KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Dec 31, 2007

Yuran Sekolah yang tidak percuma

mendidik.blogspot.

Saya melihat dalam kotak email saya masih ramai ibu bapa yang keliru sama ada sengaja atau tidak, terkeliru dan dikelirukan dengan ‘Pemansuhan Yuran Sekolah’ dan ‘Pendidikan Percuma’ yang diwar-warkan dalam Bajet 2008 dulu.

Sekolah saya pula baru selesai kutipan yuran pada hari semalam, maka ini adalah komen saya:

YURAN SEKOLAH adalah merujuk pada Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.13/2007 pemansuhan Yuran Khas dan garis panduan sistem pakej bayaran tambahan kepada perkhidmatan dan kemudahan di sekolah-sekolah kerajaan dan sekolah bantuan kerajaan.

Yuran khas sekolah yang DIMANSUHKAN ini ialah yang HANYA berjumlah RM4.50 bagi sekolah rendah dan RM9.00 bagi sekolah menengah.

Adapun yang lain-lain yang perlu ibu bapa bayar, macam sekolah saya adalah seperti berikut:

Bahagian A (WAJIB):
1. KoKurikulum RM3.00
2. Kertas Ujian Dalaman RM8.00
3. Sukan Tahunan Sekolah RM8.00
4. Kegiatan Pendidikan Islam RM8.00
5. Skim Perlindungan Diri RM1.50
6. MSSM RM2.00
JUMLAH RM30.50

Bahagian B:
Sumbangan PIBG RM20.00 (Setiap keluarga perlu bayar sekali sahaja)

Bahagian C (PILIHAN):
Ini termasuklah macam tali leher, lencana, kelab komputer, t-shirt sukan, t-shirt PJ dsb.

Memang yuran yang dimansuhkan itu hanya sedikit sangat, berbanding saya lihat sendiri purata bayaran yang MASIH PERLU DIBAYAR oleh ibu bapa bagi setiap anak mereka adalah di antara RM50-RM150!

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive