KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Jan 16, 2008

UMNO JADIKAN MASJID ALAT POLITIK

Masjid Sebagai Rumah Ibadat
kipashikmat

Memang tepat sekali komentar Subky Abdul Latif ( HarakahDaily.Net 14/01/08 ) diatas kenyataan TPM Dato Najib menjanjikan Kelantan sebagai pusat ketemadunan Islam. Itu hanya merupakan propaganda beliau untuk mengelirukan pengundi Kelantan.

Saya tertarik dengan kenyataan bahawa ‘‘Sepanjang 18 tahun Pas memerintah, berapa masjid yang dibina. Saya dimaklumkan hanya satu iaitu di Rantau Panjang. Tetapi sehingga kini projek itu masih tergendala,”katanya.

Mungkin Najib bermaksud bahawa rakyat Kelantan susah atau jarang jarang berjemaah terutama solat Jumaat, tak mungkin. Tuan Guru Nik Aziz mengaku akan kenyataan tersebut tetapi beliau tidak menyatakan kemana orang Kelantan bersolat Jumaat.

Najib impikan Kelantan di bangunkan dengan masjid seperti yang terdapat di Lembah Kelang atau negeri negeri dibawah pemerintahan Umno. Masjid yang tersergam indah dengan ukiran dan tulisan khat yang susah hendak difahami olih jemaah. Hiasan dalaman hanya akan dikagumi olih pengunjung dalam dan luar negara. Hanya untuk mengagongkan keindahan masjid seperti masjid Crystal di Trengganu, Putrajaya dan banyak lagi. Malangnya hasrat untuk dijadikan rumah ibadat tidak kesampaian dan tidak diberi perhatian yang serius. Nasib baik ustaz menyatakan hiasan hiasan khat dalaman masjid adalah bida’ah yang di haruskan.

Masjid masjid yang tersergam indah tidak dimakmurkan bukan kerana ketiadaan jemaah tetapi disebabkan olih pentadbiran dan pengurusan yang tidak berminat.

Sepatutnya imam yang dilantiklah diberi tanggongjawab untuk memakmurkan masjid. Ini tidak, di tugaskan kepada ahli ahli politik Umno yang berminat untuk membodek sahaja kerjanya.

Imam selepas solat terus pulang kerumah atau membuat tugasan lain. Maklumlah elaun imam tidak seberapa terpaksa kena tampung dengan kerja lain. Kadang kadang bila ada kematian kelang kabut mencari tok imam.

Itu tidaklah berapa teruk sangat, ni nak solat magrib atau ishak terpaksa bilal toleh dua tiga kali mencari sesiapa yang layak mengimamkan solat. Saya kata layak sebab kalau ada ustaz tapi fahamannya tak sehaluan tidak layak menjadi imam. Begitulah taksubnya ahli jawatanjuasa masjid yang berhaluan Umno.

Kita pun hairan apakah yang ditakutkan dengan orang orang yang berfahaman bukan Umno. Hendak tazkirah selepas magrib pun susah. Ustaz yang ditauliahkan terhad, padahal pensharah pensyarah pengajian tinggi belambak bolih menyebarkan ilmu.

Inilah Islam ada had ada hari, setakat banyak masjid yang indah belum tentu dapat menjurus kepada ketamadunan Islam yang Najib laungkan.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive