KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 25, 2008

ORANG TAMAK SELALU RUGI, MACAM ANJING

Awang Adek dianggap tamak tanding dua kerusi di Bachok
Lanjusoh, Md Yusri Amin

BACHOK, 24 Feb (Hrkh) – Kawasan parlimen Bachok menjadi tumpuan utama di Kelantan memandangkan Datuk Dr Awang Adek Hussin sudah menganggap dirinya sebagai calon Menteri Besar.

Beliau kali ini cuba mempertahankan kerusi parlimen Bachok dan mencuba nasib di Dun Perupuk yang merupakan kubu kuat PAS.

ImageMalah wartawan asing dan media tempatan juga menjadikan Bachok sebagai lokasi pilihan selain Pengkalan Chepa, tempat Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bertanding.

Ramai penduduk menganggap Awang Adek tamak kerana merebut dua tempat pada pilihan raya kali ini, sehingga peluang kepada orang lain tertutup rapat.

Impian Umno mahu merampas Kelantan sebenarnya sudah terencat sejak semalam lagi apabila dua calon BN iaitu Parlimen Pengkalan Chepa, Dr Abdullah Sudin dan calon Pasir Mas, Datuk Abdul Halim Ahmad menarik diri.

Apa yang menghairankan Abdullah difahamkan tidak pernah memberi persetujuan untuk bertanding mewakili BN, biar pun cuba dipujuk untuk berbuat demikian.

Perarakan calon PAS di Bachok dimulakan dengan solat hajat di Masjid Haji Zain Kampung Kemudi pada jam 8 pagi. Solat hajat diimamkan Ketua Urusan Ulamak PAS Bachok, Ustaz Idris Mohd Noor.

Turut menunaikan solat hajat calon-calon PAS yang bertanding iatu Ustaz Nasharuddin Mat Isa (Parlimen Bachok), Datuk Omar Mohamed (Perupok), Ustaz Hassan Mohamood (Tawang) dan Abdul Aziz Kadir (Jelawat).

Perarakan calon PAS menuju ke tempat penamaan calon di Pejabat Tanah dan Jajahan Bachok sejauh kira-kira satu kilometer diiringi lebih 5,000 penyokong PAS dan KeADIlan.

Turut hadir memberi sokongan Ketua Bahagian KeADIlan Bachok, Mohd Yatim Ismail.

Laungan takbir dan selawat mengiringi perarakan calon dalam keadaan langit mendung dan sekali sekala turun titisan hujan.

Selepas kemarau hampir sebulan malam tadi bumi Kelantan dibasahi air hujan seakan-akan merestui perjuangan gerakan Islam.Image

ImageSebelum perarakan calon, Umno yang diketuai Awang, Datuk Dr Ilias Hussin dan Datuk Ibrahim Mat Din. Calon Umno hanya tiga orang memandangkan Awang Adek bertanding di dua kerusi kerusi.

Ada pihak berhujah Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Annuar Musa lebih lincah berbanding Awang Adek apabila dihulur tempat yang menjadi kubu tradisi PAS.

Calon-calon Umno mengemukakan lebih awal borang penamaan calon kemudian diikuti calon PAS.

Ustaz Nasharuddin mengemukakan borang pencalonan pada jam 9.30 pagi, diikuti Hassan jam 9.35 pagi. Sebelum itu Abdul Aziz mengemukakan borang pencalonan jam 9.28 dan Omar jam 9.29 pagi.

Biar pun terdapat tiga bantahan borang pencalonan namun pihak pengurus pilihan raya Bachok, Haji Adnan Hussin menolak bantahan tersebut.

Pengumuman rasmi calon-calon yang bertanding dibuat jam 11.52 pagi di hadapan ribuan penyokong kedua-dua parti yang menunggu di luar pagar.

Suasana tidak tegang sepanjang perarakan calon sehinggalah nama calon diumumkan.

Bilangan penyokong PAS yang hadir mengatasi jumlah penyokong BN. Seorang anggota polis memberitahu penyokong PAS lebih berdisiplin dan mereka agak terkawal.

Ketika menunggu pengumuman nama-nama calon bertanding penyokong Umno melaungkan irama dikir wau bulan, sedangkan penyokong PAS bertakbir dan selawat.

Ustaz Nasharuddin berkata, semangat rakyat di Bachok sekarang kelihatan mahu kembali kepada PAS selepas mereka kecewa dengan janji-janji Awang Adek.

“Rakyat tidak mahu kerajaan yang ada sekarang ditumbangkan dan mereka mahu terus mengekalkan kerajaan di bawah ulama,” katanya.

Aziz pula berkata, ramai ahli dan penyokong Umno melahirkan komitmen bagi membantu PAS biar pun secara tidak terang-terangan.

Malah katanya malam esok seorang pemimpin Umno di Gunung bersama kira-kira 70 pengikut akan menyerah borang menyertai PAS.

Berdasar kepada perkembangan itu sudah cukup menggambarkan Awang Adek kini semakin lemas biar pun beliau sudah menjaja sebagai calon Menteri Besar.

Sementara itu di KOTA BHARU, Pegawai Pengurus Pilihan raya, Haji Shafie Ismail mengesahkan calon yang bertanding bagi Parlimen Kota Bharu terdiri iaitu Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah (PAS) berdepan dengan Datuk Mohamad Fatmi Che Salleh (BN).

Bagi Dun Tanjong Mas, Rohani Ibrahim (PAS) dan berdepan dengan Khazuni Othman (BN). Dun Kota Lama pula Datuk Anuar Tan Abdullah (PAS) berlawan dengan Ten Ken Ten (BN).

Manakala Bunut Payong, Datuk Takiyuddin Hassan (PAS) melawan Rosmadi Ismail (BN). Terdapat empat bantahan diterima, namun ditolak Pengawai Pengurus Pilihan Raya.

Wan Abdul Rahim dicadang Mat Deris Yusoff dan disokong Mohd Saiba Yaacob. Rohani, 43 dicadang Yaacob Awang dan disokong Abdullah Mansor. Anuar Tan pula dicadang Mohammad Ibrahim dan disokong Wan Mamat Ali.

Takiyuddin dicadang Abdul Ghani Abdul Rahman dan disokong Ezani Che Ismail. Proses penamaan calon tersebut memperlihatkan semangat yang tinggi ditunjukkan kedua-dua penyokong PAS dan BN.

Penyokong PAS memulakan langkah seawal jam 8 pagi dengan menunaikan sembahyang hajat di Dataran Ilmu, Jalan Datuk Pati diimam Ketua Urusan Ulama PAS Kota Bharu, Ustaz Mat Deris Yusoff.

Sepanjang jalan menuju ke Dewan Jubli Perak Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandaraya Islam (MPKB-BRI) penyokong PAS bertasbih dan membaca ayat-ayat al Quran. - mj

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive