KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 12, 2008

BILA TABUNG HAJI DAH PANDAI MEMBELIT


Pendeposit Tabung Haji dapat dividen tertinggi dalam sejarah?
mstar

Saya paparkan beberapa keratan berita mengenai maklumat yang berbeza-beza dari media-media sama ada media cetak atau eletronik (tv dan akhbar):

Tabung Haji umum dividen 7 peratus
PUTRAJAYA 5 Feb. – Tabung Haji hari ini mengumumkan kadar dividen sebanyak tujuh peratus kepada kira-kira 4.2 juta pendeposit aktifnya bagi tahun 2007, yang tertinggi sejak tujuh tahun lalu.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Abdullah Md. Zin berkata, kadar dividen itu meliputi lima peratus bagi dividen tahunan dan dua peratus lagi dividen khas yang diumumkan buat pertama kali.
Dividen tujuh peratus -- * Tertinggi sejak 2001 * Bayaran terbesar Tabung Haji
Oleh HAMDEN RAMLI dan HELMI MOHD. FOAD
PUTRAJAYA 5 Feb. – Tabung Haji hari ini mengumumkan pemberian dividen sebanyak tujuh peratus kepada kira-kira 4.2 juta pendeposit aktifnya bagi tahun 2007, iaitu dividen yang tertinggi sejak tujuh tahun lalu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Dr. Abdullah Md. Zin berkata, kadar dividen itu meliputi lima peratus dividen tahunan dan dua peratus lagi dividen khas yang pertama kali diberikan kepada pendeposit Tabung Haji.
Pendeposit Tabung Haji dapat dividen
Wednesday, 06 February 2008

PUTRAJAYA: Seramai 4.2 juta pendeposit Tabung Haji akan mendapat durian runtuh minggu depan.

Mereka bakal menikmati bukan sahaja dividen lima peratus bagi 2007, kadar dividen tertinggi sejak badan itu ditubuhkan 44 tahun lalu, tetapi juga dua peratus tambahan sebagai dividen khas.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Abdullah Md Zin ketika mengumumkan perkara itu Selasa berkata, dividen itu akan dimasukkan ke dalam akaun pendeposit pada 10 Feb.
mSTAR

Begitu juga berita tergempar ini di canangkan menerusi berita-berita tv.

Saya terasa pelik juga bila mendengar laungan dari penyampai berita tv (di segenap media-media tv) pada mulanya dihebahkan akan 'declaration of dividend for Tabung Haji'. Berita berbunyi Tabung Haji umumkan kadar dividen tertinggi dalam sejarah sejak penubuhannya.

Ini dihebahkan berbunyi 'kadar dividen tertinggi dalam sejarah'. Betul ke? Atau memang sudah menjadi lumrah media-media tv kita di Malaysia gemar dgn menggembar-gemborkan perkara-perkara yg berlebih-lebihan tanpa membuat kajian (usul periksa terlebih dulu)?

Gimik - seperti 'record high', 'the highest in history', 'nombor satu di mata dunia' dan sebagainya - nampak sangat cuba hendak berbangga-diri ataupun temberang (auta). Padahal semuanya adalah 'gembar-gembur' yang tidak tepat samasekali - kira sama dengan membohong.

Lihat sajalah pada hebahan tentang 'dividen Tabung Haji' untuk tahun 2007. Mula-mula 'tertinggi dalam sejarah' .... kemudian 'tertinggi sejak tahun 2001'.

Jadi siapa atau pihak mana yang memberi maklumat yang tidak tepat? nampak begitu ghairah sekali semasa mengumumkannya di kaca tv (semasa penyampaian berita). Adakah pihak Tabung Haji sendiri atau pihak media-media tv ?

Saya dan ramai lagi yang tentu ingat dan mempunyai 'common sense' atau daya pemikiran yg 'tidak mudah lupa' akan dividen atau faedah (peratusan) yg kita pernah kecapi dari penyimpanan deposit dalam akaun Tabung Haji sejak dulu lagi.

Ada disatu tahun lingkungan pertengahan 90-an, saya pernah mengecapi dividen hingga 9.5 peratus hampir sama dengan dividen yang kita dapat melalui Amanah Saham Bumiputra dimasa yang sama (iaitu disekitar pertengahan tahun 90an - sebelum ada banyak berlakunya penyelewengan wang dalam sektor korporat disana sini ketika itu).

Mungkin juga pernah mencecah hingga 9.85 peratus (bagi penyimpan akaun di Tabung Haji ketika pada tahun-tahun berikutnya.

Jadi, sekarang dengan dividen (5.0 peratus) campur dividen tambahan (2.0 peratus) berjumlah 7.0 peratus kesemuanya masih tidak dapat menandingi 9.5 peratus atau 9.85 peratus pada zaman kegemilangannya dulu.

Apa yang hendak di heboh-hebohkan? Apa yang hendak di bangga-banggakan? dengan begitu "excited" lagi pada mulanya mengatakan yang ianya 'tertinggi dalam sejarah'?

"Mereka bakal menikmati bukan sahaja dividen lima peratus bagi 2007, kadar dividen tertinggi sejak badan itu ditubuhkan 44 tahun lalu, tetapi juga dua peratus tambahan sebagai dividen khas.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Abdullah Md Zin ketika mengumumkan perkara itu" - yakni paling tinggi sekali? Nampak sangat betapa 'karut-marut' maklumat berita seperti itu oleh mereka yang sepatutnya tidak harus melakukan perkara-perkara bodoh seperti ini. Ia dengan sendirinya menjejas dan mencemarkan imej mereka sendiri.

Sila teliti dengan komen para pendeposit (penyimpan akaun) Tabung Haji melalui laporan berita seperti dibawah. Apakah mereka ini tidak prihatin langsung akan 'performance' Tabung Haji dimasa-masa lalu - seperti disekitar tahun-tahun 90an?

Atau mereka semua hanya sekadar baru mula menyimpan dengan Tabung Haji hanya baru 7 atau 8 tahun kebelakangan ini? Ataupun mereka memberi komen atas sikap untuk mengambil hati Tabung Haji sahaja? Sebagai tanda 'terima kasih'.

Tabung Haji setanding institusi kewangan lain
Oleh SITI MARIAM MD. ZAIN
KUANTAN 5 Feb. – Kemampuan Lembaga Tabung Haji memberi dividen sebanyak tujuh peratus berbanding 4.7 peratus tahun sebelumnya, membuktikan badan pengendali haji itu mempunyai daya saing, setanding institusi-institusi kewangan lain.

Rata-rata penyimpan Tabung Haji yang ditemui, gembira dengan berita tersebut dan berharap kadar dividen yang bakal diperoleh pada tahun-tahun mendatang akan lebih baik lagi.

Salah seorang pendeposit yang telah menyimpan lebih 10 tahun di institusi itu, Suhaimi Malik, 54, berkata, dia bersyukur dengan kadar dividen yang dianggap terbaik pernah diterima setakat ini.

“Ini mungkin disebabkan ekonomi kita yang stabil dan pengurusan cekap pihak Tabung Haji sendiri,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.

Peniaga dan ayah kepada enam anak, berasal dari Pasir Mas, Kelantan itu memberitahu, dia akan terus menaruh keyakinan pada keupayaan pihak Tabung Haji pada masa akan datang.

Sementara itu, Norrisah Adam, 35, pula mengakui, dia agak terperanjat dengan pengumuman kadar dividen tinggi yang dibuat oleh pihak pengurusan Tabung Haji tersebut.

“Sebelum ini biasanya Tabung Haji hanya memberi empat hingga lima peratus. Tetapi kali ini sehingga tujuh peratus. Harapan saya supaya kenaikan kadar ini akan terus berkekalan,” kata guru Sekolah Menengah Kebangsaan Pelabuhan ini.

Norrisah yakin, kemampuan pihak pengurusan Tabung Haji menguruskan kewangan seperti yang dibuktikan itu, akan menggalakkan lebih ramai pendeposit di institusi itu.

Kakitangan di Jabatan Perdana Menteri, Wan Ramli Wan Abdullah, 45, berkata, kejayaan dicapai itu adalah hasil kecekapan Tabung Haji melabur di dalam bidang yang mendatangkan keuntungan.

“Ia mungkin dikaitkan dengan kenaikan harga kelapa sawit di pasaran dunia dan kita tahu Tabung Haji memang banyak melabur dalam komoditi ini termasuk di luar negara,” katanya.

Seorang warga emas, Osman Sulaiman, 62, turut gembira dengan pengumuman kenaikan dividen itu.

“Dengan adanya wang yang lebih, saya mungkin dapat menunaikan haji sekali lagi,” katanya yang kali pertama menunaikan haji kira-kira lima tahun lalu.

Sementara itu, Norasmahani Yaacob, 31, berkata, walaupun bersyukur diberikan dividen yang tinggi, dia tidak kisah sangat soal itu kerana yang penting baginya adalah mahu menunaikan ibadah haji.

Untuk pengetahuan semua, saya pernah mengecapi dividen dari awal Tabung Haji melebihi 8.5 peratus ke atas (hingga 9.85 peratus) sejak awal tahun 90-an lagi.

Pada masa dan ketika itu Tabung Haji adalah badan pelaburan kedua terbaik selepas Amanah Saham Bumiputra (ASB).

Sila buat semakan kalau hendakkan kepastian.

Kita cakap berdasarkan pada fakta sebenar, bukan direka-reka untuk membuat gimik semata.

PROSENCONS PROCON

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive