KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 12, 2008

Itu sajakah yang haram? Bagaimana pula dengan yang lain?


mstar.

Ini adalah maklumbalas untuk Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz mengenai 'inai dijari' ala tattoo:

Itu sajakah yang Datuk nampak?
Apa yang lain Datuk tak nampak ke?
Atau buat-buat tak nampak?
Atau saja tak mahu tegur atau 'sound' sama mereka?
Atau takut atau cuak pada puak-puak atasan (boss/bosses)?
Apakah Datuk tak takut pada Yang Lebih Atas lagi (Allah - God the Almighty)?

Yang banyak perkara-perkara pelik lagi janggal bertambah haru-biru sedang berlaku Datuk? atau buat tak tahu saja Datuk?

Contoh-contoh seperti:

Busana muslimah yang berfesyen tutup aurat wanita (tapi tidak dengan sepenuhnya), dengan lagak gaya begitu ranggi untuk dipertontonkan di khalayak umum menggambarkan unsur 'riak' iaitu menunjuk-nunjuk dalam masyarakat Islam kita.

Tambah pula ada seorang bergelar Datuk juga bergiat sakan dalam lapangan busana muslimah ni.Almaklumlah boleh berdampingan dan berapat-rapatan, bersendai-sendai, bersondoi-sondoi, bertembab-tembab, bersenggol-senggolan dengan puak-puak model-model yang 'ummph-ummph' lagi mengiurkan.

Kalau tidak ada halangan kemungkinan besar puak-puak ustazah yang gila glamer pun diharungnya sekali untuk memperagakan fesyen busana muslimah berjalan dengan rangginya diatas pentas 'catwalk'.

Boleh tayang muka dan badan dengan berpakaian serba canggih kat orang ramai.

Hebatlah nanti kata orang! Boleh tonjol muka melalui tv lagi. Sikit punya glamer ke?

'Hayati Islam dalam Pub' pun kira okey juga ke?

Tiada sesiapa berani buat teguran tentang perkara itu? Satu pelepasan atau passport atau lesen bagi golongan remaja dan belia muslim/muslimah mengunjungi pub, bar, disko, nite-club, atau dimana saja minuman arak (alkohol) didapati berserta dengan hiburan muzik rock dengan tari-menari bercampur jantan-betina muslim dan yang tak muslim, semua kira okey lah?

Lama-kelamaan kira bolehlah menggalakkan golongan muslim/muslimah di segenap peringkat umur boleh dengan bebas mengunjungi pub dan sebagainya tanpa sekatan lagi untuk meningkatkan ekonomi negara.

Kalau begitu Datuk dan lain-lain ulama, imam, bilal, ustaz, ustazah tentu teringin juga kut nak terikut sama nak cuba try 'experience' betapa punya 'happening' dalam menikmati hiburan berupa 'menghayati Islam dalam pub' dan sebagainya nanti.

Sabit masing-masing buat tak kisah sahaja. Kalau tidak, tentu puak-puak yang tak setuju tentu naik melenting sakan punya.

Kerjaya sebagai pelacur (wanita muslim yg cari makan/rezeki), yang si pendakwah dari Jabatan Perdana Menteri sudah buat fatwa konon-kononnya perkara seperti itu adalah dikira dalam keadaan darurat konon - maka ianya dibolehkan samalah seperti dihalalkan, Datuk?

Tiada sesiapa berani pertikaikan perkara tu? Maknanya okey juga lah tu? Semakin bertambahlah jumlah pelacur dalam negara Islam Hadhari kita ni ? Maka bertamadun betul masyarakat budaya kita terkini ? Sakan punya hebat nampaknya budaya ketamadunan kita - tak gitu Datuk?

Selain dari budaya songsang yang diuar-uarkan dikaca tv dan dimedia-media cetak seperti memperagakan fesyen pakaian wanita yang terdedah aurat - terdedah disana-sini - atas - bawah - dicelah - ditengah - di celah kangkang - dibahagian belakang dan dengan gaya yang nak menunjuk-nunjuk (riak) pun tidak sapa berani buat teguran atau mempertikaikannya?

Cukup banyak dapat kita lihat dan tontoni di bermacam-macam program di tv. (Secara sengaja ataupun tidak - itu bukan persoalan - akan tetapi ianya dihidangkan untuk semua - tak kira peringkat umur kalau nak tonton dan lihat - sesiapa pun boleh lihat boleh tonton - malah tok imam-tok imam sama ada hadhari ke tak hadhari pun boleh tonton - apa lagi budak-budak yang masih mentah dan masih berhingus).

Itu secara tak langsung memberi galakan dan perangsang untuk semua pihak - sama ada pihak yang menganjur, pihak pengeluar dan pereka fesyen (fashion-designer), baik pihak penyiaran (stesen tv), media-media cetak (akhbar & majalah), baik pihak model-model yg beraksi diatas pentas 'catwalk', dan juga bagi pihak yang baru nak cuba dengan gaya hidup berfesyen serta berpakaian ala model-model yang mendedahkan dan memperagakan fesyen pakaian yang dikira fesyen ikut trend terkini.

Itu sebab pak-pak turut (maaf mak-mak turut) macam puak-puak artis perempuan begitu ghairah sangat untuk mengambil contoh-contoh fesyen pakaian yang kononnya mengikut trend terkini hinggakan menjadi kontroversi dan membawa kepada gejala negatif akan kesan sampingannya.

Begitu juga bagi kalangan ustazah-ustazah yang terikut sama ghairah nak menonjolkan imej mereka supaya nampak moden bertamadun tinggi konon dan berglamor macam penampilan artis pula jadinya.

Pun tiada sesiapa berani buat teguran ke atas mereka tu Datuk? Makin lama semakin menjadi-jadi kita boleh tengok dan lihat dikaca tv akan lagak gaya ustazah-ustazah yang gila glamor nak terikut-ikut macam gaya artis Melayu kita.

Semuanyaberlumba-lumba mengejar glamor Datuk. Macam tu ke yang kita mahukan? Macam tu ke contoh dan ajaran yang mereka cuba tunjuk dengan cara menonjol imej mereka yang begitu melampau dan keterlaluan?

Orang tengok perawakan seorang ustazah bukan macam tu punya ghairah dan glamer macam artis ... bila dah terlalu melampau dan keterlaluan ... orang naik menyampah ...

Konsert rock baik di tv atau dipentas-pentas terbuka dengan gaya liar dan lucah pun tidak dapat perhatian pihak yang sepatutnya mengekangkannya.

Macam mana ni Datuk?

Budaya liar budaya rock dan rap dari barat yang songsang dibiarkan berkembang biak dan menular dimerata pelusuk negara - tambah-tambah lagi di KL dan di sekitar Lembah Kelang.

Di media-media tv sudah cukup membuktikan yang pihak penyiaran kita sentiasa 'favour' akan hiburan-hiburan irama rock & rap - baik di tv mahupun di radio.

Artis-artis rock & rap sering mendapat tempat dalam slot-slot hiburan dalam pelbagai jenis program hiburan di tv.

Dengan galakan berkembangnya bentuk hiburan budaya rock dan rap ini secara seiring akan juga menggalakkan perkembangan dan pembiakan penggunaan najis dadah dikalangan anak muda kita.

Lihat sajalah berapa punya banyak contoh yang dapat kita lihat disekeliling kita. Adakah ini dapat kita persetujui dgn membenarkan dan membiarkan gejala unsur songsang menular menerap masuk mempengaruhi minda anak muda generasi baru yang juga anak cucu kita?

Ada banyak lagi Datuk yang harus di beri perhatian seserius-seriusnya dan diambil tindakan sewajarnya seperti:

Budaya berlumba-lumba dalam masyarakat Melayu kita dalam meletakkan 'belanja' hantaran anak dara mereka dalam urusan nikah kahwin.

Hinggakan mencecah berpuluh-puluh ribu ringgit ... nanti akan meningkat kepada ratusan ribuan ringgit.

Tidak mustahil jika ianya berlaku pada masyarakat Melayu kita yang jenis suka bermegah-megah dan berbangga-bangga diri.

Ini kerapkali digembar-gemburkan dikalangan artis-artis yang sentiasa hendak berada dipuncak glamer yang mereka kejar.

Akibat 'harga belanja' untuk anak dara (seolah-olah bagaikan 'price-tag' barangan jual-beli di pasaraya pula) begitu mendadak meningkat tinggi, maka bertambah ramailah mereka yang bertindak kahwin 'Fa Raw Ya' atau 'kahwin free'. Ada juga orang kata 'kahwin lari'.

Kalau tidak secara 'kahwin lari' - pasangan juga banyak terjebak dengan gejala hubungan diluar nikah.

Berzinalah yang kerapkali berlaku. Maka itu pun 'kahwin fa raw ya' juga. Tapi kahwin tak sah. Kalau dah terpaksa kahwin secara sah pun, nak berbelanja (wang ringgit) pun taklah banyak - tak lah sampai memakan sampai ribuan, apalagi puluhan, jauh sekali ratusan ribuan ringgit.

Juga gejala 'kahwin di sempadan Thai' pun tidak kurang hebatnya - mudah dan murah belanja.

Tapi biasanya sering berlaku pada golongan suami yang nak menambah bilangan isteri secara sulit dan 'biarlah rahsia' untuk kalangan tertentu.

Kalau tak mampu nak berkahwin pun - maka banyaklah budaya tinggal serumah maupun sebilik beramai-ramai lelaki perempuan tanpa berkahwin.

Kalau tak percaya cuba buat 'survey' di Kuala Lumpur dan Lembah Kelang. Berlambak-lambak kelompok kelompok yang tinggal beramai-ramai serumah jantan-betina tak kira agama (Muslim ke bukan-Muslim ke semua nya ada). Kan kita sudah mengecapi kehidupan yang bebas.

Jika tak mampu untuk berkahwin secara sah, dan jika terlanjur akan perbuatan mereka hingga menyebabkan 'termengandung' pasangan wanita, maka berkembang biak lah budaya pengguguran.

Jika termengandung sampai kesudah, akan tercetus pula budaya 'buang bayi' - yang kerap berlaku dan kian menjadi-jadi .... yang hairan tu ianya terjadi dikalangan masyarakat Melayu kita yang beragama Islam pula tu.

Masyarakat dari kaum lain (Cina, India, Iban Bidayuh, Kadazan, Murut atau lain-lainnya) tidak pula kita mendengar atau menerima laporan dalam berita-berita (sama ada tv ataupun media cetak).

Ini kerana suku kaum mereka tidak ghairah mengamalkan budaya 'menjual anak' atau 'memperdagangkan anak' dalam urusan nikah kahwin dikalangan mereka.

Satu lagi kejanggalan berlaku pada satu negeri yang pada awalnya (sekarang mungkin sudah ditarik balik akan enakmennya) mengenakan undang-undang bagi mereka dikenakan denda dan dipenjara jika didapati melakukan urusan nikah kahwin diluar pada negeri itu tanpa mendapat kelulusan terlebih dulu.

Bayangkan berkahwin secara sah disisi agama pun akan didenda dan dipenjara? Ini boleh menyebabkan malu dan mencemarkan agama Islam juga [sekiranya undang-undang 'kenegerian' itu tidak ditarik balik].

Apa punya undang-undang (kenegerian) bersabit dengan urusan nikah-kahwin yang ada hubungkait dengan ibadah 'mendirikan masjid' iaitu 'nikah' sebagai yg dituntut oleh junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w.

Bagi mereka yang tidak mahu berkahwin (sampai lanjut usia), maka nabi tidak mengaku umat. Itu juga suatu yang harus di fikir-fikirkan dan bagaimana boleh dihalang atau ditegah atau menyusahkan pasangan untuk menunaikan hasrat dan hajat mereka untuk berkahwin dengan sah tanpa menyusah (bebanan dengan longgokan wang ringgit).

Maka kerana dan akibat masyarakat Melayu kita sendiri sebagai punca berlakunya segala gejala songsang, cacat dan pincang [yang tidak terjadi (kalau ada pun boleh dibilang dgn jari saja) pada suku-kaum bangsa yang lain (yang bukan Islam pula tu)].

Juga peranan Majlis Agama Islam atau Badan-Badan atau Jabatan Agama Islam seperti JAKIM yang memberi pendapat kononnya 'berbuka puasa di hotel' tidak ada halangan disisi agama jika berkemampuan dan bukan berniat untuk menunjuk-nunjuk.

Tapi Datuk, peranan Majlis Agama Islam dan sebagainya seperti JAKIM seharusnya tidak memberi galakan melakukan ibadat seperti 'berbuka puasa' iaitu suatu amalan agama yang diamalkan di hotel yang aktiviti perniagaannya meliputi segenap halal dan haram.

Haram seperti penjualan minuman arak (alkohol) dan pelbagai jenis makanan yang haram disisi Islam, dengan aktiviti maksiat (sering hotel menjadi tempat tumpuan).

Maka pihak Jabatan atau Majlis Agama Islam atau JAKIM tidak harus memberi galakan bagi umat Islam berbuka puasa ditempat yg mencurigakan seperti hotel atau sebagainya.

Sedih sekali bila mendapat nasihat yang begitu bercanggah dengan tuntutan Islam. Apa pendapat Datuk?

Juga ada ketikanya, pihak JAKIM atau JAWI atau JAIS melakukan serbuan keatas mereka-mereka yg terlibat dengan hiburan di kelab-kelab malam atau disko, kemudian melepas bebaskan mereka begitu saja sebab yg terbabit ada hubungkait dengan pihak atasan atau VVIP.

Ini menunjukkan tidak-tanduk yang 'double standard' oleh pihak Jabatan Agama Islam tersebut.

Ada juga berita yang mencabul kehormatan si mangsa yang diberkas semasa dalam perjalanan dan juga semasa dalam tahanan oleh pehak Jabatan Agama Islam sendiri - seperti sengaja mengambil gambar dalam keadaan lucah (separuh bogel atau terdedah dibahagian sulit dan sebagainya secara paksaan) dan bermacam-macam ugutan yg tak sepatutnya berlaku.

Contohnya ada berlaku satu kes seperti dibawah:

"On 17th and 18th January 2008, a case is going to be heard in the Kuala Lumpur High Court. I was told this is the new courthouse near the Wilayah Persekutuan Mosque along Jalan Duta in Kuala Lumpur. A woman is suing the Malaysian government, the Federal Territory Religious Department (JAWI) and RELA (a volunteer paramilitary force that is infamous for extorting immigrant workers of their hard-earned money), plus one or two other Malaysian government agencies. Karpal Singh is the solicitor for the plaintiff."

"It seems this woman, a Muslim, was arrested during a 'vice raid' on a certain disco in Kuala Lumpur. She was an employee of that disco and, according to the 'rules', Muslims are not supposed to work in any establishment that sells liquor. So, for that 'crime', she was arrested together with about 16 or so other Muslim men and women.

Now, when the authorities issued the disco its licence, it was not stipulated anywhere in that licence that any establishment selling liquor is prohibited from employing Muslim staff. If this is the law then certainly our national airline, MAS, would have to retrench all the Malay staff and employ only non-Muslim Chinese, Indians, Portuguese, Dayaks, Kadazans, etc., because MAS serves liquor. Not only the cabin crew would have to be sacked but the entire staff including the ticketing staff, administration staff, accountants, managers, board of directors, and so on, would have to go.

The 'haram' ruling would not only affect those directly involved in serving the liquor on-board the flights but anyone whomsoever even remotely linked to the organisation. I mean, the 'criminal' is not only the stewards and stewardesses who serve the liquor but anyone who may be 'collaborating' with the stewards and stewardesses to make it possible for the stewards and stewardesses to serve liquor on-board the flights. So, those who sell the tickets and those who check you in and those who handle your baggage and those who usher you to the plane and those who sit in the office to count the money and those who sit in the boardroom to conduct meetings, and many more, are 'partners-in-crime' and would also have to leave the organisation."

Untuk sementara waktu, sekian buat maklumbalas terhadap keprihatinan Datuk mengenai pemakaian 'inai dijari' dalam bentuk tattoo, yang sememangnya bercanggah dengan kehendak agama kita.

Pendapat-pendapat di atas yang lebih umum lagi membimbangkan ummah.

CONTRAVISI

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive