KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Apr 12, 2008

Tiada Lagi Tender Secara Rundingan Terus, Kata Abdul Khalid

Bernama - Kerajaan negeri akan menghapuskan pemberian tender yang dijalankan secara rundingan terus kepada kontraktor Bumiputera bagi mengelakkan tender terbabit dimonopoli oleh satu pihak tertentu sahaja.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata tindakan itu dibuat selepas mendapati sebanyak 98 peratus projek di bawah biayaan kerajaan negeri Selangor ketika pemerintahan kerajaan Barisan Nasional (BN) sebelum ini, diperoleh dan dilaksanakan oleh kumpulan tertentu.

"Saya menganalisa semua dan ada projek di negeri ini tertumpu kepada kumpulan tertentu. Walaupun nama syarikat berbeza tapi pemegang saham dalam syarikat itu tetap sama," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Ke-22 Gabungan Ikhtisas dan Usahawan Bumiputera Anak Selangor (GIBS) di sini hari ini.
Katanya senarai nama kontraktor yang telah diberikan projek kerajaan negeri itu akan dihebahkan tetapi memerlukan masa kerana perlu mendapat izin daripada pihak tertentu terlebih dahulu yang didakwa mempunyai kaitan dengan pemberian tender itu.

Beliau turut memberi jaminan syarikat kontraktor yang banyak mendapat kontrak kerajaan negeri menerusi kaedah rundingan terus itu tidak akan disenaraihitamkan kecuali jika kontraktor terbabit gagal melaksanakan projek dalam tempoh yang telah ditetapkan.

"Kita hanya akan senarai hitamkan mereka sekiranya tidak menunjukkan prestasi yang baik. Kita kena ada alasan yang rasional untuk bertindak demikian. Kita juga akan lihat dan kaji nilai projek yang telah diberikan kepada kontraktor terbabit," katanya. more...

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive