. Saya cuma mengikut arahan". Kata Guru Besar. "Alaaah. Rm20.00 bukan banyak. Duit top-up sebulan 30 ringgit boleh bayar tak kan anak-anak nak sekolah tak boleh bayar 20 ringgit setahun?

"Ini bukan soal boleh bayar atau tak boleh bayar, Cikgu. Tapi soal ketelusan. Pasai apa Pak Lah kata free, Hishamudin kata percuma, tapi pegawai kerajaan pulak kata kena bayar? Lepas tu kata bayaran ini mendapat persetujuan dari PIBG, sedangkan PIBG tak pernah dibawa berbincang. PIBG hanya diminta untuk memilih pakej yang mana satu, bukan nak berbincang sama ada bersetuju atau tidak." Aku balas balik.

"Hari tu Hishamudin kata tak wajib bayar, sekarang Cikgu pulak kata, ada yang wajib dan ada yang sunat. Bila saya bising, cikgu kata saya ni pembangkang. Kalau Cikgu menyokong Hishamudin, Cikgu kena ikut cakap dia la. Dia kata free, tak wajib, Cikgu kena ikut cakap dia."Aku tambah lagi sikit.

"Sebenarnya saya sendiri susah, Cik Mat. Menteri ni cakap macam pungkok ayam. Dia buat kenyataan terbuka satu macam, lepas tu pekeliling yang sampai kat kita satu macam." Guru Besar mula mengalah.


"Macam ni lah, Cikgu. Saya tak boleh nak terangkan kepada ibubapa, nanti depa tak percaya dan kata saya ni pembangkang. Memang betui pun. Jadi sapa nak percaya? Lebih baik Cikgu bagi tau kat PPD, suruh Pengarah Pelajaran Negeri atau Negara, keluarkan kenyataan tentang yang mana wajib, yang mana sunat. Lepas tu, orang nak percaya atau tidak, depa punya pasai."

Blah.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive