KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 27, 2008

BN serang kerajaan negeri baru, tutup masalah dalaman

harakahdaily

KUALA LUMPUR, 27 Mac (Hrkh) - Tindakan pihak tertentu menyerang kerajaan-kerajaan negeri yang baru dengan pelbagai isu dan masalah adalah untuk mengalih tumpuan umum terhadap masalah yang sedang dialami pihak Umno-BN.

Pengarah Centre for Electoral Reforms Initiatives (CERI) atau Pusat Reformasi Sistem Pilihan raya, Dr Wan Abdul Rahman Wan Abdul Latif berkata perkara tersebut berlaku untuk mengalihkan perhatian umum terhadap masalah yang sedang dihadapi mereka kepada sesuatu yang sengaja diada-adakan.

"Umno-BN sedar bahawa parti mereka sedang berdepan dengan pelbagai masalah dalaman yang sukar untuk diselesaikan, lalu mereka cuba mencipta isu yang tidak relevan supaya orang lupa akan masalah dalaman mereka yang masih tidak dapat diselesaikan," ujarnya ketika dihubungi Harakahdaily.

Beliau berkata, senario ini dinamakan sebagai 'an act of displacement' yang pernah dilakukan oleh negara Indonesia dalam isu konfrontasi negara itu dengan Malaysia.

"Dia tidak mahu ada pihak yang menyelidik masalah dalaman negara itu, lalu dia mencipta konfrontasi bagi mengalih perhatian umum terhadap masalah dalaman yang sudah tidak mampu ditangani lagi," katanya.

Wan Abdul Rahman yang juga mantan pensyarah Jabatan Sains Politik, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia berkata, serangan ke atas kerajaan baru di bawah teraju Barisan Alternatif ini timbul ekoran kekecewaan yang dialami Umno-BN terhadap keputusan pilihan raya umum lalu.

"Dia masih tidak dapat menerima keputusan pilihan raya umum, ini adalah suatu gejala yang bernama 'political back-lash' atau politik yang timbul daripada rasa kekecewaan," ujarnya lagi.

Beliau percaya tindakan parti tersebut adalah sebagai operasi awal mereka mengekang kemaraan kerajaan baru di empat negeri yang berada pada peringkat pembentukan yakni masih belum kukuh.

"Mereka mengambil peluang sebelum kerajaan baru ini sementara ia masih belum dapat bertapak dengan kukuh atau 'intream period'. more...

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive