KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 14, 2008

Gelita 14.... Black 14 - Kassimselamat

Kassimselamat - April bulan penuh nostalgia dan bermakna buatku. Tarikh² 4 April, 14 April dan 17 April mempunyai cerita dan nostalgia di sebaliknya.

Esok 14 April, ulang tahun ke 9 peristiwa "Black 14 ". Pada tarikh ini sembilan tahun yang lalu Dato' Seri Anwar Ibrahim (DSAI) di jatuhkan hukuman penjara selama enam tahun. Pagi itu pusat bandar Kuala Lumpur gawat seketika dengan demontrasi bantahan oleh penyokong² DSAI termasuk diriku. Di sana sini kedengaran laungan 'Reformasi' oleh penyokong² DSAI.

Sekeliling pusat bandar kami berarak. Bermula dari Masjid Jamek ke Central Market, bertempur dengan FRU di Lebuh Pasar berhadapan Bank Pertanian. Kami kemudian menuju ke Masjid Negara. Di luar Masjid Negara kami berkumpul, Tian Chua dan Arwah Ahmad Nor (tak silap arwah presiden MTUC ketika itu) memberi kata ucapan semangat.

Dari Masjid Negara kami berarak menuju ke Dataran Merdeka. Berhadapan Kompleks Daya Bumi kami di sembur dengan 'Water Cannon'. Masing² bertempiaran lari termasuk diriku. Nasibku kurang baik, dalam tergesa-gesa melarikan diri, kakiku terlangar rantai besi penghalang parking kereta. Aku tersungkur jatuh, kakiku terseliuh. Terhincut-hincut aku berlari masuk ke dalam Kompleks Daya Bumi menyelamatkan diri dari ditangkap.

Kini sudah sembilan tahun peristiwa itu berlalu. Sungguh manis bila di kenangkan. Jika sembilan tahun lalu, aku tersungkur tapi masih mampu bangun berlari kembali. Hari ini, aku tersungkur untuk selamanya.

Kisah²ku 4 April & 17 April dan zaman Reformasi boleh di layari di blogku di sini.

2 comments:

Kassim Selamat said...

salam raden,
tima kasih menyiarkan kisah 'Black 14' sy di sini.

Di saat² kegairahan menyambut ulang tahun peristiwa ini....di hati kecil sy meronta-ronta untuk turut serta ke kg. Baru....tapi apakan daya kederat sy tak mampu kesana.

jasad sy terpenjara!

Hijau Lestari said...

Semoaga Barisan Rakyat senantiasa berjaya di dalam penganjuran itu nanti

Posting terkini

Blog Archive