KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 27, 2008

MEWAH DATANG KE MALAYSIA?

Alas perut dengan makan isi kelapa, jual botol plastik
kosmo


TIGA warga Bangladesh ini sekadar makan isi kelapa bagi mengalas perut di bawah jejambat dekat LRT Damai, Kuala Lumpur.

KUALA LUMPUR - Mereka memilih untuk mengisi perut dengan memakan isi kelapa dan mencari duit belanja dengan menjual botol plastik.

Itulah antara kisah hidup kira-kira 150 warga Bangladesh yang tinggal di tepi tebing Sungai Gombak dekat Stesen LRT Damai di sini sejak minggu lalu.

Kata seorang daripada mereka, Abdul Rahman Assan, 31, sejak keluar dari penempatan sementara di Kajang, mereka terpaksa mencari makanan sendiri kerana tiada wang.

Jika dahulu kumpulan yang bersidai di situ mendapat bantuan makanan di pejabat Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh, golongan pelarian ini nampaknya kena berdikari.

"Ketika di penempatan sementara, kami diberi makan dua kali sehari, tetapi hati tidak tenang pasal tidak ada kerja.

"Kami ke Malaysia kerana mahu kerja, bukan dilayan seperti tahanan dengan disumbat macam 'sardin' di sana (Kajang)," ujarnya.

Menurut Abdul Rahman, setelah hampir sebulan menetap di pusat itu, rata-rata mereka masih menganggur, malah tiada juga usaha untuk dihantar pulang ke Bangladesh.

"Kadangkala ada ejen datang jumpa kami di rumah itu (Kajang) dan beri sedikit wang untuk makan, tetapi tidak cukup," ujarnya.

Tambahnya, punca mereka sanggup tidur di tebing sungai itu kerana pejabat pesuruhjaya tidak lagi mahu menerima mereka selain kawasan tersebut sesuai dijadikan tempat berteduh.


DUA pendatang Bangladesh memberanikan diri mencari botol untuk dijual di tepi Sungai Gombak.

Tinjauan Kosmo! ke tebing sungai itu semalam ketika waktu hujan mendapati, warga Bangladesh tersebut sibuk mencari botol plastik di penghalang sampah di tengah-tengah sungai berkenaan.

Tindakan berani mereka menarik perhatian orang ramai yang lalu-lalang di tebing sungai itu kerana risau mereka akan terjatuh dibawa arus deras.

Seorang lagi warga Bangladesh itu, Mohd. Nadur Islam, 36, meminta pihak berkuasa membela nasib mereka sama ada menawarkan pekerjaan atau menghantar sahaja pulang.

"Kami tidak buat salah kerana ada permit kerja, cuma kami telah ditipu oleh ejen," ujarnya.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive