KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Nov 27, 2008

Mereka Itu Pejuang Bahasa Melayukah?

[melalui email]

azzlie | Kecoh lagi satu Malaya. Kali ini yang dapat penangannya kerajaan DAP Pulau Pinang. Maka berteriaklah seluruh mereka-mereka itu diseluruh negara. Dah melampaui bataslah, dah melanggar pelembagaanlah, dah merendah-rendahkan bahasa sendirilah dek angkara pemasangan papan tanda pelbagai nama oleh kerajaan negeri di kawasan tapak warisan Georgetown. Baca di sini sebagai pelbagai nama - bukannya tidak menggunakan bahasa Melayu terus. Maka melompat sakanlah mereka-mereka itu sambil tepuk-tepuk meja dan hantuk-hantuk kepala mereka sendiri.

Marah sungguh mereka-mereka itu. Ini bukan budaya kita. Budaya kita memartabatkan bahasa Melayu senusantara. Getus mereka-mereka itu dengan berangnya. Tapi seribu kali sayang. Meludah ke langit terpalit ke muka sendiri. Menang sorak tetapi kampung sendiri tergadai. Usahlah berdegum-degam dengan apa yang orang lain lakukan, tetapi dalam masa yang sama mereka-mereka itu sendiri yang memperlekehkan bahasa mereka sendiri.... more.

4 comments:

Anonymous said...

Salam,

Jadi Melayu boleh masuk syurga ke?

Anonymous said...

aku pi hukm,bagi salam kat doktor wanita,dia periksa aku..dia cakap bahasa omputeh...mula2 aku ingat dia tak tau ckp melayu,aku tengok dia pakai tudung..aku baca tanda nama dia...melayu...dia cakap sepatah2...mcm terjemahan dari bm ke english,benda mudah jadi payah,aku tanya dia dlm bm dia jawab dlm bi,lepas tu bila ada perkataan dia tak tau..dia campur bahasa(bahasa rojak).kesian tak nampak professional langsung).aku rasa malu betul dgn melayu ni..kalau pun nak fasehkan lidah dgn bi pegilah mengaji kat british council tu dulu....lepas ni kita letak bahasa utama negara malaysia ialah BAHASA PESEMBOR atau BAHASA ROJAK!.

tzul said...

To Anon:

doktor wanita yang periksa awak itu mungkin medical student atau intern (medical officer). Kalau masih muda umur beliau, kemungkinan besar walhasil Akta Pelajaran 1961.

Bahasa Inggeris kokak. Bahasa Melayu belum tentu. Lebih2 lagi dibidang medik (ikhtisas) yang memerlukan terminologi tersendiri.

Bukan salah doktor tu.

Salahkan Kementerian Pendidikan yang mempolitikan agenda pendidikan.

tzul said...

Kpd Anonymous:

Kalau doktor wanita (intern?) itu masih muda, sah dia walhasil Akta Pelajaran 1961.

Bahasa Inggeris kokak; Bahasa Melayu belum tentu lagi.

Bukan Salah dia.

Salahkan Kementerian Pendidikan yang mempolitikan agenda pendidikan anak-anak bangsa.

Posting terkini

Blog Archive