KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 22, 2008

Sifat Rambut Nabi...Jom ubah mentaliti.

che-detde2nd.

Ramai org melayu Muslim belah timur esply ade satu sifat suke mengharamkan benda, mewujudkan perkara2 yg tak wujud(bid'ah) dan scara umumnya menyusahkan Islam. Dr Yusuf Qardhawi mengulas ttg hal ini dlm kitab Fatwa Kontemporari beliau, jilid 2 dalam bab pergaulan laki&pompuan.

Die kate umat muslim skang ade 3 jenis; ifrath (berlebihan@conservative), tafrith (mengabaikan@liberal)&tawassuth(pertengahan@penkt..hehe)... Aku pun tambah, antara timur&barat,islam tu tengah, antara ringan dan berat, islam tu tengah...ayat beser aku, "islam memandu, tak mengongkong.."...pastu ade member aku tambah lg, "islam tu mudah, tp jgn dipermudahkan..." Contoh yg aku nak kongsi hari ni adalah rambut bagi laki2...adekah haram berambut panjang? adekah haram mewarnakan rambut? Tp peringatanla, perbezaan pendapat tu rahmat. Raikanlah perbezaan pendapat.

So bile nak ngulas bab ni, ia akan berkait dgn mentaliti. Mentaliti@cara bfikir nih@pemikiran nih berpunca drp budaya. Da lame sgt budaya kt Malaysia nuh, iaitu org2 melayu muslim, duk senang2 maen hukum laki haram rambut panjangla, haram dye rambut...hanye org2 yg bermasalah yg dye rambut & berambut panjang dan macam2 lg pendapat2 yg aku kelaskan sbg ketimuran. Tak salah nak pegang pendapat pape, tp pastikan ade dalil hadis yg sahih atau hassan,yg kukuh atau nas quran yg jelas utk menguatkan pendapat tu. Kalo takde, tak jadila hukum. Hadis2 yg da'ief(lemah) ni bleyla dibuat amal sorg2 manakala hadis maudu'(palsu), kte tolakla jauh2...

Ok, Ali Xpdc kate, "malu bertanya kawan, sesat cari jalan pulang..." pastu aku tambah, "jgn ego sgt, jom berubah, kembalilah kpd quran & sunnah..."... korg pun.."OoOoOoO..." hehe...

erm...ustaz2 yg bace nih cam beser, kalo salah tlg betulkan eh. Secara terus terang, majoriti hadis2 kt bawah ni ade yg diambil dr ulasan Ustaz Amran Kasimin, Ustaz ni dulu PAS pastu masuk Umno..tataula ape stand die. Janji die masih ngucap syahadah dan termasuk dalam jemaah muslimin. Ade yg sempat aku semak dlm sahih muslim&ade yg x sempat. more...

2 comments:

Anonymous said...

masaalah dye rambut tu kena berhati2..sbb muslim skarang ambil mudah...dye yg ada di pasaran skarang mengandungi bahan yg menghalang dari serapan air...(utk pengetahuan:inai yg dibolehkan tu hanya boleh berFUNGSI pda rambut putehlah ubanlah tu..kalau rambut hitam tak jadi..jadi bayangkanlah muslim yg dye rambut mandi wajibnya macamana..bila mandi wajib tak sah mcmana sholatnya di hadapan ALLAH dgn keadaan berhadas besar.patutlah sekarang ni mereka sholat tetapi tidak dapat mencegah mungkar..berhati2 dlm melakukan sesuatu yg tidak diketahui tu kan baik,jgn terlalu ambil mudah jika melibatkan urusan ibadat.wallahuallam.bertanyalah pada ahlinya......

schizoid54 said...

wak..buang la post ni...org yg menulis tu mengarut2...men sedap hati die je nk tafsir.....

Posting terkini

Blog Archive